Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.

FM Denis Zhidkikhin väitöstutkimus esittelee menetelmän, jolla pyritään ymmärtämään opiskelijoiden oppimistapoja tietotekniikan opetuksessa. Yhdistämällä digitaalisten oppimisympäristöjen keräämät jalanjäljet ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan saadaan aiempaa monipuolisempi ja ymmärrettävämpi kuva oppimisen haasteista ja onnistumisista.
Koulumaailmassa on koettu mullistusta 2000-luvun aikana, kun pääpaino on siirtynyt luentomaisesta opetuksesta kohti itsenäistä ja yksilöllistä oppimista. Muutoksen myötä opiskelijan vastuu oman oppimisen hoitamisesta on kasvanut. Samaan aikaan digitaaliset oppimismateriaalit mahdollistavat yhä yksityiskohtaisemman oppimisen seurannan opiskelijoille, kun taas opettajille ne tarjoavat kokonaisvaltaisemman tilannekuvan opiskelijoiden etenemisestä.
Digitaalisten materiaalien käytöstä syntyvää digitaalista jalanjälkeä on ennen hyödynnetty muun muassa kurssipudokkuuden automaattisessa tunnistamisessa, mutta tällaiset automaatit ovat usein “mustia laatikoita”, joiden antamille tuloksille on vaikea löytää selitystä. Automaatti voi esimerkiksi kertoa, kuinka suuri riski opiskelijalla on jättäytyä kurssilta pois kuluvan viikon aikana, mutta ei sitä, mikä opiskelijan opiskelutavassa johti tähän riskiin.
Monipuolisempi tilannekuva yhdistämällä data ja kokemus
Perinteisesti opiskelijan toimintaa on mitattu joko analysoimalla digitaalisissa ympäristöissä käytöstä syntyvää lokidataa tai keräämällä opiskelijoiden kokemuksia kyselyiden ja haastattelujen kautta. Zhidkikhin väitöskirjassa nämä kaksi lähdettä tuotiin yhteen samaan menetelmään.
Väitöskirjan mukaan menetelmä “yhdistää käyttäytymislokeja sekä itsearviointidataa, jotta havaintoja voidaan täydentää opiskelijoiden omakohtaisilla kokemuksilla”. Menetelmä hyödyntää oppimisanalytiikkaa yleisten oppimistapojen tunnistamiseen ja niiden yhdistämiseen opintomenestykseen. Lisäksi oppimisanalytiikasta saatu tieto ankkuroidaan todellisuuteen avoimien itsearviointien avulla
Tieto riskikäytöksen taustoista auttaa kohdentamaan tuen
Menetelmää kehitettiin ja arvioitiin kolmessa osatutkimuksessa sekä yläkoulun matematiikassa että yliopiston ohjelmoinnin peruskurssilla. Tutkimuksen keskeinen anti on, että yhdistämällä datan eri lähteitä saadaan käytännönläheistä tietoa opiskelijoiden haasteista. Tämän tiedon avulla voidaan kehittää parempia tukitoimia ja kouluttaa opetushenkilöstöä.
“Tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa interventioissa, työkalujen kehittämisessä ja opetushenkilöstön koulutuksessa”, Zhidkikh toteaa väitöskirjassaan.
Tieto auttaa esimerkiksi opettajia ja kursseilla toimivia ohjaajia tunnistamaan tuen tarpeen varhain ja ymmärtämään paremmin opiskelijan henkilökohtaisia haasteita.
FM Denis Zhidkikhin väitöskirjan “Self-Regulation and Student Success: Building a Data-Driven Approach to Understand Student Learning Behaviours in Computing Education” tarkastustilaisuus on Agora Auditorio 1 -salissa 26.11.2025 kello 12. Vastaväittäjänä toimii dosentti Jarkko Suhonen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena dosentti Ville Isomöttönen Jyväskylän yliopistosta. Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Yhteyshenkilöt
Denis ZhidkikhYliopistonopettajaJyväskylän yliopisto
denis.d.zhidkikh@jyu.fiwww.jyu.fi/fi/henkilot/denis-zhidkikhTeemu RahikkaViestinnän asiantuntijaInformaatioteknologian tiedekunta
Puh:+358 50 469 9377teemu.m.rahikka@jyu.fiKuvat

Linkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Syksyn hakujen 2025 tulokset valmistuivat: Onnittelut kaikille valituille!20.11.2025 12:36:04 EET | Tiedote
Syksyn yhteishaku korkeakouluihin päättyi torstaina 11.9.2025. Jyväskylän yliopistossa tänä syksynä viidessä hakukohteessa tarjolla olleisiin opiskelupaikkoihin pyrki 679 hakijaa. Hakijamäärä nousi vuoden takaisesta 16 prosenttia.
Professori Tuuli Lähdesmäen tutkimuksessa taidehistoria kohtaa sosiologian20.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Taidehistorian professori Tuuli Lähdesmäki tutkii millainen rooli taiteen, kulttuurin ja kulttuuriperinnön tutkimuksella on kestävän ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan rakentamisessa. Hänen työnsä yhdistää taidehistoriaa ja sosiologian näkökulmia.
Perinnöllinen alttius parempaan lihasvoimaan ennustaa parempaa toimintakykyä ja suojaa sairauksilta ikääntyessä20.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lihasvoima on keskeinen osa ihmisen fyysistä toimintakykyä ja terveyttä. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehdyssä väitöskirjatutkimuksessa selvitettiin uuden genomityökalun avulla, että parempaa lihasvoimaa tukeva geeniperimä ennustaa parempaa toimintakykyä, pienempää riskiä sairastua tyypillisimpiin kansansairauksiin sekä pidempää elinikää. Lisäksi havaittiin, että vapaa-ajan liikunnan merkitys lihasvoiman ylläpitämisessä on erityisen tärkeää heille, joilla on perinnöllinen alttius heikkoon lihasvoimaan.
Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi19.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta!
Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan19.11.2025 13:20:16 EET | Tiedote
Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme