Finnairin joululahja matkustamohenkilökunnalle on märkä rätti päin naamaa
Matkustamohenkilöstön työpaikkojen ulkoistus heikentää Finnairin yhteiskuntavastuuta ja rapauttaa yleisön luottamusta yhtiöön. Lisäksi Finnair kohtelee naisvaltaista matkustamohenkilöstöään eri tavalla kuin miesvaltaista lentohenkilöstöä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa.
Valtionyhtiö Finnair ilmoitti 18.12.2025 avaavansa uuden välilaskullisen lentoreitin Helsingistä Melbourneen. Samalla kävi ilmi, että Bangkok-Melbourne-reitin matkustamohenkilökunnan työt aiotaan ulkoistaa kokonaisuudessaan AAP Aviation -yhtiölle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Finnair ei aio työllistää omaa, suomalaisilla työehdoilla työskentelevää, matkustamohenkilökuntaa Bangkok-Melbourne-reitillä. Samaan aikaan yhtiö kuitenkin lentää samalla reitillä omilla lentäjillä.
- Finnairin päätös käyttää ulkoistettua matkustamohenkilökuntaa osoittaa, ettei yhtiö ole se vastuullinen toimija, jonka kuvan se haluaa työntekijöille ja asiakkaille antaa. Samalla yhtiö asettaa eri henkilöstöryhmät epätasa-arvoiseen asemaan: miesvaltainen lentohenkilöstö saa parempaa kohtelua kuin naisvaltainen matkustamohenkilöstö, Kokko toteaa.
Finnairin johto on tehnyt päätöksen ilman, että se olisi käynyt minkäänlaisia keskusteluja nykyisen matkustamohenkilökunnan tai heitä edustavan ammattiliiton kanssa. Avoin keskustelu ja eri vaihtoehtojen tarkastelu ovat vakiintunut osa hyvää työmarkkinakäytäntöä ja nykyaikaista yrityskulttuuria, vaikka laki ei tässä tapauksessa keskusteluja vaatisikaan.
Uutisen ajoitus asettaa Finnairin johdon toiminnan entistäkin kyseenalaisempaan valoon. Uutinen kerrottiin henkilökunnalle 18.12. Finnairin henkilöstökysely oli sulkeutunut vain muutamaa päivää aikaisemmin.
- Henkilökunnan tyytyväisyys vaikuttaa Finnairin johdon palkitsemiseen, joten ei voi välttyä ajatukselta, että uutisen ajoituksella johto halusi varmistaa itselleen bonukset, Kokko sanoo.
- Aina kun luulemme, että pohjakosketus on jo nähty, Finnair yllättää uudella tavalla aliarvioimalla omaa matkustamohenkilökuntaansa ja heidän ammattitaitoaan. Oman matkustamohenkilökunnan osaaminen on tunnetusti maailman huippua, mutta sitä ei yhtiö näköjään arvosta, Kokko sanoo.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT: ”Työsopimuslain heikennys pyyhkäisee historiaan vuosikymmenten oikeuskäytännöt – varmuutta työsuhdeturvan tulevaisuudesta ei ole”11.12.2025 15:07:38 EET | Tiedote
Eduskuntaan etenevä työsopimuslain muutos merkitsee, että hallitus madaltaa työntekijän irtisanomiskynnystä. Työntekijän työpaikka on joka hetki liipasimella. Töistä voidaan irtisanoa entistä herkemmin.
AKT: Palkansaajien ostovoima on kasvanut toista vuotta peräkkäin – positiivinen käänne saatu työehtosopimusneuvotteluilla19.11.2025 11:21:37 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n valtuustossa 19. marraskuuta puhunut puheenjohtaja Ismo Kokko näkee työelämässä yhden myönteisen pohjaväreen. Palkansaajien ostovoimaa on saatu kasvatettua jo toista vuotta peräkkäin. Tämä kertoo ammattiliittojen onnistumisesta työehtosopimusneuvotteluissa.
Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan19.11.2025 08:11:43 EET | Tiedote
Vessakäynnit ovat todellinen haaste paikallisliikenteen linja-autonkuljettajille. Tuore kyselytutkimus kertoo, että kuljettajien vessatilanteessa on nähtävissä pientä parannusta. Tänään 19. marraskuuta vietetään myös YK:n maailman vessapäivää.
AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025 11:22:06 EEST | Tiedote
- Meille, jotka reissussa ollaan ja autoissa asutaan, taukopaikkatilanne varsinkin pääkaupunkiseudulla on huono, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Janne Karhiaho kertoo. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto edustaa ammattiliittona raskaan liikenteen kuljettajia. Raskaan liikenteen taukopaikoista esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on pulaa. Erityisesti yön yli ajaville kuljettajille rekkaparkeilla ja huoltoasemilla on iso merkitys. Koko Suomessa ympäri vuorokauden avoinna olevien huoltoasemien verkosto harvenee. Yövuoroa ajavat kuljettajat joutuvat ajamaan pitkiä matkoja ilman vessakäyntejä ja mahdollisuutta peseytymiseen. HCT-yhdistelmillä ei yksinkertaisesti mahdu jokaiselle huoltoasemalle. Tämä tarkoittaa myös haastetta sille, että on mahdollista noudattaa ajo- ja lepoaikoja, pysyä aikataulussa ja löytää tarvittava parkki- tai yöpaikka. - Erityisen paha tilanne on autossaan yöpymään joutuvilla kuljettajilla ja varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa ei kohta ole lainkaan paikkoja yöpyä auton
Kuorma-autoalan työehtosopimuksen yleissitovuus jatkuu10.9.2025 09:33:15 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n välillä solmitun kuorma-autoalan työehtosopimuksen yleissitovuus jatkuu. Yleissitovuuden säilyminen on kuorma-autoalalle ensiarvoisen tärkeää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme