Kela/FPA

Nya funktioner i MittKanta-applikationen – se laboratorieresultat, läkarens anteckningar och förnya dina recept

Dela

MittKanta-applikationen svarar nu på klienternas behov bättre än tidigare. Utöver att förnya recept kan man i applikationen också se läkarens eller sjukskötarens anteckningar och resultaten av laboratorieundersökningar.

MittKanta-applikationen på en telefonskärm.

MittKanta är en riksomfattande tjänst där alla kan se sina egna social- och hälsovårdsuppgifter. På användarnas begäran publicerades applikationen MittKanta hösten 2025. Nu kan man använda applikationen för att förnya recept, läsa läkarens eller sjukskötarens anteckningar från mottagningen och till exempel kontrollera resultaten från sina blodprov. Applikationen kan laddas ner gratis från App Store eller Google Play.

– Kunderna har varit nöjda med MittKanta-appen och gett positiv respons på den bland annat i applikationsbutikerna. Nu när alla de populäraste funktionerna från MittKanta finns i appen, kan den hjälpa allt fler människor i olika livssituationer, säger Nessa Mehrabipour-Hyttinen, utvecklingsexpert vid FPA:s Kanta-tjänster.

MittKanta används av över en miljon människor varje månad, och största delen uträttar sina ärenden med telefonen eller surfplattan.

Fler efterlängtade funktioner på kommande

Det införs stegvis nya funktioner i MittKanta-applikationen. I början av 2026 uppfylls många användares önskemål när applikationen börjar meddela om nya laboratorieresultat och läkarens anteckningar. Dessutom börjar applikationen påminna 25-, 45- och 65-åringar om boostervaccin mot stelkramp och difteri.

– Applikationens teknik gör det också möjligt att skicka andra påminnelser. I fortsättningen kan applikationen till exempel skicka påminnelser om säsongsinfluensavaccin, men inget beslut har fattats om detta på nationell nivå. Responsen från MittKantas användare är mycket värdefull när vi tillsammans med social- och hälsovårdsministeriet och Institutet för hälsa och välfärd funderar på vilka funktioner som applikationen i fortsättningen ska få, säger Mehrabipour-Hyttinen. 

Syftet med MittKanta-applikationen är att säkerställa smidig digital ärendehantering inom social- och hälsovårdstjänsterna i hela landet. FPA:s Kanta-tjänster utvecklar applikationen förutom med social- och hälsovårdsministeriet och Institutet för hälsa och välfärd även i samarbete med andra intressentgrupper, såsom välfärdsområdena.

MittKanta i korthet 

MittKanta är en riksomfattande digital social- och hälsovårdstjänst för medborgare, och en del av FPA:s Kanta-tjänster.

Nästan alla finländare känner till MittKanta: år 2024 använde 3,2 miljoner personer tjänsten och över 37,8 miljoner inloggningar gjordes.

I MittKanta ser var och en bland annat sina hälsouppgifter, såsom patientuppgifter, recept och laboratorieresultat som läkaren dokumenterat. Även uppgifter om socialservice har kunnat granskas i MittKanta sedan 2023.

MittKanta går att använda på två sätt:  

  • genom att ladda ner applikationen på telefonen eller surfplattan i applikationsbutiken 
  • genom att logga in i webbtjänsten på adressen www.kanta.fi.


Alla MittKantas funktioner finns inte i applikationen. De kan även i fortsättningen användas i MittKanta-webbtjänsten, dit man loggar in på adressen kanta.fi.  

Läs mer om MittKanta-applikationen

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Bilder

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye