Miksi neuvostopommittajat ampuivat Kalevan alas?
Matkustajakone Kalevan alasampuminen vuonna 1940 on kiinnostanut suomalaishistorioitsijoita vuosikymmeniä. Nyt anonyymi suomalais–brittiläinen kaksikko loi tarinan ympärille jännitysromaanin.

Vuonna 1940 kaksi neuvostopommikonetta ampui alas suomalaisen matkustajakoneen Kalevan Tallinnan ja Helsingin välisellä reitillä. Yhä selvittämätön tapaus on yksi sotavuosien oudoimmista tragedioista.
Nyt tapahtuman ympärille rakentuu intensiivinen kylmän sodan henkinen trilleri Kaleva Down, jonka ovat kirjoittaneet englanniksi kaksi täysin anonyyminä pysyvää tekijää salanimellä Kalervo Mikkonen. Mikkosen taustalla on suomalais-brittiläiset ystävykset.
Kylmän sodan kuuma vakoilutrilleri
Romaanin lähtökohta on todellinen tapaus: normaalilla reittilennolla olleen Aeron Kalevan yhdeksän kuolonuhria vaatinut alasampuminen 14.6.1940, jonka taustasyy on edelleen kiistanalainen. Kirjan kuvauksessa kysytään: mikä salaisuus oli tuolloin niin vaarallinen, että sen vuoksi lähetettiin matkustajakone miehistöineen kuolemaan – ja mitä tuo salaisuus merkitsee tänään?
Vuonna 1984 suomalainen Kalevan tragediaa tutkinut Veli-Matti “Vellu” Jokinen saa uuden johtolangan. Samaan aikaan Mossad, MI6 ja KGB ovat yhtä kiinnostuneita totuuden paljastumisesta – tai sen estämisestä.
Hongkongissa Vellu kohtaa brittiläisen RAF-hävittäjälentäjän “Rogin” ja Mossadin agentin “Hannahin”. Satunnainen kohtaaminen kietoo heidät vaaralliseen tiedustelupalvelujen väliseen kilpajuoksuun, joka vie kaksikon Helsingistä Lontooseen ja edelleen neuvosto-Eestiin.
Pian miehet löytävät itsensä Tallinnan pahamaineisesta Patarein vankilasta, josta harva on päässyt ulos.
Aviation Book Reviewsilta hyvä arvio
Kansainvälinen Aviation Book Reviews kuvaa teosta näin:
”Sujuva ja jännittävä lukukokemus, jossa on odottamaton ja yllättävä loppu… Tarina synkkenee ja väkivaltaistuu, kun kaksi miestä joutuu syvemmälle kansainvälisen vakoilun maailmaan… Voimakas trilleri toiminnan alettua.”
Arvio kiittää myös kirjan historiallista perustaa, 80-luvun ajanhenkeä ja realistista lento- ja tiedustelumaailman kuvausta.
Suomalaiselle -virolaisellekin- lukijalle kirja toimii myös nostalgisena aikamatkana 80-luvun Suomeen ja maailmaan, joka oli yhtä aikaa rajaton ja vaarallinen.
Teos puhuttelee erityisesti lukijoita, jotka pitävät kylmän sodan -henkisistä trillereistä, historiallisista jännitysromaaneista tai esimerkiksi Nelson DeMillen, Kevin Brophyn tai Richard Falkirkin kaltaisten kirjailijoiden teoksista.
Kirja julkaistiin Amazonissa e-kirjana ja pokkarina marraskuussa.
Arvostelukappaletta ja lisätietoja voi tiedustella emailista author.k.mikkonen@gmail.com.
Yhteyshenkilöt
author.k.mikkonen@gmail.com.
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Promoted on räätälöityyn mediaviestintään erikoistunut PR-toimisto. Viemme asiakkaamme mediaan. Palvelemme journalisteja ehdottamalla juttuaiheita joihin itse tarttuisimme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Promoted
3 vinkkiä mediaviestintään: Ajattele kuin toimittaja26.8.2025 09:30:00 EEST | Blogi
Moni yritys lähettää säännöllisesti lehdistötiedotteita, mutta pettyy, kun niistä ei synny juttuja journalistiseen mediaan. Aina ongelma ei ole itse aiheessa, vaan siinä, miten se on esitetty ja kenelle sitä on tarjottu. Kun ymmärrät toimittajan logiikkaa, parannat mahdollisuuksiasi päästä mediaan.
GS1:n viestintäpäällikkö Terhi Paavilainen: Tunnettuus helpottaa kaikenlaista yhteistyötä25.6.2025 09:15:00 EEST | Artikkeli
Standardit toimivat sitä paremmin, mitä laajemmin niitä käytetään. Suomessa standardien hyödyntämistä edistää GS1 Finland, jolle monipuolinen mediaviestintä on tärkeä työkalu tunnettuuden lisäämisessä.
Jes, päästiin mediaan! Mutta miten mittaamme siitä saadun hyödyn?29.4.2025 09:30:00 EEST | Blogi
Ehkä oletkin jo kokemusasiantuntija: Sinä tai kollegasi loistaa tuoreessa lehtiartikkelissa. Medianäkyvyys tuo brändisi esiin hyvässä valossa ja tavoitat tuhansia potentiaalisia asiakkaita. Olette tehneet erinomaista työtä – mutta mitä sitten tapahtuu?
Miten teen medianäkyvyydestä kilpailuedun?28.2.2025 12:00:00 EET | Blogi
Medianäkyvyys ei yleensä synny sattumalta - tai jos syntyy, on kyse jostain ei-toivotusta aiheesta. Myönteinen, yrityksen brändiä tukeva näkyvyys vaatii suunnittelua ja johdonmukaista tekemistä. Tässä blogissa käymme läpi vaihe vaiheelta, miten medianäkyvyyttä kannattaa tavoitella. Annamme myös vinkit, miten me Promotedilla sen tekisimme.
Kokenut PR-asiantuntija Ville Kauppi liittyy Promotedin tiimiin20.1.2025 10:54:46 EET | Tiedote
“Pääsen auttamaan nyt useita yrityksiä ja toimittajia niillä viestinnän keinoilla, joiden olen huomannut ihan käytännössä toimivan. Monella yrityksellä on uutiskynnykset ylittävää osaamista. Se pitää vain nostaa esiin oikealla tavalla”, aiemmin Asiakastiedossa työskennellyt Ville Kauppi sanoo.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme