Kompromisslös produktutveckling och en vision om de bästa smakupplevelserna ligger bakom malet nötkött och ärtfärs
Vissa nyhetsprodukter kan uppstå av en slump. De flesta är ändå resultatet av ett långsiktigt arbete och förverkligandet av vår vision. Det var på det senare sättet som Herr Snellmans nya produkt, malet nötkött och ärtfärs, föddes.

Snellman-koncernens produktutveckling utgår alltid från den bästa smakupplevelsen, i linje med vår vision. Som en del av vår konsumentcentrerade verksamhetsmodell granskar produktutvecklingen konsumenternas förändrade behov och önskemål över tid. Nya lösningar testas och justeras, och helt nya alternativ introduceras – så länge smaken håller.
Det var så Snellmans nya hybridprodukt föddes. Vi utvecklade ett helt nytt koncept, och vi var det första företaget som lanserade det på konsumentmarknaden i Finland.
- Vi hade forskat kring hybridprodukter i flera år och samlat på oss mycket kunskap. Vi upptäckte att många konsumenter ville ha alternativ för att kunna öka andelen växtprotein i sin kost utan att behöva avstå från kött. För att tillmötesgå dessa förväntningar utvecklade vi malet nötkött och ärtfärs. Vi är vana vid att vara och vill också vara föregångare och det är även något som förväntas av oss, säger Kai Meyer, Snellman-koncernens produktutvecklingsdirektör.
De nya produkterna är resultatet av produktutvecklingens kompromisslösa arbete. I bakgrunden finns många människor, varav vissa är experter som har arbetat i branschen i årtionden medan andra kan vara nyare gemet. Kai Meyer och produktgruppchef Kristiina Niemi är experter inom matbranschen, med flera års erfarenhet.
De var båda involverade i utvecklingen av malet nötkött och ärtfärs. Som relativt ny på Snellman anslöt Kristiina sig till projektet i ett senare skede och bidrog med sin expertis i den avslutande fasen, inför lanseringen.
- Vi testade flera olika proteiner under processens gång. Vi ville inte kompromissa med smaken. Till slut hittade vi rätt kombination, och den positiva feedbacken från våra konsumenttester bekräftade detta tydligt, säger Kristiina Niemi.
Innovationsprogrammet skapar kontinuitet och säkerställer resurser
Ett gemensamt innovationsprogram för hela Snellman-koncernen 2024 ligger i grunden för produktutvecklingens arbete. Det förbättrar fördelningen av resurserna i linje med koncernens tillväxtmål och uppdateras årligen. Programmet tar fram och implementerar nya koncept genom nära samarbete.
- Programmet har givit upphov till en uppsjö av nya koncept, men samtidigt vill vi se till att processen inte blir för betungande, säger Kai Meyer, som leder innovationsprogrammet.
Programmet sträcker sig över affärsenhetsgränserna på ett fördomsfritt sätt. Det har fört samman fler människor och idéer, och möjliggör helt nya koncept för att tjäna konsumenter ännu bättre i deras olika och föränderliga matstunder.
- Vi arbetar tillsammans med en större grupp inom ramen för innovationsprogrammet. Samtidigt som vi blickar framåt på två- eller treårs sikt vill vi bevara flexibiliteten och kunna lansera produkter snabbt, så länge smaken och kvaliteten på produkten är den rätta. Precis som vi gjorde med malet nötkött och ärtfärs, säger Kristiina Niemi.
Innovationsprogrammet har inneburit en rejäl injektion av idéer och aktivitet för Snellman-koncernens produktutveckling, vars resultat kommer konsumenter och kunder till del. Men det har inte förändrat de grundläggande principerna. Vi kompromissar inte med smak eller kvalitet.
Nyckelord
Kontakter
Juuso ReinikainenCMOSnellmans Köttförädling Ab
Tel:044 796 6430juuso.reinikainen@snellman.fiVilma Wiitakorpi-Björkmankommunikations- och hållbarhetsdirektörSnellman-koncernen
Tel:0503080879vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fiBilder
Snellman-koncern
Snellman-koncernen är ett finländskt livsmedelsföretag som erbjuder de bästa smakupplevelserna med marknadens mest pålitliga varumärken. Som ett familjeföretag tillverkar vi våra produkter som om de vore för oss själva, alltid med hänsyn till välbefinnandet för människor, djur och miljö. Förutom i Finland och Sverige har koncernen även verksamhet i Storbritannien och exporterar produkter till ett flertal länder. Vi sysselsätter cirka 2 000 passionerade experter inom olika områden och proffs inom livsmedelsbranschen, som lagar mat med stort hjärta och utan att ge avkall på smaken.
www.snellmangroup.fi/sv
Andra språk
Följ Oy Snellman Ab
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab
Konsumentanpassad mat formar sig enligt individuella behov och tar hänsyn till övergripande hållbarhet utan motsättningar17.11.2025 10:00:00 EET | Artikel
Snellman-koncernens konsumentvarumärken svarar på förändrade matvanor genom att erbjuda alternativ för mer individuella livsstilar och dieter samt efterfrågade produktinnovationer, så att alla kan välja efter sina egna behov.
Kuluttajalähtöinen ruoka taipuu yksilöllisiin tarpeisiin ja huomioi kokonaisvaltaisen kestävyyden ilman vastakkainasettelua17.11.2025 10:00:00 EET | Artikkeli
Snellman-konsernin kuluttajatuotemerkit vastaavat muuttuneisiin ruokailutottumuksien tarjoamalla vaihtoehtoja yksilöllisempiin elämäntyyleihin ja ruokavalioihin sekä toivottuja tuoteuutuuksia, jotta jokainen voi valita omien tarpeidensa mukaan.
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat fortsätter sin internationella tillväxt - förvärvar en brittisk tillverkare av råfoder för hundar31.10.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat växer genom företagsförvärv.
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta jatkaa kansainvälistä kasvuaan ostamalla englantilaisen koirien raakaruokaa valmistavan yrityksen31.10.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta kasvaa yritysostolla.
Snellman’s pet food business continues to grow internationally with an acquisition of a premium UK dog raw food manufacturer31.10.2025 09:30:00 EET | Press release
Snellman’s pet food business continues to grow with an acquistion.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
