Kelan päätösten ja kirjeiden toimitustapa muuttuu
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelan päätökset ja kirjeet toimitetaan ensisijaisesti sähköisesti OmaKelaan vuoden 2026 alusta. Paperipostia saavat jatkossa asiakkaat, jotka eivät käytä OmaKelaa.
Kelan päätökset ja kirjeet tulevat jatkossa vain sähköisesti OmaKelaan asiakkaille, jotka asioivat palvelussa ja ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa tai puhelinnumeronsa. Samaa kirjettä ei lähetetä postitse. Kun uusi päätös tai kirje on luettavissa OmaKelassa, siitä tulee ilmoitus Suomi.fi-viestinä, sähköpostilla tai tekstiviestillä. Muutos tulee voimaan Kelassa 15.1.2026.
Asiakkaat, jotka eivät käytä OmaKelaa, saavat edelleen Kelan päätökset ja kirjeet paperipostina. Myös OmaKelaa käyttävä asiakas voi halutessaan valita paperipostin. Valinta tehdään OmaKelassa tai Kelan asiakaspalvelussa muutoksen voimaantulon jälkeen.
– Sähköinen asiointi nopeuttaa asiointia, koska OmaKelassa päätös on asiakkaan luettavissa heti. Samalla se tuo Kelalle merkittäviä säästöjä postituskuluissa, ja yli 1,5 miljoonaa asiakasta on jo luopunut paperipostista. Sähköisen asioinnin ensisijaisuus lisää paperittoman toimittamisen määrää ja ennen kaikkea yhtenäistää viranomaisviestintää, kertoo ryhmäpäällikkö Anu Lantonen Kelan etuusasiakirjatuotannosta.
Tänä vuonna Kela on lähettänyt noin 6,4 miljoonaa kirjettä paperipostina ja yli 8 miljoonaa paperittomasti. Vuodelle 2025 asetettu 6 miljoonan euron säästötavoite tulostus- ja postituskulussa saavutettiin jo marraskuussa.
Kelan kirjeiden lähetyskäytännöt perustuvat marraskuussa 2025 hyväksyttyyn Kela-lain uudistukseen.
Kaikkien viranomaisten posti siirtyy sähköiseksi
Kaikki viranomaiset alkavat vuonna 2026 toimittaa kirjeet ensisijaisesti sähköisesti, kun sähköisen asioinnin ensisijaisuutta koskeva laki tulee voimaan. Tarkka ajankohta vahvistuu eduskuntakäsittelyn edetessä. Suomi.fi-viestit tulevat automaattisesti käyttöön kaikille täysi-ikäisille, jotka kirjautuvat sähköisiin asiointipalveluihin Suomi.fi-tunnistautumisella.
Suomi.fi-postilaatikkoon tulee jatkossa usean viranomaisen kirjeet, päätökset ja laskut. Kelan kirjeet tulevat jatkossakin OmaKelaan. Suomi.fi-viesteihin tulee ilmoitus, kun OmaKelassa on uutta postia.
Lisätietoja
- OmaKela – Kelan asiointipalvelu henkilöasiakkaille
- Kela-laki uudistuu: ratkaisijoiden nimet poistumassa päätöksistä, sähköinen asiointi lisääntyy ja Kelan tiedonsaantioikeudet laajenevat
- Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti (dvv.fi)
Yhteyshenkilöt
Anu LantonenryhmäpäällikköKela
etuusasiakirjatuotanto
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Ny e-tjänst ger samarbetspartner ett smidigt sätt att lämna in handlingar15.12.2025 12:38:41 EET | Pressmeddelande
FPA har öppnat en ny e-tjänst där vissa samarbetspartner kan lämna in handlingar till FPA för kundernas räkning. I det första skedet kan den nya tjänsten användas av privata producenter av hälso- och sjukvårdstjänster, arbetslöshetskassor och rättsvårdande myndigheter. Den största nyttan med tjänsten är att den underlättar hanteringen av kundernas ärenden.
Uusi asiointipalvelu tarjoaa kumppaneille sujuvan tavan toimittaa asiakirjoja15.12.2025 12:38:41 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on avannut uuden asiointipalvelun, jossa tietyt yhteistyökumppanit voivat toimittaa asiakkaan puolesta asiakirjoja Kelaan. Alkuvaiheessa uutta palvelua voivat käyttää yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajat, työttömyyskassat ja oikeusviranomaiset. Palvelun suurin hyöty on, että se sujuvoittaa asiakkaan asioiden hoitamista.
Lägre FPA-ersättning för besök hos privatläkare 1.1.202615.12.2025 12:38:04 EET | Pressmeddelande
Från och med 1.1.2026 betalar FPA 8 euro i ersättning för kostnaderna för mottagningsbesök hos privatläkare. Även för distansmottagningar (video-, telefon- och chatmottagning) är ersättningen 8 euro. Ersättningarna för besök hos gynekolog eller psykiater förändras dock inte. Förändringen inverkar inte heller på valfrihetsförsöket för personer som fyllt 65 år.
Yksityislääkärikäyntien Kela-korvaukset pienenevät 1.1.202615.12.2025 12:38:04 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Vuoden 2026 alusta alkaen Kela korvaa yksityislääkärin vastaanottokäynnin kustannuksista 8 euroa. Myös etävastaanotoista (video-, puhelin ja chatti-vastaanotto) korvaus on 8 euroa. Korvaukset gynekologin ja psykiatrin vastaanotosta säilyvät ennallaan. Muutos ei myöskään vaikuta 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeiluun.
Lower reimbursements from Kela for private healthcare appointments from 1 January 202615.12.2025 12:38:04 EET | Press release
As of 1 January 2026, Kela will pay a reimbursement of EUR 8 for an appointment with a doctor in the private sector. Reimbursement for remote appointments (by video, telephone or chat) will also be EUR 8. Reimbursements for appointments with gynaecologists and psychiatrists will remain unchanged. The change also does not apply to the pilot study on freedom of choice in healthcare for persons aged 65 or over.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme