Sosiaalipalvelujen neuvonta saatavilla digitaalisesti Lunnassa
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna tarjoaa entistä kattavampaa tukea asukkaille. Marraskuun 19. päivästä alkaen sosiaalipalvelujen neuvonta on saavutettavissa chatin ja kiireettömän viestin kautta. Lunnaan avataan lisäksi digipolkuja, jotka tukevat asiakkaiden omaehtoista hyvinvointia arjessa.

Sosiaalipalvelujen neuvonta tarjoaa matalan kynnyksen apua arjen haasteisiin, kuten toimeentuloon, etuuksiin, kriisitilanteisiin, perhe-elämään ja vammaisten henkilöiden tukiin. Tavoitteena on ratkaista jopa 60 prosenttia asiakkaiden tilanteista jo neuvonnassa. Tarvittaessa asiakas ohjataan oikean palvelun pariin.
Yhteydenotto sosiaalipalvelujen neuvontaan korvaa aiemmin käytössä olleen Pyydä apua -lomakkeen. Yhteydenotto ei synnytä automaattista sosiaalipalvelujen asiakkuutta. Asiakas voi asioida chatissa myös anonyymisti.
– Haluamme tuoda sosiaalipalvelut entistä lähemmäksi asukkaita. Lunnan chat ja kiireetön viesti mahdollistavat helpon ja matalan kynnyksen yhteydenoton silloin, kun se asiakkaalle parhaiten sopii, sanoo Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen johtaja Sanna Svahn.
Uudet digipolut tukevat omaehtoista hyvinvointia
Lunnaan avataan lisäksi digipolkuja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia. Lunna digipolut tarjoavat valmennuksia erilaisista teemoista, esimerkiksi ravinnosta, liikunnasta ja unesta. Polut sisältävät tehtäviä, ohjeita ja videoita, ja ovat kestoltaan 12–16 viikkoa. Polut aukeavat Lunnan verkkoversiossa 19. marraskuuta ja mobiilisovelluksessa 9. joulukuuta.
Lunnaan tuodaan myös alaselkäkivun hoitopolku, jossa ammattilainen tukee asiakasta etänä koko hoitoprosessin ajan.
– Lunna digipolut tarjoavat tietoa ja tukea arjen hyvinvointiin asiakkaan omassa tahdissa. Haluamme tehdä luotettavasta, omaehtoisesta avun hakemisesta ja ennaltaehkäisystä mahdollisimman helppoa kaikille, kertoo Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja Nelli Myllylä.
Lunna palvelee lähes jo lähes 170 000 länsiuusimaalaista
Lunnassa on jo yli 169 000 käyttäjää, ja määrä kasvaa. Asiakastyytyväisyys chat-palvelussa on 4,06 ja kiireettömissä viesteissä 3,89 asteikolla yhdestä viiteen. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä puhelimen sovelluksella että tietokoneella.
Lataa Lunna sovelluskaupasta tai asioi osoitteessa https://www.luvn.fi/lunna-digitaalinen-asiointi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Socialservicens rådgivning nu tillgänglig digitalt i Lunna19.11.2025 08:51:00 EET | Tiedote
Västra Nylands välfärdsområdes digitala plattform Lunna erbjuder invånarna ett alltmer omfattande stöd. Från och med den 19 november kan socialservicens rådgivning nås via chatten och icke-brådskande meddelanden. I Lunna öppnas dessutom digitala stigar som stöder klienternas möjligheter att självständigt ta hand om sitt välbefinnande i vardagen.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ja Attendo: Uusi lainsäädäntö ei lisää kannusteita teknologian käyttöön hoivassa18.11.2025 18:28:46 EET | Tiedote
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteena on Suomi, joka hyödyntää digitalisaation ja tekoälyn mahdollisuudet täysmääräisesti, ihmiset mukana pitäen. Ohjelmassa alleviivataan teknologian mahdollisuuksia erityisesti sote-palveluiden tuottavuuden nostamisessa. Osana edellä mainittuja tavoitteita hallitus on tuonut eduskuntaan lakiesityksen sosiaalihuoltolain uudistamisesta, mutta esitys ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Esitys pitää sisällään 34,7 miljoonan euron säästötavoitteen, mikä tulee heikentämään toimialan kyvykkyyttä investoida hoivan laatua ja tuottavuutta parantaviin teknologioihin. Me hyvinvointialueen ja hoivan palvelutuottajien edustajat olemme erittäin tyytymättömiä hallituksen esitykseen seuraavista syistä: Hoivan tuottavuus ei kasva Hallitus esittää, että teknologiaa voidaan huomioida hoivan henkilöstömitoituksessa 0,04 mitoitusvaikutuksen verran 0,6 vähimmäismitoituksen yli menevältä osalta. Esitys katsoo, että mitoituksen pienentäminen on mahdollista
AI-tolkning vann priset Årets AI-åtgärd på AI-galan 202518.11.2025 11:03:32 EET | Tiedote
Västra Nylands välfärdsområde har utsetts till vinnare i kategorin Årets AI-åtgärd vid AI-galan som arrangerades av nätverket AI Finland den 17 november 2025.
Tekoälytulkkaus voitti Vuoden tekoälyteko -palkinnon AI-gaalassa 202518.11.2025 10:56:03 EET | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on voittanut Vuoden tekoälyteko -kategorian AI Finland -verkoston järjestämässä AI-gaalassa 17.11.2025.
Förhandlingsresultat om budgeten för Västra Nylands välfärdsområde 202611.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté kom majoriteten av fullmäktigegrupperna till ett förhandlingsresultat om Västra Nylands välfärdsområdes budget för 2026 och ekonomiplanen för 2026–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme