Varo nettihuijareita Black Friday -ostoshuumassa! Näin tunnistat huijausyritykset
Black Week, Black Friday ja Cyber Monday sekä joulun lähestyminen ovat lähtölaukaisu vuoden vilkkaimmalle ostosesongille. Nettikauppojen alennuskampanjat houkuttelevat tekemään nopeita ostospäätöksiä, ja tarjousten synnyttämä ostoshuuma on kulta-aika kyberrikollisten petosyrityksille. Mysafetyn asiantuntija neuvoo, miten petokset voi tunnistaa ja välttää.

Joulun ostossesongin myötä verkossa liikkuvien huijaussivustojen ja petollisten kampanjoiden määrä kasvaa, mikä tekee kuluttajista aiempaa alttiimpia rahallisiin menetyksiin johtaville huijauksille.
”Verkossa toimivat kyberrikolliset hyödyntävät ostoshuuman synnyttämää kiireentuntua ja kuluttajien luottamusta tunnettuihin toimijoihin, kuten Postiin, luottokorttiyhtiöihin ja suuriin verkkokauppoihin. Lahjaostoksia tehdessä on siis syytä olla erityisen huolellinen, sillä joulusesonki tarjoaa otolliset olosuhteet esimerkiksi tietojen kalastelulle, korttipetoksille sekä vakavimmillaan myös petoksille ja identiteettivarkauksille”, varoittaa vakuutusedustaja Mysafetyn Suomen maajohtaja Johanna Abgottspon.
Mysafetyn teettämän tutkimuksen* mukaan yleisin petoksen muoto on tietojen kalastelu (38 %). Joka viides (21 %) petosrikos tapahtuu puhelimitse ja yhtä monta (21 %) liittyvät nettiostoksiin ja harhaanjohtavaan mainontaan. Noin joka kymmenes petos on lasku- (11 %) tai maksukorttihuijaus (9 %). Joka toinen (51 %) petos tapahtuu sähköpostitse. Muita yleisimpiä kanavia petoksille ovat tekstiviestit (35 %), puhelinsoitot (29 %) ja sosiaalinen media (24 %).
Varo väärennettyjä toimitusvahvistuksia
Abgottsponin mukaan viime vuosina erityisesti Postin ja muiden logistiikkayritysten nimissä lähetetyt väärennetyt toimitusvahvistusviestit ovat yleistyneet merkittävästi. Nettiostosten lisääntyessä rikolliset lähettävät tekstiviestejä tai sähköposteja, joissa kerrotaan, että vastaanottajan paketti odottaa tullimaksua, toimituksen vahvistusta tai muuta välitöntä toimenpidettä.
”Viesteille on tyypillistä kiireen tuntu ja painostava toimintakehotus. Viestit sisältävät yleensä myös linkin, jonka kautta uhri ohjataan usein huolellisesti rakennetulle valesivustolle. Sivuston tarkoituksena on kerätä maksukorttitietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Näihin viesteihin ei missään tapauksessa pidä vastata eikä linkkejä klikata!”
Abgottspon muistuttaa, että joulukiireen keskellä huijauksen uhriksi voi joutua kuka tahansa, myös digiturvaansa tarkasti valvova henkilö. Tekoälyllä tuotetut huijausviestit ovat entistä uskottavampia, ja viestien linkit voivat muistuttaa erehdyttävän paljon luotettavan toimijan virallista verkko-osoitetta.
”Mikäli päädyt epähuomiossa luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi rikollisille huijausviestin kautta, teko mahdollistaa rikollisille taloudellisen hyötymisen esimerkiksi oikeudettomien veloitusten, ostosten tai identiteetin väärinkäytön muodossa. Tällöin kyseessä on yleensä petosrikos, jossa uhrin luottamuksella ja harhaanjohtamisella hankitaan oikeudetonta taloudellista etua”, hän sanoo.
Älä anna maksukorttitietojasi rikolliselle
Kuten tekstiviestihuijauksissa, myös maksukorttihuijauksissa rikolliset hyödyntävät tunnettujen yritysten ja toimijoiden mainetta. Uhrille pyritään luomaan vaikutelma, että hän asioi aidolla ja turvallisella sivustolla. Black Fridayn ja muiden alennusmyyntien aikana rikolliset houkuttelevat kuluttajia myös poikkeuksellisen suurilla alennuksilla tai epärealistisen edullisilla hinnoilla.
”Varmista aina nettikaupan luotettavuus ennen kuin teet ostopäätöksen. Viedessäsi ostoksen loppuun luovutat maksukorttisi tiedot nettikaupalle tai pahimmassa tapauksessa suoraan rikolliselle. Hyvä nyrkkisääntö on myös se, että tarjous, joka on liian hyvä ollakseen totta, kannattaa kiertää kaukaa”, Abgottspon neuvoo.
Mysafetyn viisi vinkkiä turvalliseen nettishoppailuun
-
- Tarkista verkkokaupan luotettavuus
Kirjoita verkkokaupan osoite selaimeen itse, älä klikkaa satunnaisia mainoksia tai linkkejä. Suosi tunnettuja ja luotettavia verkkokauppoja, ja varmista, että yrityksen yhteystiedot löytyvät sivustolta. Lue myös muiden asiakkaiden kokemuksia esimerkiksi Googlen tai arvostelusivustojen kautta luotettavuuden varmistamiseksi. - Suosi turvallisia maksutapoja
Verkko-ostoksissa on suositeltavaa käyttää luottokorttia, sillä luottokortteihin sisältyy yleensä parempi turva mahdollisissa huijaus- tai palautustilanteissa. - Harkitse, mitä tietoja jaat
Tilauksen yhteydessä sinulta voidaan kysyä esimerkiksi sitä, haluatko rekisteröityä tai käyttää sometunnuksia, syötätkö henkilötunnuksesi osamaksua varten, annatko luvan markkinointiin ja tallennatko maksutietosi tulevia ostoksia varten. Muista, että kaikkia tietoja ei tarvitse luovuttaa – hyväksy vain ne, mitkä koet tarpeelliseksi. - Aseta maksukortillesi turvarajat
Määrittele käteisnostoille ja verkkomaksuille euromääräiset rajat verkkopankissa. Voit myös määritellä, että korttiasi voi käyttää esimerkiksi vain Suomessa. Tarvittaessa rajoja voi muuttaa nopeasti ja helposti verkkopankin kautta. - Seuraa tiliäsi säännöllisesti
Tarkista maksukorttisi ja tilisi tapahtumat säännöllisesti esimerkiksi laskujen maksamisen yhteydessä. Näin huomaat nopeasti mahdolliset väärinkäytökset tai luvattomat veloitukset.
- Tarkista verkkokaupan luotettavuus
Mysafetyn vakuutukset nettishoppailun turvaksi
Mysafetyn Petosvakuutus auttaa varautumaan petosrikoksiin ja identiteettivarkauksiin. Vakuutukseen kuuluva monitorointipalvelu valvoo henkilötunnusta, maksukorttitietoja sekä sähköpostiosoitetta automaattisesti ja ilmoittaa epäilyttävästä toiminnasta viipymättä. Mysafetyn neuvontapalvelu tarjoaa tukea tilanteen selvittämiseen, jos joutuu petoksen uhriksi, ja vahingon sattuessa vakuutus korvaa aiheutuneita taloudellisia vahinkoja maailmanlaajuisesti kattaen myös alaikäiset lapset sekä vanhemmat.
Mysafetyn Korttivakuutus turvaa maksukorttisi ja niillä tehdyt nettiostokset kattavasti. Vakuutus korvaa korteiltasi tehdyt luvattomat tiliveloitukset sekä epäonnistuneista nettiostoksista aiheutuneet taloudelliset vahingot sekä yksityishenkilöiden välisessä että elinkeinonharjoittajalta kuluttajalle tapahtuvassa kaupassa. Vahingon sattuessa saat myös oikeudellista tukea.
Tietoa tutkimuksesta
Pohjoismainen tutkimusyritys Novuksen Mysafetyn toimeksiannosta tekemä tutkimus toteutettiin nettipaneelina 14.2.–3.3.2025. Kyselyyn vastasi 505 suomalaista, 503 ruotsalaista ja 500 norjalaista 18–79-vuotiasta. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan ± 4,4 prosenttiyksikköä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna AbgottsponMaajohtajaMysafety
Puh:040 664 7410johanna.abgottspon@mysafety.fiMysafetyn missiona on tuoda turvaa ja mielenrauhaa niin yksityishenkilöiden kuin yritysten jokaiseen päivään. Yritys tarjoaa vakuutuspalveluita, jotka täydentävät tavallisia vakuutuksia ja antavat lisäturvaa tilanteisiin, joita tavallinen vakuutus ei kata. Mysafety on toiminut Suomessa vuodesta 2008 lähtien ja sen pääkonttori on Helsingin Vallilassa. Mysafety AB Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Mysafety-konsernia, joka työllistää 80 henkilöä. Lisätietoja osoitteesta www.mysafety.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mysafety Oy
Polkupyörä on Suomen varastetuin esine – asiantuntijan vinkit polkupyörän turvalliseen talvisäilytykseen21.10.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Syksyn ja koleiden kelien alkaessa monet jättävät polkupyörän talviteloille. Varastettuja polkupyöriä ja polkupyörätarvikkeita raportoidaan poliisille vuosittain noin 20 000 tapausta*. Erityisesti sähköpolkupyörävarkaudet ovat kasvaneet räjähdysmaisesti. Harmi on kova, jos pyöräkellariin talveksi jätetty pyörä ei löydykään enää keväällä. Näin asiantuntija neuvoo säilyttämään polkupyörän talven ajaksi.
Tutkimus: Suomalaisia huolestuttaa varkauden uhriksi joutuminen14.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Vakuutusedustaja Mysafetyn teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisista (64 %) on joskus joutunut varkauden uhriksi. Selvityksen mukaan varkauden uhriksi joutuminen on todennäköisempää kaupungeissa kuin maalla. Lähes kolme varkaustapausta neljästä (72 %) tapahtuu kodin ulkopuolella.
Petosten yleistymiselle ei näy loppua – näin tunnistat ja vältät petoksen10.7.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Kesä on mitä otollisinta aikaa huijareille, kun suomalaiset lomailevat ja ovat vähemmän valppaita. Yleisin petosyritys on tietojen kalastelu ja useimmiten petos tapahtuu sähköpostin välityksellä. Mysafetyn asiantuntija neuvoo, miten petoksen tunnistaa ja välttää.
Tutkimus: 37 prosenttia suomalaisista pelkää työttömäksi jäämistä17.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Suomalaisilta kysyttäessä, joka kolmas (37 %) kokee, että työttömäksi joutuminen olisi suurin uhka heidän taloudelliselle tilanteelleen. Neljä kymmenestä (40 %) suomalaisesta kertoo olevansa joko hieman tai erittäin huolissaan tulotasonsa laskusta. Lisäksi lähes joka toinen (47 %) on nyt enemmän huolissaan kuin kaksi vuotta sitten. Tiedot selviävät vakuutuspalveluyhtiö Mysafetyn tuoreesta tutkimuksesta.
Tutkimus: Terveydenhoidon kallistuminen huolestuttaa suomalaisia22.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Vakuutuspalveluyhtiö Mysafetyn tuore tutkimus osoittaa, että useampi kuin joka toinen suomalainen on huolissaan kasvavista kuluista. Eniten huolta aiheuttavat asumiseen liittyvien kulujen kasvaminen, kuten korot, vuokra ja sähkö, ja toiseksi eniten kasvaneet terveydenhoitokustannukset. Joka toinen suomalainen arvioi, että selviäisi enintään 750 euron yllättävistä kustannuksista ilman, että siitä koituisi haasteita jokapäiväiseen elämään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme