Kela/FPA

Ändringar i FPA:s tjänster i Kristinestad

Dela

Det sker förändringar i verksamheten vid Kristinestad servicepunkt 31.12.2025, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. FPA-ärenden kan även i fortsättningen skötas på stadens serviceställe, via distanstjänsten, i MittFPA, per telefon och på serviceställena i närområdet.

FPA-ärenden kan dock fortfarande skötas vid Kristinestads serviceställe på adressen Sjögatan 47 vardagar kl. 9–12 och 13–15. 

Vid servicestället finns också FPA:s distanstjänst, där kunden får videokontakt med FPA:s kundservicespecialist och på så sätt kan sköta alla sina FPA-ärenden. Att använda distansservice är enkelt, och vid behov får man på servicestället stöd i användningen. Kunden ska ha med sig ett identitetsbevis och de uppgifter eller handlingar som behövs i ärendet.

– Via distansservice kan vi erbjuda kunderna service med längre öppettider. Distansservice lämpar sig särskilt för kunder som vill sköta sina FPA-ärenden ansikte mot ansikte eller som inte har möjlighet att använda webbtjänsterna på egen hand, berättar centerchef Johanna Wentin från FPA.

FPA betjänar också på andra orter i närområdet

Närmast Kristinestad finns FPA:s serviceställe i Närpes på Närpesvägen 4. Servicestället har öppet på bokad tid. Man kan boka tid via FPA:s telefontjänst. På samma adress finns också stadens servicepunkt, som är öppen måndagar, onsdagar och fredagar kl. 9–12 och 13–14 samt tisdagar och torsdagar kl. 9–12 och 13–15. Vid servicepunkten erbjuds FPA:s ansökningsblanketter samt allmän rådgivning i FPA-ärenden. Det går också att lämna in ansökningar och bilagor till FPA där.

Det går att sköta nästan alla FPA-ärenden på nätet eller per telefon

I FPA:s e-tjänst för privatpersoner, MittFPA, kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. I MittFPA ser man också i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

I FPA:s telefontjänst ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. FPA:s telefontjänst är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt.

Läs mer

FPA:s kundtjänst

Nyckelord

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye