Jyväskylän yliopisto

Väitös: Avain onnistuneeseen draamatyöskentelyyn on oppilasta arvostavassa kohtaamisessa

Jaa

Draamakasvatuksella on tutkitusti osoitettu olevan lukuisia hyötyjä oppimiselle ja oppilaan kasvulle. FM Enni Junttila perehtyi väitöstutkimuksessaan siihen, miten näitä hyötyjä saavutetaan ja mikä on opettajan rooli niiden saavuttamisessa.

Henkilö seisoo ulkona vanhan rakennuksen edessä ja hymyilee kameralle. Taustalla näkyy ohut lumikerros. Päällä on pinkki paita ja silmälasit päässä.
"Opettajan on valtapositiostaan käsin huolehdittava siitä, että kohtaaminen mahdollistuu – se ei ole oppilaan tehtävä”, Enni Junttila toteaa.

Draamaopettajan ja oppilaan pedagogista kohtaamista väitöskirjassaan tarkastelleen Junttilan tutkimus osoitti opettajan toiminnalla olevan yllättävän paljon merkitystä sille, miten turvallinen toiminta mahdollistuu ja saadaan suotuisia oppimistuloksia. Junttila tutki draamakasvatusta kahdessa erilaisessa viitekehyksessä, 3.–4. -luokkalaisille suunnatussa lukuteatteritoiminnassa ja teatterin lukiodiplomin arvioinnissa.

”Draamatyöskentelyyn osallistuminen vaatii paljon kaikilta osapuolilta. Se edellyttää esimerkiksi tunteiden sietämistä, herkkävaistoista läsnäoloa ja taitoa lukea toisia ihmisiä”, Junttila sanoo.

Hänen mukaansa paljon riippuu nimenomaan opettajan tavasta kohdata oppilaat.

”Pedagoginen kohtaaminen on molemminpuolista, arvostavaa näkemistä, kuuntelemista ja ymmärtämistä, jossa persoonat ja persoonallisuudet tulevat hyväksytyiksi kaikin puolin sellaisina kuin ovat. Opettajan on valtapositiostaan käsin huolehdittava siitä, että kohtaaminen mahdollistuu – se ei ole oppilaan tehtävä”, Junttila määrittelee.

Kukkaan puhkeamisia ja pettymyksiä

Junttilan tutkima lukusujuvuuden tukemisen muoto, lukuteatteri, osoittautui menetelmäksi, josta ikätasoistaan hitaammin lukevat oppilaat pitivät valtavasti. Menetelmä itsessään ei ole tae onnistumiselle, vaan merkityksellisintä on se, miten opettaja ohjaa lukuteatteritoimintaa.

”Oppilaiden tahdin ja tarpeiden tunnistaminen ja niihin reagoiminen oppilasta kunnioittaen oli avainasemassa oppilaiden kukkaan puhkeamisessa”, Junttila kuvaa.

Kun Junttila tutki teatterin lukiodiplomin arviointikeskustelun onnistumista, hän havaitsi, että myös siinä on kyse kunnioittavasta kohtaamisesta. Lukiolaisille merkityksellisiä kokemuksia olivat dialogisena pidetyt kohtaamiset, joissa arvioijat näkivät tarkasti opiskelijan osaamisen ja haastoivat kehittymään entisestään. Pelkkiin kehuihin petyttiin.

Opettajien näkemyksissä korostuivat samanlaiset aiheet. Teatterin lukiodiplomia arvioineet opettajat arvostivat dialogista otetta arviointikeskusteluissa. Junttilan yllätti se, miten suuressa osassa opettajat näkivät opiskelijoiden osuuden arviointikeskustelun onnistumisessa.

”On selvää, että teatterin ja ylipäätään taito- ja taideaineiden arviointiosaamista tulee kehittää niin opettajankoulutuksessa kuin opettajien täydennyskoulutuksessa. Erityisen tärkeää tämä on pian käyttöön otettavan taito- ja taideaineen ylioppilaskokeen kannalta”, Junttila summaa.

Tutkimusta on rahoittanut Suomen kulttuurirahaston Keski-Suomen rahasto.

Enni Junttilan taidekasvatuksen väitöskirjan ”Opettajan ja oppilaan pedagoginen kohtaaminen draamatyöskentelyn luokka-huone- ja arviointitilanteissa” tarkastustilaisuus järjestetään 13.12.2025 klo 12 Jyväskylän yliopistossa. Väitöstilaisuutta voi seurata salissa H320 tai verkkovälitteisesti. Vastaväittäjänä toimii vanhempi yliopistonlehtori, TaT Tiina Pusa (Aalto-yliopisto) ja kustoksena tutkimuskoordinaattori, FT Tarja Pääjoki (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Väitöstä voi seurata Moniviestimessä.

Väitöskirja on vapaasti luettavissa JYX-julkaisuarkistossa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Onko kevyempi aina kovempi? - Kehonkoostumuksen yhteydet huippukestävyysurheilijoiden suorituskykyyn4.12.2025 06:30:00 EET | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan rasvaprosentin pieneneminen voi parantaa suorituskykyä kestävyysjuoksussa ja maastohiihdossa. Naisurheilijoilla tehokkaampi tapa kehonkoostumuksen optimointiin on kuitenkin painonpudotuksen sijaan rasvakudoksen muuttaminen lihaskudokseksi. Tutkija ja hiihtäjä Oona Kettunen korostaa, että painon ja kehonkoostumuksen optimointiin liittyvien riskien vuoksi niitä tulee harjoittaa vasta huippu-urheiluvaiheessa aikuisiässä.

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun uusi yrittäjyyden professori Mikko Rönkkö haluaa panostaa opetuksen laatuun ja tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa ja tutkimuksessa3.12.2025 13:15:24 EET | Tiedote

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa syyskuussa yrittäjyyden professorina aloittanut Mikko Rönkkö haluaa haastaa itsensä opettajana ja opettamisen kehittämisessä. Tutkimuksen puolella hän on keskittynyt määrälliseen yrittäjyystutkimukseen. Tekoälyä monipuolisesti opetuksessaan ja tutkimuksessaan hyödyntävällä Rönköllä on myös vankkaa kokemusta yrittäjyydestä.

Väitös: Pohjoisten järvien kestävä hoito huomioi lajien väliset vuorovaikutukset ja yksilöiden ruumiinkoon ravintoverkossa (Kangosjärvi)1.12.2025 13:00:00 EET | Tiedote

Jyväskylän yliopiston uudessa väitöstutkimuksessa selvitettiin, miten ympäristötekijät ja kalayhteisön rakenne muokkaavat pohjoisten järvien ravintoverkkoja sekä lohikalojen ravinnonkäyttöä. Tulokset osoittavat, että kalalajien väliset vuorovaikutukset ja yksilöiden koko vaikuttavat lohikalojen ravintokäyttäytymiseen enemmän kuin järven pinta-ala tai ilmaston lämpötila.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye