Socialservicens rådgivning nu tillgänglig digitalt i Lunna
Västra Nylands välfärdsområdes digitala plattform Lunna erbjuder invånarna ett alltmer omfattande stöd. Från och med den 19 november kan socialservicens rådgivning nås via chatten och icke-brådskande meddelanden. I Lunna öppnas dessutom digitala stigar som stöder klienternas möjligheter att självständigt ta hand om sitt välbefinnande i vardagen.

Socialservicens rådgivning tillhandahåller lättillgänglig hjälp för vardagliga utmaningar, såsom utkomst, förmåner, krissituationer, familjeliv och stöd för personer med funktionsnedsättning. Målet är att lösa upp till 60 procent av klienternas situationer redan vid rådgivningen. Vid behov hänvisas klienten till rätt tjänst.
Klienten kan använda chatten även anonymt. Den anonyma begäran om kontakt ersätter Be om hjälp -formuläret som har använts tidigare.
Att kontakta socialservicens rådgivning leder inte automatiskt till en klientrelation inom socialservicen.
– Vi vill föra socialservicen närmare invånarna. Lunnas chatt och icke-brådskande meddelanden möjliggör en enkel kontakt med låg tröskel när det passar bäst för klienten, säger välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.
Nya digitala stigar hjälper dig att ta hand om ditt välbefinnande
I Lunna öppnas dessutom digitala stigar som stöder klienternas välbefinnande. Lunnas digitala stigar erbjuder utbildningar inom olika teman, till exempel kost, motion och sömn. Stigarna innehåller uppgifter, anvisningar och videoklipp och de pågår i 12–16 veckor. Stigarna öppnas i Lunnas webbversion den 19 november och i mobilapplikationen den 9 december.
I Lunna öppnas även en vårdstig för ländryggssmärta, där en yrkesperson stöder klienten på distans under hela vårdprocessen.
– Lunnas digitala stigar erbjuder information och stöd för välbefinnandet i vardagen, i den takt klienten önskar. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för alla att söka hjälp och förebygga sjukdomar på ett tillförlitligt och självständigt sätt, säger Nelli Myllylä, som är forsknings-, utvecklings- och innovationsdirektör vid Västra Nylands välfärdsområde.
Lunna betjänar nu nästan 170 000 västnylänningar
Lunna har nu över 169 000 användare, och antalet växer. Kundnöjdheten för chattjänsten är 4,06 och för icke-brådskande meddelanden 3,89 på en skala från ett till fem. Tjänsten kan användas på finska, svenska och engelska både i en mobilapp och i en webbläsare på datorn.
Ladda ner Lunna från en appbutik eller använd tjänsten på adressen https://www.luvn.fi/sv/lunna-plattformen-digitala-tjanster.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiVästra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Webbplats: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Sosiaalipalvelujen neuvonta saatavilla digitaalisesti Lunnassa19.11.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna tarjoaa entistä kattavampaa tukea asukkaille. Marraskuun 19. päivästä alkaen sosiaalipalvelujen neuvonta on saavutettavissa chatin ja kiireettömän viestin kautta. Lunnaan avataan lisäksi digipolkuja, jotka tukevat asiakkaiden omaehtoista hyvinvointia arjessa.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ja Attendo: Uusi lainsäädäntö ei lisää kannusteita teknologian käyttöön hoivassa18.11.2025 18:28:46 EET | Tiedote
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteena on Suomi, joka hyödyntää digitalisaation ja tekoälyn mahdollisuudet täysmääräisesti, ihmiset mukana pitäen. Ohjelmassa alleviivataan teknologian mahdollisuuksia erityisesti sote-palveluiden tuottavuuden nostamisessa. Osana edellä mainittuja tavoitteita hallitus on tuonut eduskuntaan lakiesityksen sosiaalihuoltolain uudistamisesta, mutta esitys ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Esitys pitää sisällään 34,7 miljoonan euron säästötavoitteen, mikä tulee heikentämään toimialan kyvykkyyttä investoida hoivan laatua ja tuottavuutta parantaviin teknologioihin. Me hyvinvointialueen ja hoivan palvelutuottajien edustajat olemme erittäin tyytymättömiä hallituksen esitykseen seuraavista syistä: Hoivan tuottavuus ei kasva Hallitus esittää, että teknologiaa voidaan huomioida hoivan henkilöstömitoituksessa 0,04 mitoitusvaikutuksen verran 0,6 vähimmäismitoituksen yli menevältä osalta. Esitys katsoo, että mitoituksen pienentäminen on mahdollista
AI-tolkning vann priset Årets AI-åtgärd på AI-galan 202518.11.2025 11:03:32 EET | Tiedote
Västra Nylands välfärdsområde har utsetts till vinnare i kategorin Årets AI-åtgärd vid AI-galan som arrangerades av nätverket AI Finland den 17 november 2025.
Tekoälytulkkaus voitti Vuoden tekoälyteko -palkinnon AI-gaalassa 202518.11.2025 10:56:03 EET | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on voittanut Vuoden tekoälyteko -kategorian AI Finland -verkoston järjestämässä AI-gaalassa 17.11.2025.
Förhandlingsresultat om budgeten för Västra Nylands välfärdsområde 202611.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté kom majoriteten av fullmäktigegrupperna till ett förhandlingsresultat om Västra Nylands välfärdsområdes budget för 2026 och ekonomiplanen för 2026–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme