Kuluttajalähtöinen ruoka taipuu yksilöllisiin tarpeisiin ja huomioi kokonaisvaltaisen kestävyyden ilman vastakkainasettelua
Snellman-konsernin kuluttajatuotemerkit vastaavat muuttuneisiin ruokailutottumuksien tarjoamalla vaihtoehtoja yksilöllisempiin elämäntyyleihin ja ruokavalioihin sekä toivottuja tuoteuutuuksia, jotta jokainen voi valita omien tarpeidensa mukaan.

Maailman muuttuessa ihmisten tavat ja odotukset muuttuvat. Globaalien kriisien myötä kuluttajat kokevat niin yksilöiden kuin yritysten olevan haastettuja muutokseen tulevaisuuden kestävyyden suhteen. Samalla polarisoivasta vastakkainasettelusta halutaan pois ja yhteisöllisyyttä halutaan vaalia. Tämä pätee myös ruokaan, ruokahetkiin ja -tottumuksiin.
-Tuotemerkeissä arvostetaan sallivuutta, läpinäkyvyyttä, rehellisyyttä ja rohkeutta muuttua ajan myötä. Kuluttajat ja kauppa haluavat tehdä osansa. Tavoitteena on pienet muutosaskeleet ja vaihtoehtoja mistä valita, ei ehdottomuus. Kestävyyttä ja terveyttä ajatellaan kokonaisvaltaisesti, kertoo Juuso Reinikainen, CMO, Snellmanin Lihanjalostus Oy.
Snellman-konsernin kuluttajatuotemerkit ovat tunnistaneet odotukset ja vastanneet niihin. Yksi kuluttajien muuttuneista odotuksista on halu lisätä kasvisten osuutta ruokavaliossa. Esimerkiksi Snellmanin Kokkikartanon vuoden aikana markkinoille tuomista 17 uutuudesta yhdeksän on lihatonta, näistä kolme on täysin vegaanista. Lisäksi yhtiön tarjonta laajentui hiljattain yritysoston kautta heti syötäviin salaattiaterioihin ja leipätuotteisiin.
Herra Snellman -tuotemerkin viimeisin osoitus rohkeudesta kehittyä ajan mukana on tänään kaupoissa myyntiin tullut Kevyt Nauta-Hernejauhis 7,5 %. Naudanlihasta ja herneproteiinista valmistettu tuote on runsasproteiininen ja hämmästyttävän tavallinen vaihtoehto perinteiselle jauhelihalle.
-Vaihtoehdot ja kuluttajalähtöisyys tarkoittavat meille, että ei tarvitse valita joko tai, vaan voi valita sekä että. Tuemme kuluttajien pyrkimystä lisätä monipuolisuutta arjen syömiseen tätä helpottavilla ja inspiroivilla tuotteilla ja reseptiikalla, ja samalla vastaamme kaupankin odotuksiin, sanoo Juuso Reinikainen.
Yksilöllisten tarpeiden lisäksi kuluttajat huomioivat kasvavassa määrin kokonaisvaltaisen kestävyyden ruoassa. Suomalaisista ylivoimainen enemmistö, 70 %, odottaa elintarvikeyrityksiltä vastuullisuustekoja*. Kokonaisvaltaiseen kestävyyteen kuuluu monia eri asioita.
-Ruokaa on pystyttävä tuottamaan kestävämmin ja ympäristöä vähemmän kuormittaen. Ruoan on oltava monipuolista ja ravinteikasta, mutta etenkin turvallista. Lisäksi laadukkaan kotimaisen tuotannon turvaaminen ja lisääminen on vastuullisuusteko monella tapaa. Siksi toivommekin, että saisimme myös herneproteiiniin kotimaisen vaihtoehdon mahdollisimman pian, sanoo Vilma Wiitakorpi Björkman, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Snellman-konserni.
Kuluttajalähtöinen ruoka taipuu yksilöllisiin tarpeisiin huomioiden kokonaisvaltaisen kestävyyden. Monipuolisten vaihtoehtojen ansiosta jokainen voi valita omaan elämäntyyliinsä ja ruokavalioonsa sopivan ruoan. Se vähentää vastakkainasettelua ja tuo ihmiset yhteen.
* Taloustutkimus Oy, Suomi Syö 2025 –tutkimus.
Yhteyshenkilöt
Juuso ReinikainenSnellmanin Lihanjalostus Oy
Puh:044 796 6430juuso.reinikainen@snellman.fiVilma Wiitakorpi-Björkmanviestintä- ja vastuullisuusjohtajaSnellman-konserni
Puh:0503080879vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fiKuvat
Snellman-konserni
Snellman-konserni on suomalainen ruokatalo, joka tarjoaa parhaita makuelämyksiä markkinoiden luotetuimmilla brändeillä. Perheyrityksenä valmistamme tuotteemme kuin itsellemme tekisimme ottaen aina huomioon ihmisten, eläinten ja ympäristön hyvinvoinnin. Konsernilla on toimintaa Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja viemme tuotteitamme useaan maahan. Palveluksessamme työskentelee noin 2 000 intohimoista eri alan osaajaa ja elintarvikealan ammattilaista, jotka tekevät ruokaa suurella sydämellä ja mausta tinkimättä.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oy Snellman Ab
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat fortsätter sin internationella tillväxt - förvärvar en brittisk tillverkare av råfoder för hundar31.10.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat växer genom företagsförvärv.
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta jatkaa kansainvälistä kasvuaan ostamalla englantilaisen koirien raakaruokaa valmistavan yrityksen31.10.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta kasvaa yritysostolla.
Snellman’s pet food business continues to grow internationally with an acquisition of a premium UK dog raw food manufacturer31.10.2025 09:30:00 EET | Press release
Snellman’s pet food business continues to grow with an acquistion.
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

