Gigantti

Joululahjaksi ruohonleikkuri? Nämä kesätuotteet myyvät yllättäen keskellä talvea

Jaa

Joulukauppa käy Gigantissa aattoon asti kuumana, mutta kaikki pukinkonttiin päätyvät tuotteet eivät liity talveen. Esimerkiksi robottiruohonleikkureita, hyttysansoja ja slush- sekä jäätelökoneita on ostettu joulusesonkina aktiivisesti ympäri Suomen. Hankintoihin liittyy sekä ennakointia, trendi-ilmiöitä että hyvien hintojen hyödyntämistä, arvioi kodin pienkoneiden asiantuntija.

Jäätelö- ja slush-koneita löytyy tänä jouluna monista paketeista - tässä yhdistelmä molempia.
Jäätelö- ja slush-koneita löytyy tänä jouluna monista paketeista - tässä yhdistelmä molempia. Petri Saarelainen Gigantti Oy

Gigantin joulusesongin myyntidata kertoo aattoviikon alussa hauskoja yksityiskohtia: suomalaiset ovat ostaneet keskellä pimeintä talvea yllättävän paljon tuotteita, jotka on totuttu liittämään perinteisesti kesään.

– Robottiruohonleikkureiden kappalemääräinen myynti on 20-kertaistunut marras-joulukuussa viime vuoteen verrattuna. Black Friday -kampanja on toki entisestään vilkastuttanut menekkiä, kertoo kodin pienkoneiden apulaismyyntipäällikkö Miikka Lampinen.

Vaikka nurmikko on monin paikoin vielä vihreänä, sen leikkaaminen ei ole suositeltua enää kasvukauden ulkopuolella. Hankinnat painottuvat siis ennakointiin, ja laatulaitteita etsitään viherkauden ulkopuolella edulliseen hintaan.

– Olemme panostaneet erityisesti robottiruohonleikkureihin, jotka eivät vaadi rajalankojen asentamista pihoille tai puutarhoihin. Edistyneimmät mallit hyödyntävät GPS-navigointia ja virtuaalisia rajoja, jolloin useita leikkuualueita voi hallita helposti sovelluksen avulla.

Lampinen yllättää myös toisella kesään ja kärpäsiin – tai tässä tapauksessa itikoihin – liittyvällä havainnolla: myyntilistoilla ovat päätään nostaneet elektroniset hyttysansat.

– Niiden varastot alkavat olla jo tyhjät, kampanjahintojen vauhdittamana. Osa ostajista varustautuu selvästi tulevaan kesään, mutta kyllähän laitteita saattaa päätyä myös joululahjoiksi, pienen huumorin kanssa tai ilman, apulaismyyntipäällikkö pohtii.

Slushia, jäätelöä ja someilmiöitä – kylmät herkut eivät ole vain kesän juttu

Yksi talvikauden suurista nousijoista Gigantissa ovat olleet slush- ja jäätelökoneet, joiden kappalemääräinen myynti on 10-kertaistunut marras-joulukuussa viime vuoteen verrattuna.

– Kylmät jäähilejuomat ja kotitekoinen jäätelö trendaavat vahvasti. Sosiaalisessa mediassa jaetaan reseptejä ja kokeiluja, ja monia viehättää itse tehty, koska raaka-aineet tietää tarkalleen. Kuntoileva herkuttelija voi tehdä vaikkapa proteiinijäätelöä ja slushista nauttiva jouluisia versioita tai kylmiä drinkkejä, Lampinen luettelee.

Slush-ilmiö on osa laajempaa 2020-luvun trendiä, jossa nostalgia, amerikkalaistyyliset diner-jälkiruoat ja kotona tehtävät elämykset yhdistyvät. Sarjat, elokuvat ja some ovat tehneet värikkäistä jäähilejuomista suositun herkun myös aikuisille. 

Jäätelökoneiden valikoimassa on sekä kompressorilla varustettuja että perinteisempiä jäätelökoneita. Kompressorimallit sopivat erityisesti niille, jotka haluavat valmistaa useita annoksia peräkkäin ilman esijäähdytystä.

– Tämä sopii hyvin joulupyhiin, jolloin saman pöydän ääreen saattaa kokoontua isompikin joukko. Jälkiruoka valmistuu helposti ja yhdessäoloon voi kuulua suosikkireseptien jakaminen sekä yhdessä testailu.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Jäätelö- ja slush-koneita löytyy tänä jouluna monista paketeista - tässä yhdistelmä molempia.
Jäätelö- ja slush-koneita löytyy tänä jouluna monista paketeista - tässä yhdistelmä molempia.
Petri Saarelainen Gigantti Oy
Lataa

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.

Meillä on Suomessa 37 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 400 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Liikevaihtomme tilikaudella 2023/2024 oli 478 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Gigantti

Gigantilta 40 000 € valtakunnalliseen Joulupuu-toimintaan – 28 myymälää mukana, pääkumppanuus jatkuu myös 20263.12.2025 12:00:00 EET | Tiedote

Gigantti suuntaa perinteikkään joululahjoituksensa eriarvoisessa asemassa olevien lasten ja nuorten hyväksi valtakunnallisen Joulupuu-keräyksen kautta. Samalla Gigantti lähtee Joulupuun pääyhteistyökumppaniksi, jatkaen kumppanuutta myös vuoteen 2026. Lahjoituksen kokonaisarvo 2025 on 40 000 euroa, ja siihen osallistuvat 28 Gigantti-myymälää ympäri Suomen.

Gigantin Black Fridaysta ennätyskampanja – kokonaismyynnistä historian suurin2.12.2025 10:00:32 EET | Tiedote

Gigantin Black Friday 14.11.–1.12.2025 kasvoi ennätysmittoihin sekä kuluttaja- että yritysmyynnin puolella. Kampanja oli myynnillisesti +7 % edellisvuotta suurempi ja samalla koko yrityksen historian suurin. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella robotti-imurit, tietokoneet, pelikonsolit, pelitietokoneiden komponentit ja älysormukset. Kappalemääräisen myynnin kärkituotteita olivat PlayStation-konsolit sekä Legot, ja yksittäisistä tuotekategorioista suurin kasvu oli tietokoneissa sekä Epoq-keittiöissä.

Gigantin marraskuun telecom-katsaus: Premium-puhelimet nousivat Black Fridayn suosikeiksi – ostokäyttäytymisessä näkyivät harkitut valinnat1.12.2025 09:53:11 EET | Tiedote

Black Friday ravisteli marraskuun myydyimpien listaa, kun premium-puhelimet nousivat vahvasti esiin ja puettavan teknologian myynti rikkoi ennätyksiä. Ouran nousu jatkuu ja älysormus jopa kolminkertaisti viime vuoden myyntinsä. Asiantuntijamme näkee marraskuun kokonaiskuvassa harkitumpia valintoja ja nostaa esiin trendin, joka saattaa näkyä joulun lahjapaketeissa.

Gigantin Black Friday alkaa – "Robotti-imurit valloittavat lopullisesti suomalaiskodit"12.11.2025 13:00:00 EET | Tiedote

Gigantti käynnistää Black Friday -myyntinsä perjantaina 14.11.2025. Myynti alkaa verkossa kello 0.01 ja myymälöissä kello 9.00. Joulukauden avaavan kampanjan kärkihiteiksi povataan erityisesti robotti-imureita ja Windows-tietokoneita. Vuoden kohokohtaan on valmistauduttu monipuolisesti kouluttautumalla, kehittämällä toimituksia sekä varmistamalla varastosaatavuutta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye