Vantaan ratikan toteutussopimus allekirjoitettu – rakentaminen pääsee vauhtiin joulukuussa
Vantaan ratikan allianssiosapuolet allekirjoittivat toteutusvaiheen sopimuksen 26.11.2025, mikä mahdollistaa rakennustöiden aloittamisen suunnitellusti joulukuun alussa. Destian allianssin työt käynnistyvät Tikkurilasta, jossa on jo syksyn aikana tehty valmistelevia töitä.

Vantaan ratikan rakentaminen jakaantuu kahteen allianssiin. Destian allianssi vastaa ratikkahankkeen länsiosasta välillä Helsinki-Vantaan lentoasema–Tikkurila sekä Tikkurilan tunnelista, ja toinen allianssi hankkeen itäosasta välillä Kuninkaala–Mellunmäki. Destian allianssiin kuuluvat suunnittelijoina Sitowise Oy ja Ramboll Finland Oy sekä tilaajina Vantaan kaupunki ja HSY.
Ratikan hankesuunnitelman tarkistettu kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa. Destia on osa länsiosan allianssia, joka toteuttaa noin 60 prosenttia hankkeesta. Hanke tilataan vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa Destian tilauskantaan kirjataan noin 233 miljoonaa euroa sisältäen jo aiemmin tilatut kehitysvaiheen työt. Kokonaisuudessaan länsiosa tilataan alkuvuoden 2026 aikana. Destian rakentamaan raitiotiehankkeen länsiosaan kuuluu mm. haastavan Tikkurilan rautatieaseman alittavan ratikkatunnelin rakentaminen.
”Vantaan ratikka on meille strategisesti tärkeä hanke, jossa pääsemme hyödyntämään raiderakentamisen osaamistamme vaativassa kaupunkiympäristössä. Vantaan ratikka sujuvoittaa vantaalaisten poikittaisliikennettä ja meistä on myös hienoa, että voimme näin edistää vantaalaisten joukkoliikenneyhteyksiä ja vihreää siirtymää”, sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi.
Rakentaminen kestää neljä vuotta ja liikennöinti alkaa vuoden 2029 lopulla. Kiskojen lisäksi uudistetaan katurakenteet, ajokaistat sekä kävely- ja pyöräväylät. Samalla tehdään maanalaisen vesihuollon ja muiden putki- ja kaapelilinjojen perusparannusta.
Vantaan ratikka on Vantaan kaikkien aikojen suurin investointi ja myös merkittävä kaupunkikehityshanke. Reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä.
Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi Vantaan ratikan tarkistetun hankesuunnitelman 17.11.2025. Vantaan kaupungin lisäksi ratikkahankkeen toisena tilaajana toimii Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY). Helsingin osuutta edustaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.
Lisätietoja
Pekka Kivelä, pekka.kivela@destia.fi, p. +358 50 560 0883
Destian viestintä: viestinta@destia.fi
Linkki havainnekuviin: https://vantaa.emmi.fi/l/W5HCPnV9xVwG
Vantaan ratikka verkossa: www.vantaa.fi/ratikka
Destia
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 800 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli noin 630 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Avainsanat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia avaa infra-alan asiantuntijapalveluiden verkkokaupan5.11.2025 09:00:27 EET | Tiedote
Destia on avannut asiantuntijapalveluita tarjoavan Destia Insight -verkkokaupan, joka kokoaa yhteen erilaisia infra-alan asiantuntijapalveluita, raportteja sekä selvityksiä esimerkiksi kaupunkien ja yritysten tarpeisiin.
Destia parantaa rataa Kouvolan ja Luumäen välillä14.7.2025 09:00:17 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta radan päällysrakenneurakan Kouvolan ja Luumäen välillä. 8,5 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa Karjalan radan parantamishanketta. Korjauksilla ylläpidetään rataosuuden toimintaedellytyksiä, täsmällisyyttä ja palvelutasoa ja jatketaan sen elinkaarta. Urakka alkaa heinäkuussa 2025 ja päättyy kesäkuussa 2026.
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme