Jyväskylän yliopisto

Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan

Jaa

Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.

Rehtori Jari Ojala.
Rehtori Jari Ojala. Petteri Kivimäki/Jyväskylän yliopisto.

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry on valinnut uuden hallituksen kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.

Rehtori Jari Ojala valittiin Unifin uudeksi puheenjohtajaksi. Hallituksen jäseniksi valittiin rehtorit Kaarlo Hildén Taideyliopistosta, Sari Lindblom Helsingin yliopistosta, Minna Martikainen Vaasan yliopistosta, Tapio Määttä Itä-Suomen yliopistosta.

Uusi puheenjohtaja korostaa yliopistojen, tieteen ja korkeakoulutuksen keskeistä tehtävää positiivisena muutosvoimana ja koko yhteiskunnan voimavarana.

"Suomen 14 yliopistossa rakennetaan joka päivä maamme tulevaisuutta korkeatasoisella koulutuksella ja tutkimuksella. On merkittävää, että Suomessa vallitsee laajapohjainen yhteisymmärrys siitä, että uutta luova korkeatasoinen tutkimus ja laadukas, saavutettava koulutus ovat tulevan menestyksen ja hyvinvoinnin perusta. Tulevina vuosina on tärkeä huolehtia yliopistojen perusrahoituksesta ja nostaa opiskelijamäärään suhteutettu rahoitus pohjoismaiselle tasolle", sanoo Jari Ojala.   

Unifi on esittänyt tutkimuksen ja korkeakoulutuksen visiotyön tavoitteissaan, että Suomessa 60 prosentilla nuorista aikuisista tulisi olla korkeakoulututkinto vuonna 2040. Koulutus- ja osaamistason nostamiseksi ja resursoimiseksi tulee laatia yli vaalikausien ulottuva, parlamentaarisesti hyväksytty suunnitelma. Myös maahanmuuttajataustaisten ja suomea toisena kielenä puhuvien suomalaisten pääsystä korkeakoulutukseen tulee huolehtia.

Suomea vaivaavaan TKI-osaajapulaan yliopistot ovat vastanneet muun muassa tarttumalla tutkijakoulutuksen uudistamiseen, jota viedään eteenpäin rinnakkain viime vuonna käynnistyneen tohtoripilotin kanssa.

"Yliopistojen tohtorikoulutus vastaa joustavasti yhteiskunnan ja työelämän erilaisiin tarpeisiin. 2/3 tohtoreista työskentelee eri tehtävissä yliopistojen ulkopuolella. Yrityksissä tohtorit työllistyvät monipuolisesti. Startup-yrityksissä tutkijakoulutettujen osuus on suurempi verrattuna muihin yrityksiin. Kaiken perusta on kuitenkin tieteellinen tutkimus. Myös kaikista merkittävimmät innovaatiot syntyvät usein perustutkimuksesta. Jos haluamme Suomen olevan eturivissä, panostukset perustutkimukseen ovat aivan keskeisiä", sanoo Ojala.

Rehtori Jari Ojala on johtanut Jyväskylän yliopistoa elokuusta 2023 alkaen. Hän on vertailevan liiketoimintahistorian professori. Ojala on ollut Unifin hallituksen jäsen kaudella 2024-2025.

Lisätietoja:
Rehtori Jari Ojala, puh. 0400 247 387
Heikki Holopainen, toiminnanjohtaja, Unifi, p. 0400 639 331

Kuvat

Rehtori Jari Ojala.
Rehtori Jari Ojala.
Petteri Kivimäki/Jyväskylän yliopisto.
Lataa

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote

KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye