Arctic Food Lab -lähituotteet K-ruokakauppoihin Oulu2026-alueella
Arctic Food Lab -ruokaohjelma esittelee Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulun ja laajan Oulu2026-alueen ruokakulttuurin ja ruokaperinteiden ainutlaatuisuutta. Paikalliset lähituotteet ovat pian aiempaa näkyvämmin esillä valikoiduissa K-ruokakaupoissa. Yhteisenä tavoitteena on lisätä alueella tuotetun ruoan tunnettuutta ja myyntiä sekä houkutella myös matkailijoita ostamaan kyseisiä tuotteita.

K-ryhmä, Oulu2026-alueen K-kauppiaat ja Oulu2026 ovat sopineet yhteistyöstä, jolla K-ruokakaupoissa lisätään lähituottajien ja pohjoissuomalaisen ruokakulttuurin tunnettuutta Arctic Food Lab -brändin avulla.
K-kauppiaat nostavat paikalliset maut esille joulukuusta 2025 alkaen. Arctic Food Lab -ruokatuotteet ja K-ruokakaupat esitellään Arcticfoodlab.fi-verkkosivuilla.
”Yhteistyön laajuutta kuvaa hyvin se, että mukana on yhteensä 33 K-ruokakauppaa kolmestatoista Oulu2026-alueen kunnasta, ja yhteistyö voi edelleen laajentua vuoden edetessä. Nostamme yhdessä alueen ruokakulttuurin ja lähituottajien osaamisen paikallisten ja vierailijoiden maisteltavaksi”, iloitsee Arctic Food Labin projektipäällikkö Pasi Ruuskanen Oulu2026:lta.
Yhteistyöllä edistetään Oulu2026-alueen ruokakulttuuria ja lähituottajien osaamista.
”K-ruokakauppojen valikoimien paikallinen räätälöinti asiakkaiden toiveiden mukaan on olennainen osa K-kauppiasyrittäjyyttä ja K-kaupoista löytyykin laaja valikoima lähiruokaa – noin 50 000–60 000 lähi- ja pientuottajien tuotetta. On todella hienoa päästä tekemään yhteistyötä Oulu2026:n kanssa ja samalla tuoda uusia lähituottajien tuotteita sekä paikallisten asiakkaiden että matkailijoiden saataville”, kuvailee K-ryhmän ketjupäällikkö Antti Meriläinen.
K-kauppiaat nostavat lähituotteet esille
K-Citymarket Raksilan ja K-Supermarket Pekurin kauppias Mika Sara kertoo tuovansa ilolla paikallisia tuottajia esille.
”Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulu2026 esittelee paikallista ruokakulottuuria Arctic Food Labilla ja vaikka meillä on jo ennestään hyvä valikoima lähituottajien tuotteita, nostamme ne ensi vuonna entistä näyttävämmin esille niin K-Supermarket Pekurissa kuin K-Citymarket Raksilassakin”, Sara toteaa.
K-Citymarket Raksilan ja K-Supermarket Pekurin sijainti Oulun keskustan alueella takaa sen, että kulttuuripääkaupunkivuonna kaupunkiin saapuvat suurella todennäköisyydellä vierailevat niissä.
”Erityisesti K-Supermarket Pekuri ydinkeskustassa toimii eräänlaisena näyteikkunana oululaiseen ja pohjoissuomalaiseen ruokakulttuuriin. Haluammekin nostaa lähituotteet esille niin, että myös matkailijoiden on helppo löytää ne ja tutustua paikalliseen makumaailmaan”, Sara kuvailee.
Asiakkaiden toiveet ja yhteistyön tarjonta kohtaavat hienosti
Myös K-Citymarket Kuusamon kauppias Tommi Niskanen on tyytyväinen alkavaan yhteistyöhön.
”Olemme havainneet jo aikaisessa vaiheessa, miten merkittävä vaikutus Euroopan kulttuuripääkaupungiksi valinnalla on koko pohjoisen Suomen elinvoimalle. Näen vahvasti ruokakulttuurin osana kulttuuria, joten yhteistyö on todella tervetullut. Arjessa paikallisilta asiakkailta ja matkailijoilta tulee paljon kyselyjä lähellä tuotetuista tuotteista, ja niitä toivotaan lisää. Tässä asiakkaiden toiveet ja yhteistyön tarjonta kohtasivat hienosti. Kulttuuria se on ruokakulttuurikin”, toteaa Niskanen.
Mikä on Arctic Food Lab?
- Arctic Food Lab on Oulun kulttuurisäätiön rekisteröimä tavaramerkki, joka lisää alueella tuotettujen ruokatuotteiden, ravintola-annosten ja menujen tunnettuutta ja arvostusta.
- Kaupoissa Arctic Food Lab -tuotteet tunnistaa leimasta etiketeissä ja tunnus tulee tutuksi myös Oulu2026-kumppanin WTF Designin suunnittelemissa myymäläesittelyissä sekä Oulu2026:n, Arctic Food Labin ja paikallisten K-ruokakauppojen markkinoinnissa ja viestinnässä.
K-ruokakaupat toimivat ketjuliiketoimintamallilla
- K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla.
- K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket ja K-Market.
- K-ruokakauppojen vahvuuksia ovat vastuullisuus, ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka.
- K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. Joka päivä kohti parempaa kauppaa – asiakas ja laatu kaikessa mitä teemme.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pasi RuuskanenProjektipäällikkö, Arctic Food Lab Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulu2026
Puh:0400 163 987pasi.ruuskanen@oulu2026.euAntti MeriläinenK-ryhmän ketjupäällikkö
Puh:050 551 7790antti.merilainen@kesko.fiKuvat
Linkit
Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki
Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kulttuuripääkaupunkivuosi yltää 39 kumppanikuntaan pohjoisessa Suomessa. Tavoitteena on pysyvä kulttuuri-ilmastonmuutos. Kulttuuri-ilmastonmuutos merkitsee pysyvästi rikkaampaa kulttuurielämää ja muutosta alueelle. Kulttuuri-ilmastonmuutos yhdistää kulttuuria, taidetta ja teknologiaa yllättävälläkin tavalla, luo kohtaamisia ja synnyttää vuorovaikutusta.
Toiminnasta vastaa Oulun kulttuurisäätiö sr. Oulu2026:n pääyhteistyökumppanit ovat Pohjolan OP ja Kaleva Media.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun kulttuurisäätiö, Oulu2026
Climate Clock -taidereitin teoskuvaukset ja sijainnit julki – avajaiset kesäkuussa 202626.11.2025 15:00:00 EET | Tiedote
Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaan kuuluva Climate Clock on pysyvä julkisen taiteen reitti, joka pohtii suhdettamme luontoon ja ilmaston lämpenemiseen ja havahduttaa meidät tietoisiksi maapallon rytmeistä. Taiteilijat luovat paikkakohtaisia taideteoksia niin luonnossa kuin urbaaneissa ympäristöissä, yhteistyössä tutkijoiden ja paikallisyhteisöjen kanssa. Mukana on veistoksia, keramiikkaa ja luonnonmateriaaleja sekä ääniin ja liikkeeseen perustuvia elementtejä. Oulun kulttuuri-identiteettiin juurtunut ja sen ainutlaatuista historiaa, yhteisöjä ja luontoa juhlistava projekti on merkittävä uusi kansainvälinen nykytaiteen maamerkki Pohjois-Suomessa. Esillä ovat seuraavien taiteilijoiden teokset: Ranti Bam (Iso-Britannia/Nigeria), Rana Begum (Iso-Britannia/Bangladesh), Takahiro Iwasaki (Japani), Gabriel Kuri (Belgia/Meksiko), Antti Laitinen (Suomi), SUPERFLEX (Tanska) sekä Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen (Suomi).
Nokia Euroopan kulttuuripääkaupungin Lumo Art & Tech -festivaalin pääyhteistyökumppaniksi – teknologia ja taide kohtaavat Oulussa24.11.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Lumo Art & Tech -festivaalin tavoitteena on nousta tunnetuksi, kansainväliseksi tapahtumaksi, joka yhdistää tieteen, teknologian ja digitaalisen taiteen inspiroivalla tavalla. Nokia on vuoden 2026 festivaalin pääyhteistyökumppani.
Oulu, Finland unveils programme for European Capital of Culture Opening Festival18.11.2025 07:00:00 EET | Press release
For three days in January, the city centre of Oulu will be transformed into a venue for a variety of events. Taking place on 16–18 January 2026, the Oulu2026 Opening Festival has something for all ages at more than 20 venues, with most events being free of charge and open to all.
Paikoillanne, valmiit, Oulu! – Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden Avajaisfestareiden ohjelma on julkaistu18.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Oulun keskusta muuttuu tammikuussa kolmen päivän ajaksi monipuolisten tapahtumien näyttämöksi. Oulu2026-Avajaisfestareilla on ohjelmaa kaiken ikäisille yli 20 paikassa 16.–18.1.2026. Valtaosa ohjelmasta on pääsymaksutonta ja kaikille avointa.
Vuosi vaihtuu: Oulu2026 -show’n kattauksen viimeistelee HOKAN ensiesiintyminen11.11.2025 08:16:56 EET | Tiedote
Blind Channelissa merkittävän kansainvälisen uran tehnyt laulaja-biisintekijä Joel Hokka palaa musiikin pariin uuden HOKKA-yhtyeen kanssa. Ensiesiintyminen nähdään Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden starttaavassa Vuosi vaihtuu: Oulu2026 -show’ssa uudenvuodenaattona.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


