Amos Rex (Helsinki) ja LAS Art Foundation (Berliini) esittävät Natasha Tonteyn uuden tilausteoksen Ateneo Venetossa Venetsian biennaalin 61. kansainvälisen taidenäyttelyn yhteydessä.
Tonteyn multimediainstallaatio kertoo tarinan naispuolisesta vastarintataistelijasta 1950-luvun Indonesiassa. Teos tarkastelee kehon muutosta, minahasalaista symboliikkaa ja nykyaikaisia sotilaallisia kuvantamistekniikoita sekä pohtii toimijuutta ja vastarintaa valvonnan aikakaudella.

The Phantom Combatants and the Metabolism of Disobedient Organs, (suom. Haamu-taistelijat ja tottelemattomien elinten aineenvaihdunta) on Natasha Tonteyn tähän mennessä suurin ja kunnianhimoisin teos. Sen ovat tilanneet LAS Art Foundation ja Amos Rex – kaksi tulevaisuuteen suuntautunutta taideinstituutiota, jotka on perustettu viimeisen vuosikymmenen aikana tukemaan uudenlaisia taiteellisia ilmaisumuotoja teknologian aikakaudella.
The Phantom Combatants nähdään Ateneo Venetossa, barokkityylisessä rakennuksessa San Marcossa, jossa toimii Venetsian tiede-, kirjallisuus- ja taideakatemia.
Kävijät saapuvat kävelysiltaa pitkin tilaan, joka rakentuu videosta, äänestä, valosta ja veistoksellisista elementeistä.
Installaation keskellä on Tonteyn video, joka ammentaa B-elokuvien camp-estetiikasta ja sotilaallisista kuvantamistekniikoista – kuten kvanttihaamukuvannasta, LiDAR:sta- ja lämpökameroista – kertoakseen Len Karamoyn tarinan.
Karamoy kuului Permesta-liikeeseen, Pohjois-Sulawesissa vaikuttaneeseen poliittiseen ryhmään, joka taisteli Indonesian hallituksen keskitettyä valtaa vastaan CIA:n tuella ja yritti vallankaappausta vuonna 1958.
Tonteyn kertomuksessa Karamoy liikkuu ajassa. Hän on “haamutaistelija”, ja hänen “tottelemattomat elimensä” ovat hänen biologisesti muunneltuja ruumiinosiansa. Karamoy on taitava muodonmuuttaja ja huijari, joka suorittaa minahasanilaisia sotariittejä tullakseen näkymättömäksi ja voittamattomaksi sekä pysyäkseen vihollisen ulottumattomissa hormonien ja hallusinogeenien avulla. Kuten sieniverkostojen itiöt, hänen hahmonsa ilmestyy uudelleen monina avatareina.
Karamoy, kuten Tontey, kuuluvat minahasa-kansaan, Pohjois-Sulawesin etniseen ryhmään, jonka monikerroksinen identiteetti sisältää sekä kristillisiä että animistisia uskomuksia.
Ateneo Veneton kasettikatto, joka näkyy Tonteyn installaation yläpuolella, kuvaa kiirastulen kiertoa, jonka on maalannut Jacopo Palma il Giovane vuonna 1600. Kiirastuli on keskeinen osa minahasanien uskomusjärjestelmää ja heijastaa The Phantom Combatants -teoksen käsittelemää rajoja ylittävää konfliktitilaa.
Pohtiessaan sodan vastustamista biologisen kohennuksen, esi-isien rituaalien ja valvonnan kumoamisen kautta, The Phantom Combatants tarkastelee nykypäivän teknologiavetoista maailmaa, jota määrittävät sotilaalliset konfliktit, digitaalinen valvonta sekä taistelu ruumiillisesta toimijuudesta ja itsemääräämisoikeudesta.
Natasha Tontey toteaa:
”Tämän projektin kautta yritän kuunnella historian hiljaisempia säveliä – mollisointuja, joissa muistojen, surun ja rituaalien sirpaleet jatkavat kaikumistaan. Näissä vaimeissa taajuuksissa, jotka peittyvät usein äänekkäämpien kertomusten alle, tunnistan jälkiä selviytymisestä, huolenpidosta ja kuvittelusta, jotka kantavat läpi väkivallan.
Samanaikaisesti tämä vähemmän tunnettu tieto voi auttaa hahmottamaan teknologista tulevaisuutta, joka perustuu muihin – ei välttämättä inhimillisiin - näkökulmiin, jotka ovat lähempänä kosmologista tietoa.
LAS Art Foundationin toimitusjohtaja Bettina Kames ja Amos Rexin toimitusjohtaja Kieran Long sanovat:
”Olemme erittäin iloisia voidessamme työskennellä Natasha Tonteyn kanssa tämän uuden tilaustyön parissa. The Phantom Combatants edustaa yhteistä tavoitettamme mahdollistaa rohkeita uusia taiteellisia avauksia, joissa uusinta teknologiaa käytetään sekä välineenä että kriittisen tarkastelun kohteena. Kuvaamalla Indonesian historian kuohuvaa aikaa Len Karamoyn hahmon kautta teos avaa näkymän vähemmän tunnettuihin tarinoihin ja tarjoaa samalla ainutlaatuisen pohdinnan nykyhetkestä, jota määrittävät konfliktit ja kontrolli. Tonteyn rinnakkaiset tutkimukset biologisesta kohentamisesta “biohakkeroinnin” sekä sotilasteknologian avulla tarjoavat ajatuksia herättävän mutta leikkisän näkemyksen mahdollisista tulevaisuuksista näinä epävarmoina aikoina.”
Taiteilijasta
Natasha Tontey on minahasalainen taiteilija ja tutkija, joka asuu Jakartassa ja Yogyakartassa Indonesiassa. Hänen tuotantonsa kattaa elokuvia, videoita, performansseja ja installaatioita, ja niissä tutkitaan usein vaihtoehtoisia tulevaisuuksia marginalisoitujen ryhmien näkökulmasta.
Tonteyn teoksia on esitetty kansainvälisesti, muun muassa yksityisnäyttelyissä Museum MACANissa Jakartassa (2024–2025) ja Auto Italiassa Lontoossa (2022) sekä ryhmänäyttelyissä, kuten MUNCH Triennale Oslossa (2025–2026), 18. Istanbulin biennaalissa (2025), 14. Biennial do Mercosul Brasiliassa (2025), Leeum Museum of Art Soulissa (2022), Singapore Biennale (2022), Ghost 2565 Bangkokissa (2022) ja Hamburger Bahnhof Berliinissä (2021).
Hänen elokuviaan on esitetty Lontoon elokuvajuhlilla (2025), FID Marseillessa (2025) ja Singaporen kansainvälisillä elokuvajuhlilla (2021, 2023, 2025).
Vuonna 2020 hän sai HASH-palkinnon ZKM | Karlsruhesta ja Akademie Schloss-Solitudelta. Hän oli myös Human Machine -ohjelman stipendiaatti Akademie der Künste Berliinissä vuosina 2021–2023.
Tietoa LAS Art Foundationista
LAS Art Foundation on voittoa tavoittelematon organisaatio, joka tukee uusia taiteellisia ilmaisumuotoja teknologian aikakaudella. LAS tekee yhteistyötä taiteilijoiden, ajattelijoiden ja instituutioiden kanssa ympäri maailmaa, synnyttääkseen uusia ideoita ja kehittääkseen innovatiivisia projekteja ja kokemuksia. LAS tutkii aiheita kvanttitietokoneista ja avaruudesta tekoälyyn, ekologiaan ja bioteknologiaan – valottaen taiteen, tieteen ja huipputeknologian välisiä yhtymäkohtia.
Ohjelma koostuu installaatioista ja performansseista sekä koulutusohjelmista, julkaisuista ja tutkimusprojekteista. LAS toimii Berliinissä ja on perustamisvuodestaan 2019 lähtien toteuttanut projekteja sekä kaupungissa että kansainvälisesti.
LAS on tilannut ja esittänyt teoksia muun muassa seuraavilta taiteilijoilta: Refik Anadol, Danielle Brathwaite-Shirley, Ian Cheng, Libby Heaney, Holly Herndon & Mat Dryhurst, Robert Irwin, Jakob Kudsk Steensen, Lawrence Lek, Josèfa Ntjam, Laure Prouvost ja Marianna Simnett. Vuonna 2025 LAS Art Foundation voitti Euroopan komission S+T+ARTS -palkinnon Sensing Quantum -ohjelmallaan.
Tietoa Amos Rexistä
Amos Rex on tulevaisuuteen suuntautunut, itsenäinen museo Helsingin keskustassa, joka on omistautunut monipuolisille kohtaamisille taiteen kanssa. Lasipalatsin aukion ikonisten kumpujen alla sijaitsevissa maanalaisissa tiloissa esitetään mielikuvituksellisia, kokemuksellisia ja usein teknologisesti kokeellisia näyttelyitä, jotka ovat nykytaiteilijoiden ja muiden eri taiteenaloilla toimivien taiteilijoiden käsialaa. Museo tutkii kulttuurin ja julkisen tilan tulevaisuutta, yhdistää Helsingin globaaleihin keskusteluihin ja jatkaa perustajansa Amos Andersonin perintöä elinvoimaisena paikkana osallistavalle kulttuurielämälle.
Amos Rex on tilannut ja toteuttanut merkittäviä projekteja tunnetuilta taiteilijoilta taiteen ja teknologian aloilta, kuten Teamlabilta vuonna 2018 ja Ryoji Ikedalta vuonna 2024. Se on myös tilannut projekteja alan nousevilta ammattilaisilta, kuten Josefina Nelimarkalta ja Keikeniltä, joiden interaktiivinen teos Amos Rexissä vuonna 2024 voitti Lumen-palkinnon.
Vuonna 2027 The Phantom Combatants esitetään Helsingissä Amos Rexissä.
Yhteyshenkilöt
Susanna KivisiltaviestintäpäällikköAmos Rex
Puh:+358 50 495 7358susanna.kivisilta@amosrex.fiKuvat
Muut kielet
- ENG: LAS Art Foundation (Berlin) and Amos Rex (Helsinki) present a new commission by Natasha Tontey at Ateneo Veneto on the occasion of the Biennale di Venezia – 61st International Art Exhibition.
- SWE: Amos Rex (Helsingfors) och LAS Art Foundation (Berlin) presenterar ett nytt beställningsverk av Natasha Tontey på Ateneo Veneto i samband med den 61:a internationalla konstbiennalen i Venedig.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Amos Rex
Amos Rex lainaa laajan kokonaisuuden Konstsamfundetin kokoelmasta Norjan Kunstsilo-museon näyttelyyn, joka esittelee suomalaisen modernismin pioneerina tunnettua Birger Carlstedtiä22.9.2025 13:53:28 EEST | Tiedote
Näyttelyn Flowers Everywhere järjestävät yhteistyössä Amos Rex ja taiteilija ja taidekriitikko Timo Valjakka, joka myös kuratoi kokonaisuuden. Näyttely tarjoaa merkittävän mahdollisuuden kokea Birger Carlstedtin elävä panos pohjoismaiseen modernismiin kansainvälisessä kontekstissa. Esillä on 51 teosta Konstsamfundetin kokoelmista jotka ovat pysyvästi talletettuina Amos Rexiin, sekä teoksia Kunstsilon omista kokoelmista.
Amos Rex delivers large-scale loans from Konstsamfundet’s collection to Kunstsilo in Norway for exhibition of Finnish modernist pioneer Birger Carlstedt22.9.2025 13:53:28 EEST | Press release
Organised in collaboration with Amos Rex and curated by artist and art critic Timo Valjakka, the exhibition Flowers Everywhere marks a significant opportunity to experience Birger Carlstedt’s vibrant contribution to Nordic modernism in an international context. The exhibition comprises 51 works from the Konstsamfundet collections, which are on permanent deposition with Amos Rex, in addition to some works from Kunstsilo’s own collections.
Larissa Sansourin vaikuttava Amos Rex -näyttely matkustaa Kööpenhaminan Kunsthal Charlottenborgiin22.9.2025 13:38:53 EEST | Tiedote
Amos Rexissä vuonna 2024–5 nähty palestiinalais-tanskalaisen taiteilijan Larissa Sansourin laaja näyttely These Moments Will Disappear Too avautuu Kööpenhaminan Kunsthal Charlottenborgissa. Amos Rex on iloinen saadessaan nähdä Sansourin esittävän suurimman näyttelynsä tähän mennessä ja tuovan näkemyksellisen tutkimuksensa muistista, menetyksestä ja kuulumisesta uusien yleisöjen koettavaksi.
Larissa Sansour’s compelling exhibition from Amos Rex travels to Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen22.9.2025 13:38:53 EEST | Press release
Palestinian-Danish artist Larissa Sansour’s major exhibition, These Moments Will Disappear Too, which was shown at Amos Rex, Helsinki in 2024-5, opens at Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen. Amos Rex is thrilled to see Sansour presenting her largest exhibition to date, bringing her visionary exploration of memory, loss, and belonging to new audiences.
En av vår tids mest kända installationskonstnärer, Leandro Erlich, tar sina häpnadsväckande verk till Amos Rex18.9.2025 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Hösten 2025 atäller Amos Rex ut en omfattande separatutställning med Leandro Erlich (f. 1973, Buenos Aires) – hans första i Finland och i hela Norden. Erlich är en internationellt erkänd konstnär vars verk rör sig i gränslandet mellan verklighet och illusion. Utställningen för till Helsingfors ett urval av hans mest kända verk, bland annat en ny version av installationen Bâtiment (Byggnad) (2004/2025), inspirerad av Helsingfors arkitektur.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

