Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

AKT: ”Työsopimuslain heikennys pyyhkäisee historiaan vuosikymmenten oikeuskäytännöt – varmuutta työsuhdeturvan tulevaisuudesta ei ole”

Jaa

Eduskuntaan etenevä työsopimuslain muutos merkitsee, että hallitus madaltaa työntekijän irtisanomiskynnystä. Työntekijän työpaikka on joka hetki liipasimella. Töistä voidaan irtisanoa entistä herkemmin.

-Työsopimuslain heikennyksellä pyyhkäistään historiaan vuosikymmenten keskeinen oikeuskäytäntö, eikä varmuutta työsuhdeturvan tulevaisuudesta ole olemassa. Perustuslakivaliokuntakin on omassa lausunnossaan ottanut tämän epävarmuuden lisääntymisen esille, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä. Tämä merkitsee, että hallituksen lakiesitys työntekijän henkilöön liittyvää irtisanomisperustetta koskevasta lainsäädännöstä etenee tänään 11. joulukuuta valiokunnasta eduskuntaan.

Irtisanomisen helpottaminen on jatkoa lakimuutoksille, joilla määrätietoisesti heikennetään työntekijöiden asemaa. Lakimuutoksen on määrä tulla voimaan jo vuoden 2026 alussa.

-Lakiuudistuksen työllisyysvaikutuksista ei edes ole luotettavaa arviota. Hallitus itsekin arvioi ne suuruusluokaltaan pieniksi, Ismo Kokko alleviivaa.

Työlainsäädännön heikennyksiä hallitus on perustellut laajasti positiivisilla työllisyysvaikutuksilla. Hallituksen oman esityksen mukaan irtisanomissuojan heikentämisen työllisyysvaikutusta ei olemassa olevan tutkimustiedon perusteella voida arvioida luotettavasti, koska tutkimusnäyttö ei ole selvää. Hallitus itse toteaa esityksessään, että työllisyysvaikutukset ovat suuruusluokaltaan maltillisen pieniä. Voi siis todeta, että kyseessä on vain työsuhdeturvan heikennys työntekijän tappioksi ja vastaavasti työnantajan eduksi.

-Esitys tehdään tilanteessa, jossa hallituksen tulisi keskittyä työntekijöiden luottamuksen palauttamiseen. Taloutta ei saada kasvuun, kun työntekijöiden asemaa vain heikennetään, toteaa Ismo Kokko.

SAK:n tuore kysely luottamushenkilöille kertoo, että henkilöperusteiset irtisanomiset eivät ole harvinaisia. Kuljetusalalla ne ovat keskimääräistä yleisimpiä.

Niistä työpaikoista, joilla irtisanomisia oli tapahtunut, 39 prosenttia vastaajista kertoi niiden johtaneen erimielisyyteen työnantajan kanssa. Erimielisyydet olivat yleisimpiä kuljetusalalla (57 prosenttia).

Irtisanomisia helpottavasta lakihankkeesta on kyselyn mukaan keskusteltu lähes puolella (48 %) työpaikoista ja keskustelun sävy on ollut lähes yksinomaan kielteinen (94 %). Se heijastaa työntekijöiden laajaa huolta irtisanomissuojan heikkenemisestä.

Tiedot perustuvat SAK:n kyselyyn, johon vastasi 1000 SAK:laisten alojen luottamusmiestä.

Yhteyshenkilöt

Linkit

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025 11:22:06 EEST | Tiedote

- Meille, jotka reissussa ollaan ja autoissa asutaan, taukopaikkatilanne varsinkin pääkaupunkiseudulla on huono, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Janne Karhiaho kertoo. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto edustaa ammattiliittona raskaan liikenteen kuljettajia. Raskaan liikenteen taukopaikoista esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on pulaa. Erityisesti yön yli ajaville kuljettajille rekkaparkeilla ja huoltoasemilla on iso merkitys. Koko Suomessa ympäri vuorokauden avoinna olevien huoltoasemien verkosto harvenee. Yövuoroa ajavat kuljettajat joutuvat ajamaan pitkiä matkoja ilman vessakäyntejä ja mahdollisuutta peseytymiseen. HCT-yhdistelmillä ei yksinkertaisesti mahdu jokaiselle huoltoasemalle. Tämä tarkoittaa myös haastetta sille, että on mahdollista noudattaa ajo- ja lepoaikoja, pysyä aikataulussa ja löytää tarvittava parkki- tai yöpaikka. - Erityisen paha tilanne on autossaan yöpymään joutuvilla kuljettajilla ja varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa ei kohta ole lainkaan paikkoja yöpyä auton

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye