Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Tavastehus erbjuds distanstjänster från och med den 1 december
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Tavastehus och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har erbjudit distanstjänster i Tavastehus sedan den 1 september 2025. Tid till distanstjänsten bokas på förhand via telefontjänsten. Distanstjänster erbjuds fredagar kl. 13–16 i Skatteförvaltningens lokaler på Wähäjärvenkatu 6.
Orsaken till övergången till distanstjänsten och ändringen av nätverket av serviceställen är statsförvaltningens besparingar och att e-tjänsterna blir allmännare. Till exempel 2024 utfördes cirka 94 procent av ärendena via andra kanaler istället för att besöka servicestället. Samtidigt övergår man också till distanstjänsten i Kajana, Karleby, Kouvola, S:t Michel och Seinäjoki.
Vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan man uträtta ärenden på plats i Björneborg, Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Rovaniemi, Tammerfors, Uleåborg, Vasa, Villmanstrand och Åbo. Serviceställena är i regel öppna för dem som har bokat tid. Tid för personligt besök bokas på förhand.
I distanstjänstens möts kunden och kundrådgivaren via videoförbindelse
Genom att kontakta telefontjänsten kan man vid behov boka tid till distanstjänsten om kunden behöver personlig rådgivning eller handledning. I praktiken går distanstjänsten ut på att kunden kommer till distansservicestället för att få videokontakt med en expert vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Distanstjänsten är avgiftsfri och tillgänglig endast med tidsbokning.
Via distanstjänsten får man personlig rådgivning och handledning. Man kan inte skriva ut eller skanna blanketter eller dokument vid servicepunkten. Man kan inte heller lämna in blanketter eller dokument vid servicepunkten.
Endast ett fåtal ärenden kräver besök vid ämbetsverket
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjänar riksomfattande, huvudsakligen på webben eller per telefon. Endast vissa ärenden kräver att man besöker ett serviceställe. De tjänster som förutsätter ett personligt besök är vigsel, vissa notarius publicus tjänster och registrering av utlänningar. Man kan sköta sina ärenden på det serviceställe som passar kunden bäst, oavsett region. Ämbetsverket viger också fortfarande par i hela Finland.
Nyckelord
Kontakter
Maisa GyntherDirektör, Personkunder
Tel:+358 295 536 355maisa.gynther@dvv.fiLänkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Changes to Digital and Population Data Services Agency's service locations: Seinäjoki transitions to remote service on 1 December28.11.2025 10:40:00 EET | Press release
The number of service locations of the Digital and Population Data Services Agency (DVV) will change from 1 December. The Agency will close the Seinäjoki service location and offer remote service going forward. The remote service will make it possible to receive personal advice and guidance even when the customer and the customer adviser are in different cities.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I S:t Michel erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i S:t Michel och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Mikkelissä tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Mikkelin palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum