Kelan palvelut Keuruulla muuttuvat
Kelan Keuruun palvelupiste suljetaan 31.12.2025. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa, lähialueen palvelupisteissä sekä Keuruun kaupungintalon asiointipisteessä ja etäpalveluna kirjastosta.
Kelan palvelupiste Keuruulla on palvellut asiakkaita ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista on hoitanut Kela-asiansa verkossa ja puhelimessa. Henkilökohtaista neuvontaa Kela-asioissa saa jatkossakin Keuruulla kaupungin asiointipisteessä ja etäpalveluna.
- Keuruun kaupungintalon asiointipiste, Multiantie 5. Kela-asioita voi hoitaa 1.1.2026 alkaen tiistaisin klo 12–15. Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita sekä yleistä neuvontaa Kelan palveluista. Sinne voi myös jättää Kelan hakemuksia ja liitteitä. Pisteessä ei ole asiakastietokonetta.
- Keuruun kaupunginkirjaston etäpalvelupiste, Pitäjäntuvantie 5. Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella videoyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa kaikkia samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä. Asiointiin tarvitaan henkilötodistus ja mukaan kannattaa ottaa myös tarvittavat tiedot tai asiakirjat. Etäpalvelusta voi tiedustella kirjaston henkilökunnalta.
Kela palvelee myös lähialueen palvelupisteissä
Keuruuta lähin Kelan palvelupiste sijaitsee Mänttä-Vilppulassa osoitteessa Seppälän puistotie 15. Palvelupiste on auki ajanvarauksella. Ajan voi varata Kelan puhelinpalvelusta.
Kelan Jyväskylän palvelupiste osoitteessa Vapaudenkatu 40-42 palvelee ma–ti klo 12-16, to – pe klo 12-16.
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa
Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Asiakas voi soittaa puhelinpalveluun myös tunnistautuneena OmaKelassa. Tunnistautuminen tapahtuu tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia.
Asiakas voi myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pia HärkönenAsiakaspalvelukeskuksen päällikköKela, Keskinen asiakaspalveluyksikkö
Puh:050 551 64 62pia.harkonen@kela.fiMinna TapanilaRyhmäpäällikköKela, Keskinen asiakaspalveluyksikkö
Puh:044 157 7819minna.tapanila@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Allmänt stöd ersätter FPA:s arbetslöshetsförmåner i maj 202617.12.2025 10:07:02 EET | Pressmeddelande
Riksdagen har godkänt ett lagförslag om allmänt stöd. Det införs 1.5.2026 och ersätter FPA:s nuvarande arbetslöshetsförmåner, dvs. arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen.
Yleistuki korvaa Kelan työttömyystuet toukokuussa 202617.12.2025 10:07:02 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen yleistuesta. Uusi yleistuki otetaan käyttöön 1.5.2026, jolloin se korvaa Kelan nykyiset työttömyystuet eli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan.
General social security benefit to replace Kela-paid unemployment benefits in May 202617.12.2025 10:07:02 EET | Press release
Parliament has approved the government proposal on the general social security benefit. The new general social security benefit will come into force on 1 May 2026. It will replace labour market subsidy and basic unemployment allowance. These are existing unemployment benefits that are currently paid by Kela.
Kelan palvelut Alavudella muuttuvat17.12.2025 10:05:08 EET | Tiedote
Kelan Alavuden palvelupiste suljetaan 31.12.2025. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen asiakaspalvelupisteissä sekä Alavuden kaupunginviraston asiointipisteessä.
Ändringar i bestämmelserna om särskild graviditetspenning, donationsdagpenning och specialvårdspenning från 1.1.202617.12.2025 09:31:36 EET | Pressmeddelande
Riksdagen har godkänt en regeringsproposition där det föreslås att möjligheterna att få särskild graviditetspenning ska utvidgas. För att särskild graviditetspenning ska beviljas krävs det fortfarande att arbetsgivaren först utreder om arbetstagaren kan erbjudas annat arbete eller om de riskfaktorer som arbetet medför för graviditeten kan begränsas. Också beloppet av donationsdagpenningen och villkoren för specialvårdspenning ändras.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme