Porvoon historiallinen silta uudistui etuajassa – Kreate rakensi puolet sillasta erikoisvalmistellulta lautalta käsin
Porvoossa vuosisatoja palvellut siltayhteys jatkuu uudessa muodossa, kun Kreate uusi historiallisen Vanhan kaupungin sillan. Teknisesti haastava kohde yhdistää eri materiaalit ja rakentamisen lajit, ja hankkeessa tehtiin tiivistä yhteistyötä muun muassa Porvoon museon ja arkeologien kanssa. Työskenteleminen erikoisvalmisteiselta lautalta käsin nopeutti toteutusta, joten uusi silta pääsi palvelemaan kaupunkilaisia ja matkailijoita lähes puoli vuotta suunniteltua aiemmin.

Historiallisempaa sijaintia sillanrakentamiselle on vaikea löytää: Kreate uudisti Porvoon Vanhan kaupungin sillan paikalla, jossa on ollut silta jo 1400-luvulta lähtien keskiaikaisen Suuren rantatien ylittäessä Porvoonjoen. Urakan alkaessa paikalla oli 1860–1950-lukujen aikana rakennettu silta, joka oli tullut teknisen käyttöikänsä päähän.
Kreate korvasi vanhan sillan kokonaan uudella siltarakenteella ja korjasi samalla sillan kivipäällysteisen välituen. Uuden sillan kantavat rakenteet ovat liimapuuta ja näyttävä puukansi rakennettiin paikan päällä lehtikuusesta.
– Tästä siltaprojektista tekee moni seikka erityisen, kuten se, että pystyimme säilyttämään vanhojen maatukien alkuperäisen ilmeen. Maatukien eri muotoiset ja kokoiset luonnonkivet purettiin, dokumentoitiin ja asennettiin käsityönä uusien betonisten maatukien verhoilukiviksi tarkasti samoihin paikkoihin tiiviissä yhteistyössä Porvoon museon kanssa. Osa kivistä jouduttiin korvaamaan uusilla, mutta onneksi niitä löytyi rakennuspaikan taustatäytöistä, kertoo työmaapäällikkö Antti Putto Kreatelta.
Vanha Porvoo houkuttelee vuosittain lähes 600 000 matkailijaa Suomesta ja ulkomailta. Työt Suomen valokuvatuimpiin kuuluvassa kansallismaisemassa etenivät kirjaimellisesti kansainvälisten silmäparien seuratessa.
– Täällä oli hienoa huomata, miten asukkaat ja matkailijat suhtautuivat myönteisen uteliaasti sillan rakentamiseen. Moni pysähtyi juttelemaan ja kyselemään työmaasta ja vaikkapa työkoneista ja Porvoonjoella kelluvasta työlautasta, Putto muistelee.
Työskentely veden päällä toi ratkaisuja ja rauhaa
Teknisesti haastava urakka eteni suunnitelmien mukaan useita eri rakentamisen lajeja käyttäen, kun Porvoonjoen päällä ja rannalla hyödynnettiin muun muassa pora- ja lyöntipaalutusta sekä tehtiin ankkuroituja tukiseiniä ja vedenalaisia contractor-valuja.
– Rakennuspaikan pohjaolosuhteet eivät sallineet työsillan rakentamista, joten puolet sillasta rakennettiin erikoisvalmistellulta lautalta. Lautalta käsin muun muassa pumpattiin sillan itäpuoliset maatukien ja rantamuurien betonit. Lautan ansiosta pystyimme myös minimoimaan työmaaliikenteen Vanhan Porvoon puolella, jossa kadut ovat ahtaita, liikkeellä on paljon turisteja ja vanha rakennuskanta on hyvin herkkää tärinällä, kuvailee Putto.
Yksi näkyvimmistä ja kriittisimmistä työvaiheista oli lokakuiset nostot, joissa pisimmillään jopa 38-metriset puupalkit siirrettiin paikoilleen.
– Nostot toteutettiin ahtaissa olosuhteissa ja osittain veden päällä, mikä vaati erityisen huolellista suunnittelua. Onnistuminen oli koko tiimin ammattitaidon ja yhteistyön ansiota runsaslukuisen katsojakunnan seuratessa molemmilla rannoilla, kertoo Putto.
Kaivutöissä paljastui historiallisia rakenteita
Urakan edetessä pääurakoitsija Kreate ja tilaajana toimiva Porvoon kaupunki kehittivät yhdessä ratkaisuja, jotka nopeuttivat työvaiheita ja varmistivat osaltaan ainutlaatuisen hankkeen onnistumisen.
Kaivutöiden aikana sillan länsi- ja itäpuolisten maatukien alueella oli myös arkeologista valvontaa. Niissä havaittiin jäänteitä 1800-luvun alkuperäisistä kivimuurirakenteista sekä sillan itäpuolella 1700–1800-luvun löytöjä ja kerrostumia.
Kreaten työpäällikkö Teemu Kiiskinen kertoo, että alkuperäisen suunnitelman mukaan keskitukea piti vahvistaa suihkuinjektoimalla, mutta maaperässä havaittiin tuolloin vanhoja hirsiarkkurakenteita.
– Suihkuinjektoinnin onnistumiseen liittyi merkittäviä riskejä, mutta innovatiivisella otteella etenimme paikassa, jossa riitti haastetta. Työ onnistui hyvin ja uudella sillalla on nyt luotettavat ja tukevat perustukset, Kiiskinen iloitsee.
Kiitosta kierrätysmateriaaleista valmistetusta väliaikaisesta sillasta
Sillan peruskorjauksen ajaksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille rakennettiin väliaikainen silta työn alla olevan sillan viereen. Väliaikaisen sillan kaikki materiaalit, kuten teräsristikot ja puukansi, ovat lähtöisin Kreaten aiemmilta työmailta.
– Suunnittelimme ja toteutimme väliaikaisen sillan ympäröivän maiseman erityispiirteet huomioiden, ja kierrätysmateriaalien käyttäminen on oivallinen esimerkki vastuullisesta rakentamisesta. Toimintamalliimme kuuluu kiertotaloutta tukevien ratkaisujen löytäminen, tarjoaminen ja käyttäminen, valottaa Kiiskinen.
– Saimme paikallisilta kiitosta jopa väliaikaisesta sillasta, ja iltavalaistuksessaan se on ollut myös monien kuvauskohde ja suosittu maisema somepostauksissa. Joku jopa toivoi sen jäävän tänne pysyvästi. Porvoon jälkeen sillan rakennusmateriaalien palvelusvuodet jatkuvat kuitenkin seuraavilla työmaillamme.
Uudistettu Vanhan Porvoon silta avattiin jalankulkijoille ja pyöräilijöille joulukuun alussa ja muulle liikenteelle 15. joulukuuta eli alkuperäiseen aikatauluun verrattuna lähes puoli vuotta aiemmin. Virallisia avajaisia Porvoonjoella juhlitaan 9.1.2026.
Vuoden 2025 loppupuolella useat Kreaten siltatyömaat valmistuivat merkittävästi suunniteltua aiemmin. Muun muassa Vähä-Säkylän silta Säkylässä, Koiviston ja Pikkuhaaran sillat Porin ja Ulvilan alueella sekä Kuivajoen silta Iissä avattiin käyttöön useita kuukausia etuajassa.
Porvoon Vanhan kaupungin sillan urakka pähkinänkuoressa
- Historia: Rakennuspaikalla on ollut silta 1400-luvulta lähtien, alkuperäinen silta kokenut vuosien saatossa monia muutoksia, peruskorjattavana ollut silta rakentunut 1860–1950-lukujen aikana.
- Urakan työvaiheet: Väliaikaisen kevyen liikenteen sillan rakentaminen, vanhan sillan purkaminen, uudet maatuet, kannen rakentaminen uudelleen ja väliaikaisen sillan purkaminen.
- Sillat mitat: Pituus 38,5 metriä, vapaa-aukko 18 metriä, kokonaisleveys 7 metriä
- Sillan rakenteet: 11 kpl liimapuisia pääpalkkeja, syrjälankkukansi jossa kulutuskerroksena lehtikuusi
- Erikoisuudet: Rakentamisessa käytetty useita eri tekniikkalajeja, mm. pora- ja lyöntipaalutusta, ankkuroituja tukiseiniä sekä vedenalaista contractor-valamista
- Pääurakoitsija: Kreate Oy
- Tilaaja: Porvoon kaupunki
- Suunnittelija: Ramboll Finland Oy
- Kivityöt, kannen puurakenne ja kaidetyöt sekä maatukien muotti-, raudoitus- ja valutyöt: RRTS Finland Oy
- Paalutukset ja tukiseinät: KFS Finland Oy
- Lautta- ja maarakennustyöt: Koneurakointi Tomas Holmström
- Aikataulu: Urakka-aika 1/2025–5/2026, mutta kohde valmistui jo joulukuussa 2025
- Palkinnot: Porvoon kaupunki palkittiin vuoden 2025 julkisen puurakentamisen edelläkävijänä, ja sillan näyttävä puukansi oli keskeinen peruste palkinnolle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teemu KiiskinenTyöpäällikköKreate Oy
Puh:+358 40 734 6029teemu.kiiskinen@kreate.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Haastattelu- ja materiaalipyynnöt
Kuvat






Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreaten loppuvuosi jatkuu vahvana: noin 40 miljoonan euron urakka Helsinki–Riihimäki-hankkeelta tilauskantaan18.12.2025 11:42:48 EET | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 40 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Järvenpään Purolan ja Tuusulan Nuppulinnan välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kuudelle aikaisemmalle, joita Kreate on rakentanut Keravan ja Järvenpään välisellä rataosuudella. Uudessa urakassa on rata- ja sähköratatöiden lisäksi vaativia kalliolouhintoja. Kreaten Helsinki–Riihimäki-hankkeelta voitettujen urakoiden yhteisarvo nousee jo lähes 100 miljoonaan euroon.
Kirjalansalmen sillan rakenteet hakevat vertaistaan Suomessa – näin mestariteos toteutettiin12.12.2025 11:41:52 EET | Tiedote
Marraskuussa liikenteelle avattu Kirjalansalmen vinoköysisilta ei ole ainoastaan näyttävä. Sen yli 80-metriset pylonit lepäävät massiivisten, merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten pylonien perustusten varassa, eikä vastaavia vinoköysiasennuksia ole tehty Suomessa lähes 30 vuoteen. Samanlaista mittavaa siirtymäkohdan rakennetta, jossa teräs- ja teräsbetonipalkit yhdistyvät, ei ole Suomessa aiemmin toteutettu. Kaikki työvaiheet kuormien hallinnasta köysien jännitykseen vaativat äärimmäistä tarkkuutta suunnittelusta toteutukseen. Poikkeuksellinen silta onkin tarjonnut Kreatelle sekä muille maan johtaville silta-asiantuntijoille ainutlaatuisen näköalapaikan.
Kreatella vaativien sillanrakennustöiden vuosi: Poikkeuksellinen tunkkaus Tampereella ja useita sillansiirtoja eri puolilla Suomea10.12.2025 08:30:38 EET | Tiedote
Vuosi 2025 tarjosi Kreatelle useita teknisesti vaativia siltaprojekteja, joissa työt etenivät tunkkaus- ja siirtotekniikoita hyödyntäen. Tampereen henkilöratapiha -hankkeessa tunkattiin Ratapihankadun silta yli metrin verran alaspäin tiiviissä kaupunkiympäristössä. Lisäksi Kreate toteutti useita merkittäviä sivuttaissuuntaisia sillansiirtoja eri puolilla maata, kuten valtatien 4 yläpuolella sijaitsevan Lehmisuon sillan Oulussa, kaksi ratasiltaa Ylivieskassa ja alikulkusillan Suomen vilkkaimmalla rataosalla osana Helsinki–Riihimäki-ratahanketta.
Kreate jalosti ennätysmäärän kierrätettyä hiekoitussepeliä – Porvoo mukana laajenevassa kiertotalousyhteistyössä5.12.2025 09:31:17 EET | Tiedote
Talven liukkaisiin keleihin varautuminen on käynnissä. Kreate käsitteli tänä vuonna ennätysmäärän käytettyä hiekoitussepeliä ja jalosti siitä yli 4 000 tonnia uudelleenkäytettävää Ei enää jätettä -statuksen hiekoitussepeliä. Yhteistyö laajenee kuntien ja kaupunkien suuntaan – Porvoo on ensimmäisten joukossa mukana. Ensi vuonna yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa käsittelymäärä Vantaan kiertotalousalueella.
Kreate ja GRK allekirjoittivat sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisen vaiheen toteutuksesta – Kreatelle tilauskantaan 45 miljoonaa euroa27.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut 26.11.2025 Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Vantaan ratikan tarkistettu kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa. Itäosan allianssin rakentamisen arvio on 280 miljoonaa euroa, joka jakaantuu tasaosuuksin ryhmittymän osapuolten kesken. Kreate kirjaa ensimmäisestä vaiheesta reilun 45 miljoonaa euroa tilauskantaansa. Vantaan ratikan itäosan rakentaminen alkaa joulukuussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme