Jyväskylän yliopisto

Oppimisen tuen uudistus muuttaa koulujen arkea – tutkimus selvittää, miten uudistus toteutetaan kunnissa

Jaa

Esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea uudistettiin vuonna 2025, kun aiempi kolmiportainen malli korvattiin ryhmäkohtaisilla ja oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Tavoitteena on tarjota tukea aiempaa oikea-aikaisemmin ja matalammalla kynnyksellä, mutta käytännön toteutus ja resurssit vaihtelevat kunnittain. Jyväskylän yliopiston johtama tutkimushanke selvittää nyt, millaiseksi uudistus muotoutuu koulujen arjessa eri puolilla Suomea.

"Kun tukea tarjotaan riittävän aikaisin ja matalalla kynnyksellä, voi jo omassa ryhmässä tarjottu tuki ratkoa haasteita”, toteaa apualaisprofessori Kati Vasalampi.
"Kun tukea tarjotaan riittävän aikaisin ja matalalla kynnyksellä, voi jo omassa ryhmässä tarjottu tuki ratkoa haasteita”, toteaa apualaisprofessori Kati Vasalampi. Veikko Somerpuro / Koulutuksen tulevaisuus -lippulaiva EDUCA

Vuoden 2025 uudistuksessa aiempi kolmiportainen tukijärjestelmä, yleinen, tehostettu ja erityinen tuki, on korvattu kahdessa muodossa tarjottavalla tuella, joita ovat ryhmäkohtaiset tukitoimet sekä oppilaskohtaiset tukitoimet.

Jyväskylän yliopiston johtamassa hankkeessa selvitetään nyt, kuinka uudistusta toteutetaan käytännössä esi- ja perusopetuksessa. Kuntatason aineistoa kerätään kaikista Manner-Suomen kunnista vuoden 2026 aikana.

Hankkeessa ovat mukana Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos ja Koulutuksen tutkimuslaitos sekä Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian osasto. Hanketta johtaa apulaisprofessori Kati Vasalampi Jyväskylän yliopistosta.

Lähtökohtana on siirtää tuen painopistettä varhaiseen puuttumiseen

Tuen uudistuksen taustalla on koulujen arjessa havaittu haaste, joka näkyy myös kansallisissa oppimistuloksissa.

”Oppimisen tuen tarvitsijoita on nykyään paljon, eikä aiempi malli ole pystynyt vastaamaan tarpeeseen riittävän hyvin. Uudistuksella pyritään tekemään tuesta saavutettavampaa ja ennen kaikkea ennaltaehkäisemään ongelmien kasautumista”, taustoittaa muun muassa koulupudokkuutta tutkinut Vasalampi.

Uudistusta tutkitaan niin kuntatasolla kuin koulujen arjessa

Marraskuussa alkaneessa hankkeessa tullaan selvittämään oppimisen tuen uudistuksen toteutusta kolmelta kannalta. Ensin tutkijat selvittävät, kuinka paikalliset linjaukset ja suunnittelu on toteutettu kunnissa. Tämän lisäksi katseet suunnataan yksittäisiin kouluihin sekä siihen, miten tukitoimia toteutetaan opetuksen yksiköiden arjessa.

Hankkeessa tarkastellaan myös opetushenkilöstön työnjakoa ja yhteistyötä sekä heidän käsityksiään tuen järjestämisestä ja sen toimivuudesta. Ensimmäisen väliraportin hankeen tutkijat pyrkivät saamaan julki jo vuoden 2027 loppuun mennessä, Vasalampi kertoo.

”Koska kunnat ovat vastuussa opetuksesta, on tärkeää saada tietoa uudistuksen järjestämisestä. Loppujen lopuksi uudistus koskettaa hyvin monien Suomessa asuvien elämää,” Vasalampi toteaa.

Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja se on osa Suomen Akatemian rahoittamaa, Jyväskylän yliopiston johtamaa, Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivan (EDUCA) tutkimuskokonaisuutta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

apulaisprofessori Kati Vasalampi, Jyväskylän yliopisto
kati.vasalampi@jyu.fi
puh. +358 40 805 4126

Kuvat

Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan apulaisprofessori Kati Vasalampi
Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan apulaisprofessori Kati Vasalampi
Lataa

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Ionien kierrätys avaa tien raskaimpien alkuaineiden tutkimukseen27.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen (CERN) ISOLDE-laitoksen tutkijat ovat kehittäneet sähköstaattisen loukun ja lasereiden yhdistelmään perustuvan mittausmenetelmän, mikä voi auttaa selvittämään harvinaisimpien ja vähiten tunnettujen alkuaineiden kemiallisia ominaisuuksia. Myös Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen tutkija Mikael Reponen on ollut mukana laitteiston valmistelussa.

Kiertotalous varmistaa kriittisten metallien saatavuuden – Tutkijoiden video kertoo, kuinka jätteestä syntyy seuraavan sukupolven materiaaleja26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Kiertotalous tarjoaa ratkaisuja kriittisten metallien saatavuuden turvaamiseen. Uudella videolla Jyväskylän ja Turun yliopiston asiantuntijat kertovat, miten teollisuuden jäte- ja sivuvirroista voidaan kierrättää arvokkaita metalleja hyödyntämällä innovatiivista 3D-filtteriteknologiaa sekä yhdisteitä, joita käytetään talteenotossa ja uusien materiaalien valmistuksessa.

Väitös: Yhteisöohjautuvuus mahdollistaa tiimin joustavan toiminnan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi (Keronen)26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Yhteisöohjautuvuudella voidaan tukea työntekijöiden motivaatiota ja hyvinvointia sekä organisaation tavoitteita kestävällä tavalla. Tämä edellyttää yksilöiden aloitteellisuutta ja aktiivisuutta sekä yhteisöllisiä työn tekemisen tapoja. Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa avataan, miten yhteisöohjautuvuus rakentuu työntekijöiden välillä ja miten yhteisöohjautuvuutta tuetaan työssä tapahtuvissa oppimistilanteissa lähijohtamisen keinoin.

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailun voittajat on julkaistu25.11.2025 18:00:00 EET | Tiedote

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailu on päättynyt, ja voittajat on julkistettu Jyväskylän kirjamessuilla. Määräaikaan mennessä saimme aivan loistavia nuorten kirjoituksia sekä 13–16-vuotiaiden että 17–20-vuotiaiden sarjaan. Tavoitteena oli saada mielenkiintoisia kirjoitelmia teemalla “tarinoita nuorilta nuorille” ja siinä onnistuimme kirjoituskilpailun myötä mainiosti. VoiceBooks -kustantamo on tehnyt voittajateoksista äänikirjat ja ne ovat kuunneltavissa LoadMyBook-äänikirjasovelluksen kautta Jyväskylän yliopiston hallinnoimassa Peda.net-ympäristössä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye