Östbanans MKB-beskrivning presenteras på offentliga möten i början av året
Östbanans förfarande för miljökonsekvensbedömning håller på att färdigställas och kommer att synas i början av januari. MKB-beskrivningen presenteras på nio tillställningar för allmänheten under januari–mars.

MKB-beskrivningen redogör bland annat för betydande miljökonsekvenser av de olika sträckningsalternativen för Östbanan, metoder för att lindra konsekvenserna samt uppföljning av dem. Den omfattande beskrivningen presenteras på tillställningar för allmänheten:
- Ons. 21.1.2026 Vanda, Multifunktionscentret Lumosali, Gråsiskvägen 14, 01450 Vanda
- Tors. 22.1.2026 Borgå, Konstfabrikens Fabrikssal, Västra Alexandersgatan 1, 06100 Borgå
- Ons. 28.1.2026 Kouvola, Kouvolahusets Honkasali, Varuskuntakatu 11, 45100 Kouvola
- Tors. 29.1.2026 Sibbo, Nickby festsal, Gamla vattentornsbacken 1, 04130 Sibbo
- Tis. 3.2.2026 Mörskom, Mörskoms skola, Mästarvägen 3, 07600 Mörskom
- Ons. 4.2.2026 Lappträsk, Ungdomsföreningshuset Lindarås, Lokaltået 28, 07840 Lappträsk
- Tis. 10.2.2026 Lovisa, Koskenkylän koulus matsal, Kullbyvägen 4, 07700 Forsby
- Ons 11.2.2026 Kervo, Keuda-husets Kerava-Sali, Keskikatu 3, 04200 Kervo.
- Ti 3.3.2026 kl. 18–19.30 Möte för distanspublik via Teams
Alla tillställningar förutom distansmötet ordnas kl. 17–20 och vid dem leds talet av en representant för kontaktmyndigheten, det vill säga Tillstånds- och tillsynsverket (fram till 31.12.2025 NTM-centralen). Under tillfällena finns det tid för frågor och diskussion vid kartorna. Tillställningarna kräver ingen anmälan på förhand.
Tillstånds- och tillsynsverket lägger fram Östbanans MKB-beskrivning för allmänheten i 60 dagar i början av januari. En sammanfattad Digi-MKB av den över 1 000 sidor långa beskrivningen publiceras också på webben. Medan MKB-beskrivningen finns framlagd kan vem som helst lämna sin åsikt om den till kontaktmyndigheten. Dessutom ger myndigheterna officiella utlåtanden om beskrivningen.
Kontaktmyndigheten sammanställer alla yttranden och åsikter om MKB-beskrivningen som en del av den motiverade slutsatsen, vilken avslutar Östbanans MKB-förfarande uppskattningsvis i maj. Den motiverade slutsatsen beaktas i den fortsatta planeringen av Östbanan.
Ovanligt omfattande MKB-förfarande
En miljökonsekvensbedömning görs för alla banprojekt inom fjärrtågtrafiken. MKB-förfarandet för Östbanan inleddes i februari 2024.
Projektbolaget Östbanan Ab har för MKB-beskrivningen låtit göra bland annat en preliminär utredningsplan, en bullerutredning, en utredning om vibrationer och stombuller, naturutredningar och arkeologiska utredningar, trafikmässiga granskningar, olika geodataanalyser samt en invånarenkät.
”I MKB-förfarandet har man granskat sammanlagt 330 kilometer sträckningsalternativ som möjliggör 60 olika banlinjer. Detta har gjorts av över 200 experter och planerare inom olika områden i två landskap och åtta kommuner. Arbetet har resulterat i mycket ny information om bland annat naturen och arkeologin i planeringsområdet. Till exempel hittades en tidigare okänd grav från bronsåldern i Borgå tack vare ett tips från områdets invånare”, berättar Minna Weurlander, planeringsdirektör vid Östbanan Ab.
Sträckningen som går vidare till Östbanans utredningsplaneringsskede grundar sig på MKB-förfarandet
Östbanan Ab publicerade den bansträckning som går vidare till fortsatt planering den 13 november. Utifrån förfarandet vid miljökonsekvensbedömning orsakar den valda sträckningen minst skada för miljön och möjliggör mest nytta.
”I MKB-beskrivningen beskrivs de huvudsakliga orsakerna som ledde till att vi valde den sträckning som går vidare till fortsatt planering. Tack vare det mycket omfattande kunskapsunderlaget som skapats i MKB-förfarandet kan vi föra vidare det bästa sträckningsalternativet till utredningsplaneringen. Jag tror att tillställningarna som ordnas för allmänheten under vintern och åsikterna och utlåtandena om MKB-beskrivningen kompletterar helhetsbilden av planeringen ytterligare”, säger Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.
Nyckelord
Kontakter
Minna WeurlanderPlaneringsdirektörItärata Oy
Tel:040 530 3496minna.weurlander@itarata.fiPetteri PortaankorvaVerkställande direktörItärata Oy
Tel:050 357 7581petteri.portaankorva@itarata.fiKatri ParikkaAnsvars- och kommunikationsdirektörItärata Oy
Tel:044 275 3028katri.parikka@itarata.fiBilder

Länkar
Östbanan Ab
Östbanan Ab har till uppgift att planera en snabb järnvägsförbindelse från Flygbanan via Borgå till Kouvola och att möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar ca två miljoner invånare i sju landskap. Östbanan ägs av finska staten (51 %), som representeras av kommunikationsministeriet, samt av 24 kommuner och städer. Östbanan ingår i stomnätet i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T (Trans-European Transport Network).
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Östbanans planeringen fortsätter med den bansträckning som orsakar minst olägenheter för miljön13.11.2025 09:45:00 EET | Pressmeddelande
Östbanan Ab har valt ut den bansträckning som går vidare till fortsatt planering. De alternativa bansträckningarnas konsekvenser för miljön har utretts i stor utsträckning i förfarandet för miljökonsekvensbedömning. Den valda bansträckningen orsakar minst olägenheter och möjliggör mest nytta.
Itärata vie jatkosuunnitteluun vähiten ympäristölle haittaa aiheuttavan ratalinjauksen13.11.2025 09:45:00 EET | Tiedote
Itärata Oy on valinnut jatkosuunnitteluun etenevän ratalinjauksen. Vaihtoehtoisten ratalinjausten vaikutuksia ympäristöön on selvitetty laajasti ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä. Valittu linjaus aiheuttaa vähiten haittaa ja mahdollistaa eniten hyötyjä.
Utredning bedömer effekterna av Östbanan på befolkningen och den regionala utvecklingen i östra Finland26.8.2025 09:01:13 EEST | Pressmeddelande
Vid Östra Finlands universitet utreds hur genomförandet av Östbanan påverkar tillgängligheten och livskraften i östra Finland. Kärnan i granskningen är företagens placering och antalet arbetsplatser. Utredningen ger helt ny information om utvecklingsmöjligheterna i östra Finland.
Selvitys arvioi Itäradan vaikutuksia itäisen Suomen väestöön ja aluekehitykseen26.8.2025 09:01:13 EEST | Tiedote
Itä-Suomen yliopistossa selvitetään, miten Itäradan toteutuminen vaikuttaisi itäisen Suomen saavutettavuuteen ja elinvoimaisuuteen. Tarkastelun ytimessä ovat yritysten sijoittuminen ja työpaikkojen määrä. Selvitys tuottaa aivan uutta tietoa itäisen Suomen kehitysmahdollisuuksista.
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum