Humana arjessa Oy

Kipinäkadun uusi asumispalveluyksikkö on koti vahvaa erityistä tukea tarvitseville kehitysvammaisille henkilöille

Jaa

Humana avaa vuodenvaihteessa uuden asumispalveluyksikön Kuopioon. Katuosoitteensa mukaisesti Kipinäksi nimetystä yksiköstä tulee koti 19 kehitysvammaiselle asukkaalle.

Humanan uusi 19-paikkainen vammaisten henkilöiden asumispalveluyksikkö Kipinä.
Humanan uusi 19-paikkainen vammaisten henkilöiden asumispalveluyksikkö Kipinä.

Yksikössä on 19 asiakaspaikkaa. Asukkaiden huoneet on jaettu neljään asuinryhmään, joiden muodostamisessa huomioidaan asukkaiden keskinäinen vuorovaikutus mahdollisine haasteineen ja mahdollisuuksineen, erilaisten asukashuoneiden tarjoamat puitteet sekä kunkin asuinryhmän asiakkaiden hoidon ja ohjauksen tarpeet. 

Jokainen Kipinän asukas voi elää omannäköistä arkea ja saada siihen tukea juuri sen verran kuin tarvitsee. Joku tarvitsee tiivistä henkilöstön läsnäoloa ja ohjausta, toinen kaipaa apua vain tiettyihin toimiin. Joku nauttii runsaasta yhteisöllisyydestä, toinen haluaa enemmän omaa rauhaa. 

Kehitysvammaisten palvelussa on tärkeää varmistaa, että asukas tulee ymmärretyksi: mitä hän haluaa ja mitä mieltä hän on asioista. Apuna on tarpeen mukaan erilaisia vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä, kuten tukiviittomia, kuvakommunikaatiota tai pikapiirroksia.

– Kommunikaatiota toteutetaan asiakkaan ehdoilla. Jos joku tarvitsee pidemmän ajan asioiden prosessoimiseen ja luottamussuhteen syntymiseen, hänelle annetaan sitä aikaa, yksikönjohtaja Justiina Järvikylä selittää. 

Kipinä mukautuu asukkaan elämänvaiheisiin

Järvikylä toteaa, että kehitysvammaisten asiakkaiden tilanteet ja tarpeet ovat todella yksilöllisiä, joten siksi myös palveluiden täytyy olla joustavasti muokattavissa. Tarpeet voivat myös muuttua asukkaan elämän eri vaiheissa, jopa päiväkohtaisesti. Kipinässä ajatuksena on, että palvelu muuttuu asiakkaan mukana, jolloin samassa kodissa voi asua koko loppuelämänsä ajan.

Kohtaamisen ja läsnäolon taito on avainasemassa. 

– Näen, että parhaiten voimme varmistaa asukkaille hyvät puitteet elämiseen ja olemiseen huolehtimalla työntekijöiden hyvinvoinnista, koska se vaikuttaa suoraan toimintakulttuuriin ja asukkaiden kohtaamiseen. Luomme yksikön toiminnalle raamit, jotka palvelevat asukkaita, mutta myös henkilöstöä, Järvikylä sanoo.

Kipinän uusien hirsirakenteisten tilojen suunnittelussa korostuvat aistiystävällisyys ja turvallisuus. Luonnonmukaiset pintamateriaalit ja värimaailma tuovat harmonista tunnelmaa. Turvallisuutta luo myös ennakoitava arki – päivien sisältöä kuvataan lukujärjestyksen tavoin, jolloin kaikki tietävät, mitä on milloinkin odotettavissa.

Median edustajana olet lämpimästi tervetullut tutustumaan yksikköön Avointen ovien päivänä keskiviikkona 17.12. kello 9–16 välillä. Ilmoitathan tulostasi etukäteen yksikönjohtajalle Justiina Järvikylälle: justiina.jarvikyla@humana.fi, 040 350 7760.

Asumispalveluyksikkö Kipinä
Kipinäkatu 41
70620 Kuopio

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Humanan uusi 19-paikkainen vammaisten henkilöiden asumispalveluyksikkö Kipinä.
Humanan uusi 19-paikkainen vammaisten henkilöiden asumispalveluyksikkö Kipinä.
Lataa

Linkit

Humana Suomi

Humana on johtava pohjoismainen sosiaalialan toimija, joka tarjoaa yksilöllisiä sosiaalipalveluita lähellä ihmistä ja perheen arkea. Visiomme mukaisesti uskomme siihen, että jokaisella on oikeus hyvään elämään – ja tätä visiota toteutamme hyvinvaikuttamalla ihmisiin ja yhteiskuntaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Humana arjessa Oy

Humana mittaa ja raportoi asiakkaiden kokemaa vaikuttavuutta kotiin vietävissä varhaisen tuen palveluissa27.10.2025 09:07:27 EET | Tiedote

Sosiaalialan palveluyritys Humana kertoo alkaneensa mitata, miten sen avopalveluiden piirissä olevat asiakkaat kokevat palvelulle asetetun tavoitteen toteutuneen. Vaikka Humanassa on erikoistuttu vaativan tason lastensuojelun laitospalveluihin, yhtiössä uskotaan, että varhaista tukea ja ennaltaehkäiseviä avopalveluita painottava palvelujärjestelmä olisi inhimillisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavin.

Avopalveluiden laatu syntyy ammattitaidosta ja auttamisen halusta – Varhan valvontatiimi antoi Humanalle kiitosta Varsinais-Suomessa18.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Humanan Varsinais-Suomen avopalvelut on saanut Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) valvontatiimin tarkastuksessa positiivista palautetta toimintansa laadusta. Raportissa kiitosta saivat erityisesti sopimusten tarkka noudattaminen, kirjausten laatu, henkilöstön monipuolinen osaaminen sekä asiakaslähtöinen työskentelyote. Humanan tiiminjohtajien Janna Akselan ja Inkeri Kylänpään mukaan nämä ovat laadun kulmakiviä myös tiukentuvassa taloustilanteessa. Perimmäinen laadun mittari on kuitenkin asiakkaan kokemus.

Ylivoimaisesti useimmin lastensuojeluyksiköistä lähdetään hatkaan perjantaisin23.5.2025 06:05:00 EEST | Tiedote

Vuoden 2024 aikana Humanan lastensuojeluyksiköissä asui 570 nuorta. Heistä 237 lähti vuoden aikana hatkaan eli oli luvattomasti poissa yksiköstä. Yhteensä luvattomia poissaoloja oli 1106 kappaletta, mikä tarkoittaa, että usein hatkaan lähtevät samat nuoret. Humanan lastensuojelussa pyritään rakentamaan nuorelle turvallisuuden tunnetta, joka kiinnittäisi nuoren yksikköön.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye