Kela/FPA

Kelan palvelut Orivedellä muuttuvat

Jaa

Kelan Oriveden palvelupiste Keskustiellä suljetaan 31.12.2025. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa, lähialueen palvelupisteissä sekä Oriveden etäpalvelupisteissä.

Kelan Oriveden palvelupiste on palvellut ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista hoitaa Kela-asiansa verkossa tai puhelimessa. Henkilökohtaista neuvontaa Kela-asioissa saa jatkossakin Orivedellä etäpalvelupisteissä videoyhteydellä.

– Etäpalvelupisteiden kautta voimme tarjota asiakkaille entistä laajemmilla aukioloajoilla palvelua. Etäpalvelu sopii erityisesti asiakkaille, jotka haluavat hoitaa Kela-asioitaan kasvokkain tai joilla ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopalveluja itsenäisesti, kertoo Kelan asiakaspalvelukeskuksen päällikkö Minna Mäkitalo-Laihorinne.

Kela tarjoaa Orivedellä etäpalvelua kaupungin ja hyvinvointialueen tiloissa

Etäpalvelussa asiakas saa videoyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä. Palvelu on helppo käyttää, ja tarvittaessa paikan päällä saa opastusta. Asiointiin tarvitaan henkilötodistus ja mukaan kannattaa ottaa myös tarvittavat tiedot tai asiakirjat.

Etäpalvelupisteet Orivedellä:

  • Lähitori, Eerolantie 2. Lähitorilta saa apua myös digiasioissa ja sosiaali- ja terveyspalveluja koskevissa kysymyksissä.
  • Ohjaamo kaupungintalla, Keskustie 23. Ohjaamo on alle 30-vuotiaille tarkoitettu kohtaamispaikka, jossa saa neuvontaa mm. asumiseen, työllistymiseen ja opiskeluun liittyen.

Kela palvelee myös lähialueella

Oriveden lähin Kelan palvelupiste sijaitsee Tampereella osoitteessa Aleksis Kiven katu 18. Palvelupiste on avoinna ma–ti ja to–pe klo 9–12 sekä ke 10–12.  Palvelupisteessä voi asioida myös omatoimisesti asiakastietokoneilla klo 16 saakka tai ajanvarauksella. Ajan voi varata Kelan puhelinpalvelusta.

Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa verkossa tai puhelimessa

Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.

Lue lisää

Kelan asiakaspalvelu
Oriveden lähitori
Oriveden Ohjaamo

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye