Kreate Group Oyj

Kreatella vaativien sillanrakennustöiden vuosi: Poikkeuksellinen tunkkaus Tampereella ja useita sillansiirtoja eri puolilla Suomea

Jaa

Vuosi 2025 tarjosi Kreatelle useita teknisesti vaativia siltaprojekteja, joissa työt etenivät tunkkaus- ja siirtotekniikoita hyödyntäen. Tampereen henkilöratapiha -hankkeessa tunkattiin Ratapihankadun silta yli metrin verran alaspäin tiiviissä kaupunkiympäristössä. Lisäksi Kreate toteutti useita merkittäviä sivuttaissuuntaisia sillansiirtoja eri puolilla maata, kuten valtatien 4 yläpuolella sijaitsevan Lehmisuon sillan Oulussa, kaksi ratasiltaa Ylivieskassa ja alikulkusillan Suomen vilkkaimmalla rataosalla osana Helsinki–Riihimäki-ratahanketta.

Ilmakuva rakennustyömaasta Ratapihankadun sillalla, taustalla Tampereen kaupunkinäkymä.
Ratapihankadun sillan onnistunut tunkkaaminen huipensi Kreaten teknisesti vaativien siltaprojektien vuoden 2025. Tampereen lisäksi Kreate toteutti useita merkittäviä sillansiirtoja eri puolilla maata muun muassa Oulussa, Ylivieskassa ja Järvenpäässä. Kreate Oy

Tampereen rautatieaseman vieressä sijaitseva Ratapihankadun silta tunkattiin 1,12 metriä alaspäin lopulliseen sijaintiinsa. Työvaiheesta tekee poikkeuksellisen se, että yleensä siltaa lasketaan tunkkaamalla muutamista senteistä kymmeniin sentteihin.

Sillan alittavan ratikan suojarakenteiden vuoksi sillan muotti jouduttiin rakentamaan yli metrin lopullista sijaintia korkeammalle. Valettu silta laskettiin kahdeksasta tunkkauspisteestä onnistuneesti maatukien ja pilaireiden päällä olevien laakereiden varaan.

– Näin isoja paikan päällä suoritettavia tunkkauksia ei ihan joka vuosi tule vastaan. Seurasimme kannen liikettä reaaliajassa monitorointilaitteistolla ja silta laskeutui suunnitellusti lopulliseen korkeuteensa, kuvailee työnjohtaja Jere Vesanen Kreatelta.

Tunkattu silta on 62 metriä pitkä, 15 metriä leveä ja paksuutta sillä on lähes 1,5 metriä. Sillan kokonaispaino on hieman yli 3 000 tonnia. Tiivis kaupunkiympäristö tuo oman haasteensa Ratapihankadun sillan työvaiheisiin, jotka etenevät vilkas ratikka- ja autoliikenne huomioiden.

Tampereen henkilöratapiha -hankkeeseen kuuluva Ratapihankadun silta on ensimmäinen viidestä Itsenäisyydenkadun alikulun ylittävästä uusittavasta sillasta. Se mahdollistaa osaltaan uuden matkaterminaalin rakentamisen rautatieaseman yhteyteen.

Lehmisuon silta Oulussa on yksi Suomen suurimmista siirtokohteista

Massiivisin tänä vuonna Kreaten siirtotekniikalla uusimista silloista on Lehmisuon alikulkusilta Oulun Haukiputaalla.

Siirtomenetelmällä rakennettavat sillat rakennetaan vanhan sillan viereen, minkä jälkeen rataliikennekatkon aikana vanha silta puretaan ja uusi silta siirretään paikoilleen. Haukiputaalla tämä vaakasuuntainen siirto toteutettiin tunkkaamalla ja liu’uttamalla silta siirtoratoja pitkin valtatien 4 ylle Oulun ja Laurilan välisellä rataosalla.

Uusi kaukalopalkkisilta on 97,5 metriä pitkä ja painaa noin 3 600 tonnia, mikä tekee siitä yhden suurimmista tunkkaamalla siirretyistä silloista Suomessa.

– Haastavuutta lisäsivät sähköistetyn ratasillan vinottainen ylitys vilkasliikenteisen valtatien päällä sekä maaperän haasteet. Uutta siltaa rakennettaessa varauduttiin myös valtatien laajentamiseen nelikaistaiseksi, kertoo rakennuspäällikkö Ari Välimaa Kreatelta.

Lehmisuon alikulkusillan uusiminen on osa Oulu–Laurila-​suunnitteluhanketta, joka kuuluu Euroopan laajuiseen Euroopan unionin määrittelemään liikenteen ydinverkkoon eli TEN-​T-​verkkoon.

Siirretyt sillat parantavat tasoristeysturvallisuutta ja radan toimintavarmuutta


Perinteiseen paikan päällä tehtävään sillanrakentamiseen verrattuna siirtomenetelmällä liikennehaitat jäävät pienemmiksi. Tämän vuoksi sitä suositaan erityisesti rautateillä, jossa sijaitsevat myös Mäntyniemen alikulkusilta ja Lohitien alikulkukäytävä.

Ylivieskalaissiltojen rakentaminen eteni samanaikaisesti työmailla ja varsinaiset siirrot toteutettiin elo–syyskuussa kumpikin oman 24 tunnin rataliikennekatkon aikana.

Sillat kuuluvat osaksi Väyläviraston Ylivieska–Iisalmi-​rataosan tasoristeysturvallisuutta parantavaa hanketta.

Kreaten tämän rakentamiskauden ensimmäinen siirtotekniikalla toteutettu silta löytyy puolestaan Helsinki-Riihimäki-ratahankkeelta Järvenpäästä, jossa siirrettiin Ainolan aseman lännen puoleinen alikulku.

– Siirtoradat ja niiden mallit suunniteltiin oman talon sisällä, mikä nopeutti työvaiheita ja paransi toteutuksen tarkkuutta. Mallinnuksesta saatu hyöty näkyi konkreettisesti siirtoon liittyvissä työvaiheissa Suomen vilkkaimmalla rataosuudella, iloitsee työmaapäällikkö Hannu Helenius Kreatelta.

24 metriä pitkä, 19 metriä leveä ja noin 900 tonnia painava silta siirrettiin onnistuneesti pitkin siirtoratoja, joista osa perustettiin paalujen varaan ja osa urakassa rakennetun porapaaluseinän varaan. samanaikaisesti

Kreate urakoi Helsinki–Riihimäki-hankkeella useassa urakassa parantaen pääradan toimintavarmuutta ja mahdollistaen henkilöliikenteen lisäämisen.  

Siltojen erikoisosaamisella ja innovatiivisilla ratkaisuilla vuoteen 2026

Siirtomenetelmällä ja tunkkauksella toteutettavat sillat ovat teknisesti haastavia projekteja, joissa onnistuminen edellyttää huolellista ennakkosuunnittelua, tarkkaa aikataulutusta ja tehokasta erikoiskalustoa.

– Olemme kehittäneet prosessejamme ja kouluttaneet henkilöstöämme määrätietoisesti, mikä näkyy työmailla. Osaavan henkilöstön ja monipuolisen kaluston ansiosta meillä on kyky toteuttaa useita vaativia siirtoja ja tunkkauksia saman rakentamiskauden aikana. Nämä osaltaan vaikuttavat siihen, että olemme sillanrakentamisen edelläkävijä Suomessa, toteaa sillanrakentamisen ja -korjaamisen johtaja Antti Kokkonen Kreatelta.

Myös tuleva vuosi 2026 tuo yhtiölle monella tapaa teknisesti haastavia siltaprojekteja.

Esimerkiksi Helsingissä Junatien metrosillan uusimisessa korostuvat innovatiiviset ratkaisut ja kehitysideat meneillään olevasta kehitysvaiheesta lähtien. Tarkkaa suunnittelua ja erikoisosaamista vaatii myös Kreaten marraskuussa voittama Kurkela–Kuusisto-hanke, jossa Kaarinan ja Turunmaan saariston tieyhteyksien lisäksi rakennetaan tai uusitaan yhteensä yhdeksän siltaa. Niistä suurin on Kuusistonsalmen ylle rakennettava uusi lähes 400 metriä pitkä Auvaisbergin silta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Ilmakuva rakennustyömaasta Ratapihankadun sillalla, taustalla Tampereen kaupunkinäkymä.
Ratapihankadun sillan onnistunut tunkkaaminen huipensi Kreaten teknisesti vaativien siltaprojektien vuoden 2025. Tampereen lisäksi Kreate toteutti useita merkittäviä sillansiirtoja eri puolilla maata muun muassa Oulussa, Ylivieskassa ja Järvenpäässä.
Kreate Oy
Lataa
Työntekijöitä Ratapihankadun sillan alla, joka lasketaan lopulliseen sijaintiinsa Tampereella.
Tampereen rautatieaseman vieressä sijaitseva Ratapihankadun silta tunkattiin 1,12 metriä alaspäin lopulliseen sijaintiinsa. Tampereen henkilöratapiha -hankkeeseen kuuluva silta on ensimmäinen viidestä Itsenäisyydenkadun alikulun ylittävästä uusittavasta sillasta.
Kreate Oy
Lataa
Kolme henkilöä työskentelee tunkatun Ratapihankadun sillan luona yöllä, keltaisissa heijastintakeissa ja kypärissä.
Ratapihankadun sillan kannen liikettä seurattiin reaaliajassa monitorointilaitteistolla. Tunkattu silta on 62 metriä pitkä, 15 metriä leveä ja sen kokonaispaino on hieman yli 3 000 tonnia.
Kreate Oy
Lataa
Rakennustyöt Ratapihankadun sillalla Tampereella kaupunkialueen keskellä, ratikan ja autojen liikenne huomioituna.
Tiivis kaupunkiympäristö tuo oman haasteensa Ratapihankadun sillan tunkkaukseen ja muihin työvaiheisiin, jotka etenevät vilkas ratikka- ja autoliikenne huomioiden Tampereella.
Kreate Oy
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate jalosti ennätysmäärän kierrätettyä hiekoitussepeliä – Porvoo mukana laajenevassa kiertotalousyhteistyössä5.12.2025 09:31:17 EET | Tiedote

Talven liukkaisiin keleihin varautuminen on käynnissä. Kreate käsitteli tänä vuonna ennätysmäärän käytettyä hiekoitussepeliä ja jalosti siitä yli 4 000 tonnia uudelleenkäytettävää Ei enää jätettä -statuksen hiekoitussepeliä. Yhteistyö laajenee kuntien ja kaupunkien suuntaan – Porvoo on ensimmäisten joukossa mukana. Ensi vuonna yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa käsittelymäärä Vantaan kiertotalousalueella.

Kreate ja GRK allekirjoittivat sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisen vaiheen toteutuksesta – Kreatelle tilauskantaan 45 miljoonaa euroa27.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote

Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut 26.11.2025 Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Vantaan ratikan tarkistettu kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa. Itäosan allianssin rakentamisen arvio on 280 miljoonaa euroa, joka jakaantuu tasaosuuksin ryhmittymän osapuolten kesken. Kreate kirjaa ensimmäisestä vaiheesta reilun 45 miljoonaa euroa tilauskantaansa. Vantaan ratikan itäosan rakentaminen alkaa joulukuussa.

Kreate rakentaa uuden kasvua tukevan väylän Kaarinaan: Kurkela–Kuusisto-hankkeen arvo noin 80 miljoonaa euroa17.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote

Kreate Oy ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet lähes 80 miljoonan euron urakkasopimuksen mittavasta Mt 180 Kurkela–Kuusisto-hankkeesta. Kehitysvaiheella alkava hanke kirjattaneen tilauskantaan kokonaisuudessaan vuoden 2026 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Yksi Varsinais-Suomen merkittävimmistä infrainvestoinneista parantaa Kaarinan ja Turunmaan saariston tieyhteyksiä sekä tukee alueen kestävää kasvua. Uuden Kaarinan läntisen ohitustien toinen pää rakentuu aivan Kreaten rakentaman ja nyt marraskuussa liikenteelle avatun Kirjalansalmen sillan kupeeseen.

Kreaten korjaama Tornionjoen ratasilta palkittiin Vuoden silta 2025 -tunnustuksella6.11.2025 16:05:26 EET | Tiedote

Kreaten avartama Tornionjoen ratasilta on saanut arvostetun Vuoden silta 2025 -palkinnon. RILin Siltapäivillä jaettu tunnustus myönnettiin sillalle, joka edustaa poikkeuksellisen korkeatasoista korjausrakentamista. Teknisesti vaativa siltaurakka toteutettiin kahden valtion alueella osana Suomen ja Ruotsin välistä radan sähköistämishanketta, ja siinä onnistuttiin pidentämään sillan elinkaarta yli tavanomaisena käyttöikänä pidetyn 100 vuoden.

Kreate laajentaa Helsinkiä merelle Hakaniemessä – yli 12 miljoonan urakka käynnistyy marraskuussa21.10.2025 08:49:19 EEST | Tiedote

Kreate aloittaa Helsingin Hakaniemessä John Stenbergin rannan rakentamishankkeen. Monipuolisesti maa-, vesi- ja erikoispohjarakentamista yhdistävässä urakassa rakennetaan rantarakenteita sekä ruopataan ja täytetään merialuetta uudeksi maa-alueeksi hotellille. Lisäksi kohde sisältää katujen, kunnallistekniikan ja vesihuollon rakentamista ja parantamista. Kreaten osalta urakka valmistuu kesällä 2027, ja reilun 12 miljoonan urakkahinta kirjataan neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye