JVG:n biisistä käytiin kova tarjouskilpailu – perusteluista välittyi musiikin arvo
Gramexin ja JVG:n Musiikin arvo -kampanjan tarjouskilpailu on päättynyt tiistaina 25.11.2025. Kampanja haastoi yksityishenkilöt ja yritykset osoittamaan, että musiikilla on arvoa ja samalla tukemaan nuorten kiusaamisvapaata bänditoimintaa RockCamp ry:n kautta.

Musiikin arvo -kampanja keräsi tarjouksia niin yksityishenkilöiltä, kuten JVG:n faneilta, keräilijöiltä ja musiikin ystäviltä sekä eri toimialojen erikokoisilta yrityksiltä. Yrityksistä oman tarjouksensa kappaleesta jättivät muun muassa PuuPro Oy, Kuntokeskus Liikku, Helsingin Jokerit ja Rovaniemen Simerock-festivaali.
JVG vetäytyy nyt valitsemaan ostajan tarjousten ja perusteluiden perusteella. Ostaja ei ratkea pelkän summan mukaan, vaan sen mukaan, kuka osaa parhaiten kuvata musiikin merkityksen.
Näin esimerkiksi Simerock perusteli tarjoustaan:
“Musiikki on tärkeää, koska se vaikuttaa monipuolisesti mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. Se auttaa ilmaisemaan tunteita, vähentää stressiä ja parantaa mielialaa. Musiikki kehittää myös kognitiivisia taitoja kuten muistia ja keskittymiskykyä, ja se voi olla merkityksellinen osa kulttuuriperintöä ja identiteettiä. Musiikki voi herättää henkilökohtaisia muistoja, jotka voivat olla erityisen tärkeitä esimerkiksi muistisairauksien yhteydessä. Yhdessä musiikin kuuntelu tai tekeminen lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sosiaalista vuorovaikutusta.”
Simerockin suunnitelma uniikkilevyn käytöstä on innovatiivinen: kappaletta voisi kuunnella festivaalilla tai toimistolla kuulokkeilla 1 € maksua vastaan, ja kaikki tuotot tilitettäisiin lyhentämättömänä JVG:n valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Näin levy tuottaisi rahaa ikuisesti – ei vain ostohetkellä – ja opettaisi kuluttajia maksamaan musiikista.
Yksityishenkilöiden perusteluissa puolestaan korostuivat musiikin merkitys arjessa, keräilyharrastus ja JVG:n pitkäaikainen fanitus:
”Haluaisin ostaa tämän singlen, koska olen kuunnellut JVG:tä koko ikäni ja heidän musiikkinsa on ollut iso osa elämääni. Olisi kunnia omistaa pala heidän historiaansa. Edustan JVG:tä ikuisesti ja heidän musiikkinsa merkitsee minulle todella paljon.”
Tarjouksia tehtiin yhteensä yli 46 000 euron edestä – ostaja selviää 3.12.
Pienin jätetty tarjous oli 3 euroa, suurin kipusi 15 500 euroon. Yhteensä tarjouksia tehtiin 46 245,11 euron edestä, ja keskimääräinen tarjoussumma oli noin 1 492 euroa.
JVG itse päättää, kenelle kappale myydään, ja kaikki tuotot ohjataan lyhentämättömänä RockCamp ry:lle. Ostaja julkistetaan 3.12.2025.
Mistä kampanjassa on kyse?
Gramex ja JVG käynnistivät 28.10.2025 Musiikin arvo -kampanjan, jossa myydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Ostajaksi ei valita pelkän summan perusteella, vaan sen mukaan, kuka osaa perustella musiikin merkityksen.
Kampanjan tuotto ohjataan lyhentämättömänä RockCamp ry:lle, joka tarjoaa nuorille kiusaamisvapaata, matalan kynnyksen bänditoimintaa ympäri Suomen. Lue lisää RockCampin toiminnasta täältä.
👉 Lue lisää ja tutustu kampanjaan: gramex.fi/musiikin-arvo
Kaikki kampanjamateriaalit ovat ladattavissa täällä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari Aalto-SetäläJohtaja, viestintä ja yhteiskuntasuhteetGramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry
Puh:+358 50 352 1073sari.aalto-setala@gramex.fiChristina BomanViestintäkoordinaattoriGramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry
Puh:+358 40 579 0390christina.boman@gramex.fiGramex - For The Music
Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö. Teemme töitä, jotta äänitteillä esiintyvät muusikot ja tuottajat saisivat työstään korvauksen ja jotta yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää musiikkia helposti, arvoa tuottavasti ja vastuullisesti. Meillä on yli 60 000 asiakassopimusta musiikin esittäjien ja tuottajien kanssa sekä noin 32 000 korvauksia maksavaa asiakasta.
Tärkeintä meille on musiikki. Olemme kiitollisia, että saamme osaltamme auttaa musiikkia menestymään ja siten tuoda maailmaan lisää iloa, hyvinvointia ja elämyksiä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry
Liikku kärjessä Musiikin arvo -tarjouskisassa – Fazerin Sininen kiinnostunut13.11.2025 13:08:36 EET | Tiedote
Musiikin arvo -kampanjan tarjouskisan kärjessä on Suomen suurin kuntokeskus Liikku. Kampanja haastaa yritykset ja yksityishenkilöt osoittamaan, että musiikilla on arvo – ja samalla tukemaan nuorten kiusaamisvapaata bänditoimintaa RockCamp ry:n kautta.
JVG:ltä mystinen julkaisu suoratoistopalveluihin – tästä on kyse!5.11.2025 11:54:41 EET | Tiedote
Viime yönä suoratoistopalveluihin ilmestyi yllättäen JVG:n uusi julkaisu. Kyseessä ei kuitenkaan ole tavallinen kappale, vaan kannanotto musiikin puolesta.
Myydään JVG:n uniikki single – Gramexin kampanja tekee suomalaisen musiikin historiaa28.10.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Kuinka paljon sinä olisit valmis maksamaan biisistä, josta tiedät ostohetkellä vain esittäjän? Gramex ja JVG heittävät 28.10.2025 ilmoille haasteen, jollaista ei suomalaisen musiikin historiassa ole vielä koskaan aiemmin nähty.
AV Music –pilottijakso päättyy – palvelu siirtyy osaksi musiikin lupapalveluita22.10.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Teosto ja Gramex käynnistivät kaksi vuotta sitten tuotantoyhtiöille suunnatun AV Music –pilotin, jonka tavoitteena oli helpottaa musiikinkäyttöä av-tuotannoissa. Pilotti päättyy joulukuussa ja vuoden 2026 alusta AV Music siirtyy osaksi Teoston yhteydessä toimivaa NCB:n palvelua.
Vuoden musiikkioivallus -palkinnon saajaksi ehdolla neljä av-teosta22.8.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Ammattilaistuomaristo on nimennyt neljä ehdokasta Vuoden musiikkioivallus -palkinnolle, joka nostaa esiin oivaltavaa musiikin käyttöä elokuvissa ja tv-tuotannoissa. Voittaja julkaistaan 5.9.2025 järjestettävässä audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme