Messukeskus

Messukeskus uusi Sustainable Travel Finland -merkkinsä ja jatkaa työtään kestävän matkailun edelläkävijäyrityksenä

Jaa

Helsingin Messukeskus on Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -yrityksenä mukana kestävän matkailun Suomen rakentamisessa. Sustainable Travel Finland -merkki kertoo pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun hyväksi. Kansainväliset matkailijat ja tapahtumajärjestäjät tekevät yhä tietoisempia valintoja, ja vastuullisuus on noussut ratkaisevaksi kilpailutekijäksi. 

Messukeskus on Helsingin kaupungin ilmastokumppani ja sen tavoitteena on olla 100-prosenttisesti hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Kuva: Helsingin Messukeskus / Anna Autio
Messukeskus on Helsingin kaupungin ilmastokumppani ja sen tavoitteena on olla 100-prosenttisesti hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Kuva: Helsingin Messukeskus / Anna Autio

Visit Finland edistää Suomen kiinnostavuutta kansainvälisesti kestävänä ja houkuttelevana matkakohteena sekä tukee matkailuyritysten ja -alueiden kestävää kansainvälistä kasvua. Visiota – Suomi on johtava kestävän matkailun kohdemaa — tiedostavan matkailijan ykkösvalinta rakennetaan esimerkiksi Sustainable Travel Finland -ohjelman kautta.   

Helsingin Messukeskus sai ensimmäisen Sustainable Travel Finland -tunnustuksen syksyllä 2020. Merkki uusitaan vuosittain käymällä läpi yrityksen vastuullisuuspolku sekä kehitys- ja toimenpidesuunnitelma tavoitteineen ja aikatauluineen. Merkin käyttöoikeus edellyttää myös voimassa olevaa ympäristöalan sertifikaattia, joka Messukeskuksella on vuodesta 2009 alkaen sertifioitu ISO 14001 -ympäristösertifikaatti.  

”Kestävyyden eteen tehty työ tekee Suomesta kansainvälisesti ainutlaatuisen matkailu- ja tapahtumakohteen. Suomen suurimpana tapahtumajärjestäjänä jatkamme Sustainable Travel Finland -ohjelmaan sitoutuneiden edelläkävijäyritysten joukossa pitkäjänteistä työtä kestävän matkailun hyväksi: kerromme vastuullisesta matkailusta ja tapahtumista kansainvälisille yhteistyökumppaneillemme ja yleisöillemme”, Helsingin Messukeskuksen vastuullisuuspäällikkö Hanne Lindroos sanoo.  

Suomi on noussut useissa kansainvälisissä selvityksissä kestävästä matkailusta tunnetuksi maaksi. Helsinki sijoittui Global Destination Sustainability -indeksin listauksissa 2024 ja 2025 sijalle yksi ja on maailman ensimmäinen suuri kaupunki, joka on saanut Green Destination -sertifikaatin. 

Kansainväliset matkailijat ja tapahtumajärjestäjät tekevät yhä tietoisempia valintoja 

Matkailu on maailmanlaajuisesti kasvuala. Maailman matkailu- ja turismineuvoston WTTC:n ennusteen mukaan matkailun osuus bkt:stä kasvaa 3,7 prosentin vuosivauhtia globaalisti vuosina 2024–2034, kun koko maailmantalous kasvaa 2,4 prosentin vuosivauhtia. Yhteiset tavoitteet ja mittarit auttavat koko toimialaa osallistumaan kestävää kasvua tukeviin toimenpiteisiin ja toimimaan vastuullisesti. 

”Kansainväliset matkailijat ja tapahtumajärjestäjät tekevät yhä tietoisempia valintoja, ja vastuullisuus on noussut ratkaisevaksi kilpailutekijäksi. Messukeskuksen esimerkillinen työ ja pitkäjänteinen sitoutuminen Sustainable Travel Finland -ohjelmaan vahvistavat Suomen asemaa maailman vastuullisimpien tapahtuma- ja matkailukohteiden joukossa”, Visit Finlandin kestävän matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen kommentoi.

Messukeskus on Helsingin kaupungin ilmastokumppani ja sen tavoitteena on olla 100-prosenttisesti hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Samalla Messukeskus kehittää palvelujaan yhä vastuullisemmiksi ja kannustaa myös asiakkaitaan ympäristöä säästäviin valintoihin. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Hanne Lindroos, vastuullisuuspäällikkö, Helsingin Messukeskus, puh. +358 40 861 5151, hanne.lindroos@messukeskus.com

Kuvat

Helsingin Messukeskus / Anna Autio
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. In 2024, the events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and the hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Helsingfors Mässcentrum förnyar sin Sustainable Travel Finland-märkning och fortsätter sitt arbete som en pionjär inom hållbar turism26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Helsingfors Mässcentrum är en del av Visit Finlands Sustainable Travel Finland-program och bidrar till att bygga ett hållbart Finland för turism. Sustainable Travel Finland-märkningen visar på ett långsiktigt engagemang för hållbar turism. Internationella resenärer och evenemangsarrangörer gör allt mer medvetna val, och ansvar har blivit en avgörande konkurrensfaktor.

Studia 2025 kokoaa nuoret ja työelämän osaajat – mukana uusi jatkuvan oppimisen alue24.11.2025 08:15:38 EET | Tiedote

Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma Studia kokoaa tulevaisuuttaan pohtivat opiskelijat ja yli 150 koulutus- ja uratoimijaa Helsingin Messukeskukseen 25.–26.11.2025. Tänä vuonna tapahtuma esittelee uutuutena myös Jatkuvan oppimisen alueen, joka tarjoaa näkökulmia osaamisen kehittämiseen ja työelämän muutoksiin. Studia järjestetään yhteistyössä Suomen Lukiolaisten Liiton kanssa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye