Nuoren usko kykyynsä kehittyä näyttäytyy parempina arvosanoina
Tuore tutkimus vahvistaa, että nuoret, jotka uskovat kykyynsä kehittyä, saavat parempia arvosanoja kuin nuoret, jotka pitävät taitojaan synnynnäisinä.
Uskomukset erilaisten ominaisuuksien kehitettävyydestä vaikuttavat siihen, miten nuori suhtautuu haasteisiin, ponnisteluun ja epäonnistumisiin. Tällä on merkitystä aikana, jolloin oppilaiden opiskelumotivaatio ja oppimistulokset ovat Suomessa heikentyneet.
Jenni Laurell tarkasteli väitöstutkimuksessaan suomalaisten yläkoululaisten uskomuksia älykkyydestä, lahjakkuudesta ja luovuudesta sekä sitä, nähdäänkö nämä ominaisuudet kehitettävinä vai synnynnäisinä. Tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusnäyttöä.
– Suomessa on nähtävissä kasvavia eroja oppilaiden opiskelumotivaation, koulumenestyksen ja koulutusvalintojen välillä. Tulokset osoittavat, että nämä erot eivät liity vain todelliseen osaamistasoon. Myös se, uskooko oppilas voivansa kehittyä vai ei, vaikuttaa olennaisesti siihen, mihin hän uskaltaa tähdätä, Laurell kertoo.
Tytöt uskovat poikia useammin, että taitoja voi kehittää
Tutkimuksessa tunnistettiin neljä erilaista ajattelutapaa liittyen eri ominaisuuksien kehitettävyyteen: kasvun ajattelutapa (kyvyt nähdään kehittyvinä), maltillinen ajattelutapa (uskomukset sijoittuvat keskitasolle), muuttumaton ajattelutapa (kyvyt koetaan synnynnäisiksi) ja ristiriitainen ajattelutapa (lahjakkuus nähdään pysyvänä, mutta älykkyys ja luovuus kehittyvinä).
Vajaa puolet (44 prosenttia) nuorista ajattelee, että luovuus, älykkyys ja lahjakkuus ovat kaikki kehitettävissä olevia ominaisuuksia. Reilu kymmenes (12 prosenttia) nuorista uskoo, että nämä kaikki ominaisuudet ovat synnynnäisiä ja muuttumattomia.
Tutkimuksen mukaan tytöt uskoivat poikia useammin, että taitoja voi kehittää, kun taas pojilla oli enemmän lahjakkuuteen liittyviä muuttumattomia uskomuksia.
– Jos oppilas ajattelee, että lahjakkuus on synnynnäistä, voi hän rajata omia mahdollisuuksiaan jo varhain. Tällaiset uskomukset voivat ohjata poikia ja tyttöjä eri tavoin ja heijastua myös sukupuolittuneisiin koulutusvalintoihin, Jenni Laurell sanoo.
Kasvun ajattelutapaa voi vahvistaa koulussa ja kotona
Tutkimuksessa havaittiin, että kasvun ajattelutavan omaksuneet nuoret menestyivät keskimäärin paremmin lähes kaikissa oppiaineissa.
– Uskomukset eivät ole pysyviä. Se, miten puhumme kyvyistä, lahjakkuudesta ja oppimisesta, on yhteydessä nuorten oppilaiden motivaatioon ja uskoon omiin mahdollisuuksiinsa. Pienet ja huomaamattomat viestit voivat joko tukea tai kaventaa oppilaan uskoa siihen, mitä hän voi saavuttaa ja miten hän ponnistelee oppimisen eteen, Laurell korostaa.
Tutkimus toteutettiin vuosina 2020–2021, ja se perustuu yli tuhannen yläkoululaisen kyselyaineistoon, joka kerättiin osana Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa Growing Mind -tutkimushanketta.
KM Jenni Laurell väittelee 29.11.2025 Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa aiheesta Learning-related mindsets, academic achievement and educational aspirations in Finnish lower secondary education
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Väitöskirjatutkija Jenni Laurell, puhelin 044 071 5083, sähköposti laurell.jenni@gmail.com
Helsingin yliopiston mediapalvelu
Puh:02941 22622mediapalvelu@helsinki.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Se sijoittuu kansainvälisissä yliopistovertailuissa maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Puutiaisaivokuumevirus voi liittyä sikiökuolemiin koirilla24.11.2025 07:15:00 EET | Tiedote
Eläinlääketieteellinen tutkimus Ruotsissa ja Suomessa on ensimmäistä kertaa osoittanut, että puutiaisaivokuumetta aiheuttava TBE-virus voi siirtyä emosta sikiöön ja aiheuttaa vakavia seurauksia tiineyden aikana.
Kutsu: Uusien professorien juhlaluennot 3.12.202521.11.2025 08:00:00 EET | Kutsu
Helsingin yliopiston uudet professorit kertovat tieteenalojensa tuoreista tutkimustuloksista keskiviikkona 3.12. klo 14.30–16.30 yliopiston päärakennuksessa, os. Fabianinkatu 33. Juhlaluentoja on mahdollista seurata myös suoratoistona.
Aikuisten lintujen hengissä säilyminen vaikuttaa pikkulintujen runsauteen enemmän kuin lisääntymismenestys20.11.2025 10:46:26 EET | Tiedote
Tutkimus osoittaa, että Euroopan varpuslinnuilla selviytymisellä talven yli on suurempi rooli lintujen kannanvaihteluissa kuin lisääntymisellä pesimäseudulla.
EMBARGO, julkaisuvapaa 19.11. klo 13.00: Tuoreet laskelmat kertovat, millä rahamäärällä kotitaloudet voivat tulla toimeen19.11.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Kuluttajatutkimuskeskuksen laatimat kohtuullisen minimin viitebudjetit osoittavat, että rahaa on vaikea saada riittämään etenkin pienituloisissa yksinhuoltajaperheissä sekä perheissä, joissa on useampia kouluikäisiä lapsia.
Katkat ja vesikirput pulassa – Yöaikainen keinovalo häiritsee makean veden ekosysteemejä19.11.2025 11:22:14 EET | Tiedote
Helsingin yliopistossa valmistuneen tutkimuksen mukaan yöaikainen keinovalo vaikuttaa huomattavasti makean veden selkärangattomiin ja niiden ekosysteemeihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme