Kauppakamarikysely: Kauppasuhteiden palauttaminen Venäjään mahdollisen rauhan jälkeen jakaa yrityksiä
Suomalaisista vientiyrityksistä 43,5 prosenttia näkee, että kauppasuhteiden palauttaminen Venäjän kanssa ennalleen voisi olla joskus mahdollista, jos rauhansopimus olisi sellainen, että se olisi Ukrainan hyväksyttävissä. Yrityksistä 30,6 prosenttia on puolestaan sitä mieltä, että kauppasuhteiden palauttaminen ennalleen ei ole mahdollista. ”Jos asiassa edetään, se tehdään tietenkin yhteisessä rintamassa EU:n kanssa”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Kauppakamarien vientiyritysten johtajille osoitetussa kyselyssä kysyttiin nyt ensimmäistä kertaa yritysten näkemyksiä kauppasuhteiden palauttamisesta Venäjän kanssa. Kysely tehtiin samaan aikaan, kun tulitaukoa ja rauhansopimusta Ukrainan ja Venäjän välille on valmisteltu intensiivisesti.
Vastanneista yrityksistä 43,5 prosenttia oli sitä mieltä, että kauppasuhteet olisi mahdollista palauttaa joskus ennalleen, jos rauhansopimus on Ukrainalle hyväksyttävissä. Vähän vajaa kolmasosa yrityksistä, 30,6 prosenttia oli sitä mieltä, että kauppasuhteiden palauttaminen ennalleen ei ole Venäjän kanssa mahdollista edes tällaisessa tapauksessa. Yrityksistä 25,8 prosenttia ei osannut tai halunnut ottaa kantaa asiaan.
”Kysymys on varmasti hyvin hankala monelle yrityksille. Tuki hyökkäyssodan kohteena olevalle Ukrainalle on nämä vuodet ollut Suomessa vahvaa. Parin viime viikon aikana käydyt sopimusneuvottelut ovat viitanneet siihen, ettei rauhan saavuttaminen Ukrainan ja Venäjän välille lyhyen ajan kuluttua ole täysin mahdotonta. Mikäli tilanne johtaisi Venäjä-pakotteiden tarkasteluun EU:n ja liittolaisten toimesta, kysymys tulee jollain aikavälillä monille yrityksille eteen. Nyt pitää kuitenkin pitää pää kylmänä”, sanoo Pohjanheimo.
Pohjanheimon mukaan mahdollisesta rauhasta olisi kuitenkin vielä pitkä matka kauppasuhteiden avaamiselle.
”Suomalaisyritykset toimivat tässä tietenkin EU:n yhteisrintamassa. Jos ja kun rauha lopulta saadaan, pitää ensin tarkastella millainen rauha se on, millainen sopimus on ja millä ehdoin Ukraina sen on joutunut allekirjoittamaan. EU:n on tehtävä kokonaisharkintaa Venäjän vastaisiin pakotteisiin liittyen. Suomi arvioi omaa turvallisuuttaan kaikissa vaihtoehdoissa. Vasta sen jälkeen voidaan miettiä, onko minkäänlaista mahdollisuutta alkaa rakentaa kauppasuhteita Venäjään uudestaan. Toistaiseksi konkreettista polkua on vielä turhan aikaista miettiä”, Pohjanheimo sanoo.
Pohjanheimo nostaa esille myös Venäjän-kauppaan liittyvät riskit, jotka monelle yritykselle laukesivat, kun sota alkoi.
”Useat suomalaisyritykset kokivat mittavat tappiot, kun sota alkoi ja yritykset vetäytyivät Venäjältä. Riskit olisivat jatkossakin todellisia ja kysymykseen liittyy myös moraalinen puoli”, Pohjanheimo sanoo.
Ukrainan jälleenrakennus kiinnostaa kolmasosaa
Kyselyyn vastanneista yrityksistä kolmasosa on edelleen kiinnostunut osallistumaan Ukrainan jälleenrakennustyöhön. Vastaavasti vähän reilu kolmasosa ei ole kiinnostunut osallistumisesta ja kolmasosa ei osaa vielä sanoa. Jako on pysynyt suunnilleen samana jo parin vuoden ajan.
”Ukrainan jälleenrakennus tulee olemaan suuri yhteinen eurooppalainen ponnistus, ja alustavaa työtä tehdään jo. Yrityksemme arvioivat osallistumismahdollisuuksiaan, hakevat tietoa hankkeista ja paikallisista yhteistyökumppaneista. Monet pohjoismaiset yritykset ovat olleet liikkeellä eenemmän etunojassa, suomalaiset harkitsevat tarkemmin”, sanoo Pohjanheimo.
Kauppakamarien vientijohtajakysely tehtiin 9-12.2. ja siihen vastasi 126 vientiyritystä ympäri Suomen. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse ja siihen pystyi vastaamaan vain yhden kerran.
Yhteyshenkilöt
Päivi PohjanheimoJohtaja, kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari
Puh:050 573 8494paivi.pohjanheimo@chamber.fiLiitteet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Ulkomaisten opiskelijoiden asemaa selkeyttävät toimet oikeansuuntaisia – Suomen on silti pidettävä kiinni houkuttelevuudesta18.12.2025 15:40:12 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää hallituksen linjauksia ulkomaisten opiskelijoiden lupaprosessien ja toimeentuloedellytysten selkeyttämisestä pääosin perusteltuina. On tärkeää torjua väärinkäytöksiä ja estää opiskelijoiden joutuminen haavoittuvaan asemaan. Samalla on kuitenkin huolehdittava siitä, etteivät uudet vaatimukset yhdessä ulkomaalaisvastaisemmaksi muodostuneen ilmapiirin kanssa heikennä Suomen houkuttelevuutta kansainvälisten osaajien silmissä.
Keskuskauppakamari: EU:n metsäkatoasetuksen lykkäys varmistui – sääntelyn heikko ennustettavuus kuormittaa yrityksiä17.12.2025 14:33:09 EET | Tiedote
EU:n metsäkatoasetuksen soveltamisen toistuvat lykkäykset ja viime hetken muutokset aiheuttavat Keskuskauppakamarin vastuullisuuspäällikkö Jussi Hakasen mukaan merkittävää epävarmuutta yrityksille. Keskuskauppakamari vaatii selkeää ja ennakoitavaa sääntelyä.
Joulupukinkin pitää maksaa veroja – asiantuntijan ohjeet verotukseen16.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Jouluaaton tärkeimmän vieraan verokysymyksiin voi törmätä joko tilatessaan pukin kotiinsa tai toimiessaan itse pukkina. Joulupukin saama rahallinen korvaus on Keskuskauppakamarin johtavan veroasiantuntijan Tomi Viitalan mukaan veronalaista ansiotuloa. Koska joulu on vain kerran vuodessa, toiminnasta saadut tienestit tulevat yleensä pukin muiden veronalaisten ansiotulojen päälle.
Elinkeinoelämän ansioristi OP Pohjolan pääjohtajalle Timo Ritakalliolle15.12.2025 15:04:32 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta on myöntänyt Elinkeinoelämän ansioristin OP Pohjolan pääjohtajalle, vuorineuvos Timo Ritakalliolle tunnustuksena ansiokkaasta työstä talouden vapauden ja Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytysten puolesta. Elinkeinoelämän ansioristin ovat aiemmin saaneet muun muassa Esko Aho, Jussi Pesonen ja Kari Jordan.
Mainonnan eettisen neuvoston kokoonpanoon vaikuttajamarkkinoija15.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on päivittänyt sääntöjään vastaamaan muuttunutta markkinointiympäristöä. Jatkossa neuvoston kokoonpanossa on edustettuna myös vaikuttajamarkkinointia tekevä henkilö. Uudistus vastaa alan kasvaneisiin tarpeisiin ja puuttuu myös vaikuttajien maalittamiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme