Helsingin yliopisto

Maahanmuuttotaustaiset perheet tarvitsevat parempaa tukea varhaiskasvatuksessa

Jaa

Väitöstutkimus paljastaa, että perheiden moninaisuutta ei vielä tunnisteta riittävästi varhaiskasvatuksessa. Tämä saattaa heikentää maahanmuuttotaustaisten perheiden kiinnittymistä yhteiskuntaan ja voi heijastua lasten myöhempään koulumenestykseen.

Lassi Lavanti selvitti väitöstutkimuksessaan, miten maahanmuuttotaustaisia perheitä voitaisiin tukea paremmin varhaiskasvatuksessa. 

– Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen ohjaavat asiakirjat eivät vielä huomioi perheiden moninaisuutta tarpeeksi monipuolisesti, vaan varhaiskasvatuksessa tapahtuu edelleen erottelua perheiden taustojen kautta. Tämä ylläpitää me vastaan te -ajattelua.

Varhaiskasvatuksessa on jo olemassa erittäin toimivia, perheiden moninaisuutta tukevia käytänteitä, mutta ne ovat yksikkö- ja opettajakohtaisia. Tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa käytettiin esimerkiksi monikielisiä materiaaleja ja kuvatukea lasten kielen oppimisen tukena, tarjottiin lapsille mahdollisuuksia käyttää omaa kotikieltään leikeissä, harjoiteltiin aamunavauksissa eri kielten tervehdyksiä ja tarjottiin perheille mahdollisuus tuoda kotoaan kirjoja päiväkodissa luettavaksi.

– Näitä tukimalleja olisi tärkeää jalkauttaa laajemmin ympäri Suomen varhaiskasvatusyksiköitä, mutta tämä vaatisi myös taloudellista panostusta työnantajalta, Lavanti sanoo.

Vanhempien kiinnittyminen varhaiskasvatukseen tukee lapsen hyvinvointia

Maahanmuuttotaustaiset nuoret ovat korkeammassa riskissä syrjäytyä valtaväestöön verrattuna.

– Onkin tärkeää tukea perheitä heti varhaiskasvatuksen alusta lähtien, jotta nämä kokisivat kuulumisen tunnetta varhaiskasvatusyhteisöön ja yhteiskuntaan laajemminkin.

Varhaiskasvatus saattaa olla ensimmäinen paikka, jossa maahanmuuttotaustaiset perheet voivat kohdata muita perheitä. Vanhempien kiinnittyminen varhaiskasvatukseen tukee lapsen hyvinvointia ja koulumenestystä myöhemmin koulutuspolulla.  

Tutkimuksen aineisto koostuu varhaiskasvatuksen opettajien, varhaiskasvatusyksiköiden johtajien ja maahanmuuttotaustaisten perheiden vanhempien haastatteluista.

KM Lassi Lavanti väittelee 5.12.2025 Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa aiheesta Superdiverse Miniature Society - Supporting Socially Sustainable Well-being of Families with an Immigrant Background in Finnish Early Childhood Education.

Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa Heldassa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Väittelijän yhteystiedot: Lassi Lavanti, puhelin 040 760 8800, lassi.lavanti@helsinki.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Se sijoittuu kansainvälisissä yliopistovertailuissa maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye