Snellman-koncernen förbinder sig att sätta vetenskapligt baserade klimatmål
För att bromsa klimatförändringen krävs det snabba åtgärder. Snellman-koncernen har förbundit sig till det internationella Science Based Targets initiative (SBTi) och kommer att sätta vetenskapligt baserade kortsiktiga mål för utsläppsminskningar.

Arbetet att sätta målen har redan påbörjat. När arbetet är klart, skickas målen till organisationen Science Based Targets initiative för godkännande. SBTi godkänner målen separat efter att de har fastställts.
Åtagandet för SBTi-initiativet är ett betydande steg i Snellman-koncernens arbete med hållbar utveckling och en viktig del av genomförandet av företagets strategi. Endast genom att agera hållbart kan vi säkerställa att Snellman-koncernen är ett framgångsrikt och nyskapande familjeföretag, som erbjuder de bästa smakupplevelserna vid matstunder med marknadens mest pålitliga varumärken, även för framtida generationer.
Våra värderingar har alltid styrt oss att ta ansvar för människors, djurs, miljöns och samhällets välbefinnande. Vi har under flera år genomfört betydande minskningar av klimatutsläppen från vår egen verksamhet.
-Mat måste kunna produceras på ett mer hållbart sätt och med mindre belastning på miljön. Vi fortsätter att minska utsläppen från vår egen verksamhet med ännu högre ambition, bland annat genom att spara energi och ytterligare minska den redan småskaliga användningen av fossila bränslen. Genom att förbinda oss att sätta vetenskapligt baserade klimatmål stärker vi våra klimatåtgärder särskilt när det gäller utsläppen i värdekedjan. Vårt mål är att möjliggöra en bättre framtid för alla genom att producera mat på ett alltmer hållbart sätt. Detta gör vi i samarbete med våra samarbetspartner, säger Vilma Wiitakorpi Björkman, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Snellman-koncernen.
Science Based Targets initiative (SBTi) är ett internationellt initiativ som hjälper företag att sätta ambitiösa mål för minskade utsläpp baserade på den senaste forskningen. Det utvecklar standarder, verktyg och riktlinjer som hjälper företag att sätta mål för minskade utsläpp av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Initiativet är ett samarbetsprojekt mellan CDP (Carbon Disclosure Project), FN:s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och WWF (World Wide Fund for Nature) samt ett av åtagandena inom We Mean Business-koalitionen.
Mer information:
Vilma Wiitakorpi Björkman, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Snellman-koncernen, tfn 050 3080 879, e-post: vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fi
Nyckelord
Kontakter
Vilma Wiitakorpi-Björkmankommunikations- och hållbarhetsdirektörSnellman-koncernen
Tel:0503080879vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fiSnellman-koncern:
Snellman-koncernen är ett finländskt livsmedelsföretag som erbjuder de bästa smakupplevelserna med marknadens mest pålitliga varumärken. Som ett familjeföretag tillverkar vi våra produkter som om de vore för oss själva, alltid med hänsyn till välbefinnandet för människor, djur och miljö. Förutom i Finland och Sverige har koncernen även verksamhet i Storbritannien och exporterar produkter till ett flertal länder. Vi sysselsätter cirka 2 000 passionerade experter inom olika områden och proffs inom livsmedelsbranschen, som lagar mat med stort hjärta och utan att ge avkall på smaken.
Andra språk
Följ Oy Snellman Ab
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab
Kompromisslös produktutveckling och en vision om de bästa smakupplevelserna ligger bakom malet nötkött och ärtfärs19.12.2025 08:30:00 EET | Artikel
Vissa nyhetsprodukter kan uppstå av en slump. De flesta är ändå resultatet av ett långsiktigt arbete och förverkligandet av vår vision. Det var på det senare sättet som Herr Snellmans nya produkt, malet nötkött och ärtfärs, föddes.
Kevyt nauta-hernejauhiksen taustalla tinkimätön tuotekehitystyö ja visio parhaista makuelämyksistä19.12.2025 08:30:00 EET | Artikkeli
Pieni osa uutuustuotteista syntyy sattumalta, mutta suurin osa on pitkäjänteisen työn tulosta sekä vision toteuttamista. Jälkimmäisellä tavalla syntyi Herra Snellmanin uutuustuote Kevyt nauta-hernejauhis.
Konsumentanpassad mat formar sig enligt individuella behov och tar hänsyn till övergripande hållbarhet utan motsättningar17.11.2025 10:00:00 EET | Artikel
Snellman-koncernens konsumentvarumärken svarar på förändrade matvanor genom att erbjuda alternativ för mer individuella livsstilar och dieter samt efterfrågade produktinnovationer, så att alla kan välja efter sina egna behov.
Kuluttajalähtöinen ruoka taipuu yksilöllisiin tarpeisiin ja huomioi kokonaisvaltaisen kestävyyden ilman vastakkainasettelua17.11.2025 10:00:00 EET | Artikkeli
Snellman-konsernin kuluttajatuotemerkit vastaavat muuttuneisiin ruokailutottumuksien tarjoamalla vaihtoehtoja yksilöllisempiin elämäntyyleihin ja ruokavalioihin sekä toivottuja tuoteuutuuksia, jotta jokainen voi valita omien tarpeidensa mukaan.
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat fortsätter sin internationella tillväxt - förvärvar en brittisk tillverkare av råfoder för hundar31.10.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat växer genom företagsförvärv.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum