Keski-Suomen hyvinvointialue

Keski-Suomen hyvinvointialue laajentaa terveysasemien puhelinpalvelun tekoälyavustajan käyttöä

Jaa

Keski-Suomen hyvinvointialueen Novan ja Kyllön terveysasemien puhelinpalvelussa on testattu esitietoja keräävää tekoälyavustajaa. Kokeilujakson aikana saadun positiivisen näytön perusteella tekoälyavustajan käyttöä on päätetty jatkaa ja laajentaa koko hyvinvointialueelle.

Nainen puhuu iloisesti puhelimeen.

Tekoälyavustajan kehitystyö jatkuu ja tarkempi aikataulu sen käytön laajentamiselle tarkentuu ensi vuoden alussa. Tavoitteena on tehostaa puhelimessa tapahtuvaa hoitotyötä.

– Vastaavaa palvelua ei muilla hyvinvointialueilla ole ollut käytössä, joten keskisuomalaiset pääsevät nyt mukaan ainutlaatuiseen kehittämistyöhön yhteistyössä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Kannustammekin lämpimästi kaikkia aloittamaan asiointinsa tekoälyavustajan kanssa keskustelemalla, jos sellainen mahdollisuus tulee, kuvaa avosairaanhoidon palvelupäällikkö Anne Kirmanen. – Mitä kattavammin soittaja vastaa kysymyksiin, sitä nopeammin hoitaja pääsee arvioimaan hoidon tarvetta ja suunnittelemaan hoitoa.

Sairaanhoitaja käy potilaan kanssa lyhyesti läpi tekoälyavustajan keräämät esitiedot. Saatujen esitietojen avulla sairaanhoitaja pystyy luomaan asiakkaan tilanteesta kokonaiskuvan nopeammin ja kysymään tarvittavat tarkentavat kysymykset.

Esitietojen antamisen koetaan sujuvoittavan palvelua

Hoitajilta saatujen palautteiden perusteella tekoälyavustajan käyttö nopeuttaa olennaisiin asioihin kiinni pääsyä. Hoitajat kokevat voivansa valmistautua puheluun paremmin, minkä lisäksi heidän mukaansa soittajat kertovat asiastaan puhelun aikana selkeästi, kun he ovat jo jäsentäneet asiaansa tekoälyavustajan kanssa. Näin puheluita sekä niiden kirjaamiseen käytettyä aikaa saadaan lyhennettyä. Osa hoitajista kertoo, että eivät ole vielä saaneet parasta hyötyä tekoälyavustajan käytöstä, koska uuden työvälineen käyttö vaatii vielä tottumista.

Yli puolet palautetta antaneista asiakkaista on kokenut esitietojen antamisen hyödylliseksi. Asiakkaat ovat kuvailleet palvelua selkeäksi ja asiointia nopeuttavaksi, ja moni on tuonut esiin erityisesti sujuvaa keskustelua ja nopeaa takaisinsoittoa. Osa soittajista on kokenut tekoälyavustajan kanssa keskustelun haasteelliseksi, mutta alkuhämmennyksen jälkeen kokemus on ollut suurelle osalle positiivinen.

Asiakkaiden palautteet auttavat kehittämään palvelua edelleen. Kehittävää palautetta on tullut erityisesti keskustelun epätavallisesta rytmistä ja liiallisesta toistosta, henkilötunnuksen käsittelyn haasteista sekä siitä, että tekoälyavustajan käyttäminen ja ohittaminen saattavat tuntua haastavilta.

– Olemme lisänneet tekoälyavustajalle ohjeistusta, muuttaneet henkilötunnuksen käsittelyä sekä pyrkineet kehittämään keskustelun kulkua saatujen palautteiden perusteella, kertoo projektipäällikkö Minna Teiskonen Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmasta.

Joitakin asiakkaita on mietityttänyt tietosuoja ja -turvallisuus ja miten tekoälyavustaja käyttää puhelussa kerrottuja tietoja. Keskustelu tekoälyavustajan kanssa on tietoturvallista, koska tekoälyavustaja luovuttaa sille annetut tiedot vain sairaanhoitajan käyttöön, eikä tallenna tietoja opetuskäyttöön.

– Tekoälyä hyödynnetään keskustelun sujuvuuteen, eikä keskustelun sisältöjä hyödynnetä sen opettamiseen, digijohtaja Jari Porrasmaa kuvaa.

Tekoälyavustajaa on kehitetty osana EU-rahoitteista Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Lue lisää puhelinpalvelun tekoälyavustajasta ja sen kehitystyöstä täältä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anne Kirmanen, palvelupäällikkö, avosairaanhuolto, p. 050 368 0241, anne-maarit.kirmanen(at)hyvaks.fi

Jari Porrasmaa, digijohtaja, p. 044 307 1561, jari.porrasmaa(at)hyvaks.fi

Viestinnän yhteshenkilö: Sanni Saarelainen, p. 040 539 4332, sanni.saarelainen(at)hyvaks.fi

Linkit

Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.   
    
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen. Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut asukkaillemme luotettavasti kaikissa tilanteissa.  

Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta paranee. Rakennamme Keski-Suomen vetovoimaa ja hyvää arkea yhdessä muiden alueen toimijoiden kanssa. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.    

Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.   

Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi.  

Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi. 
 
Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue, YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue  
 
#hyvaks #hyväarkikaikille 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue

Jyväskylän nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden walk in -vastaanottotoiminta päättyy 18.12. – muut nuorten palvelut jatkuvat normaalisti17.12.2025 13:24:31 EET | Tiedote

Nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden vastaanottotoiminta walk in -palveluna Jyväskylän Nuorten talolla päättyy 18.12. Muut Keski-Suomen hyvinvointialueen nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut jatkuvat normaalisti. Muutoksen myötä pystytään vastaamaan paremmin lasten ja nuorten mielenterveyden hoitotakuuseen.

Jämsän neuvolapalvelut, kuntoutus ja mielenterveys- ja päihdepalvelut muuttavat tammikuun puolessa välissä17.12.2025 09:50:40 EET | Tiedote

Keski-Suomen hyvinvointialueen Jämsän neuvolapalvelut, puheterapia ja kuntoutus- sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut siirtyvät Jämsän sosiaali- ja terveyskeskuksesta uusiin tiloihin tammikuun puolessa välissä. Myös lapsiperheiden sosiaalityö, lastensuojelun avohuolto, aikuissosiaalityö ja vammaispalvelut sekä kuntouttava työtoiminta muuttavat. Muuttoajankohdista ja osoitteenmuutoksista tiedotetaan tarkemmin, kun muuttoajankohdat varmistuvat.

Tietoa, neuvontaa ja ohjausta senioreille yhdestä numerosta Keski-Suomessa 2.1.2026 alkaen16.12.2025 11:07:13 EET | Tiedote

Vuoden 2026 alussa toimintansa käynnistävä Seniorineuvonta tarjoaa neuvontaa, ohjausta ja tietoa palveluista senioreille ja heidän läheisilleen hyvän arjen tueksi yhdestä numerosta 014 266 1801 arkisin kello 9-15 koko Keski-Suomen hyvinvointialueella. Numerossa voi tehdä myös huoli-ilmoituksen ikääntyneestä. Tarvittaessa ja kiireellisissä tapauksissa asiakkaan asia ohjataan asiakasohjauksen alkuarviointitiimiin, jossa palvelu, esimerkiksi kotihoito, voidaan käynnistää viipymättä. Seniorineuvonta korvaa nykyisin käytössä olevan huolipuhelimen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye