Synnyttäjien ääni kuuluu: perhemyönteisyys vahvistunut Helsingin neuvoloissa ja Naistenklinikalla
11.5.2026 08:58:25 EEST | Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala | Tiedote
Helsingin kaupungin ja HUSin tuore selvitys osoittaa, että synnytyksen jälkeinen hoito on kehittynyt ja perhemyönteisyys vahvistunut. Synnyttäjät toivovat silti lisää hoidon jatkuvuutta, kiireetöntä kohtaamista ja vuorovaikutusta.

Helsingin kaupunki ja HUS selvittivät syksyllä 2025 synnyttäjien kokemuksia raskauden, synnytyksen ja synnytyksen jälkeisestä hoidosta Helsingin kaupungin äitiysneuvoloissa ja HUSin Naistenklinikalla. Selvitys jatkaa vuonna 2022 toteutettua kyselyä ja arvioi, miten vuosina 2023–2024 tehdyt kehittämistoimet ovat vaikuttaneet synnyttäjien kokemuksiin.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 337 helsinkiläistä synnyttäjää, joista 161 oli synnyttänyt vuonna 2022 ja 176 vuonna 2025.
Neuvoloissa kiitosta perhemyönteisyydestä – hoidon jatkuvuus ratkaisee
Vuonna 2025 synnyttäjät olivat keskimäärin tyytyväisiä äitiysneuvoloiden hoitoon, ja perhemyönteisyyden koettiin toteutuvan hyvin. Tulokset olivat samalla tasolla kuin vuonna 2022.
Palautteissa korostui kuitenkin hoitosuhteen jatkuvuuden merkitys: toistuvat terveydenhoitajien vaihtumiset heikentävät tyytyväisyyttä. Synnyttäjät toivoivat myös enemmän yksilöllistä ja ennakoivaa kohtaamista sekä selkeämpää ohjausta.
”Näihin tarpeisiin vastataan neuvoloissa jo käynnissä olevilla toimilla, kuten terveydenhoitajien työparimallilla ja tarkennetuilla ajanvarauskäytännöillä. Toimenpiteiden vaikutuksia seurataan jatkossa systemaattisesti”, kertoo Helsingin äitiys- ja lastenneuvolan päällikkö Monica Lindberg.
Synnytys koetaan onnistuneeksi – hoidon laatu tärkein tekijä
Synnyttäjien tyytyväisyys synnytykseen pysyi hyvällä tasolla eikä eronnut vuosien 2022 ja 2025 välillä. Molempina vuosina synnytyksen aikaisen hoidon laatu oli selvästi tärkein synnytystyytyväisyyteen vaikuttava tekijä.
Myös synnytyksen aikainen kivunlievitys arvioitiin keskimäärin hyväksi.
Selkeä parannus synnytyksen jälkeisessä hoidossa
Suurin myönteinen muutos näkyy synnytyksen jälkeisessä hoidossa Naistenklinikalla. Vuonna 2025 synnyttäjät kokivat hoidon aiempaa perhemyönteisemmäksi ja olivat selvästi tyytyväisempiä sekä saamaansa hoitoon että imetysohjaukseen verrattuna vuoteen 2022.
”Palautteissa nousi edelleen esiin kiireettömän ja inhimillisen kohtaamisen tarve sekä selkeä, ennakoiva ohjaus. Näiden vahvistaminen on keskeinen painopiste synnytyksen jälkeisen hoidon jatkokehittämisessä. Synnyttäneiden osastoilla on jo esimerkiksi lisätty hoitotapaamisia ja parannettu perheen ohjausta”, kertoo ylihoitaja Teija Kättö Naistenklinikalta.
Lisätietoja:
Lindberg Monica
Äitiys- ja lastenneuvolan päällikkö, Helsingin kaupunki
monica.lindberg@hel.fi
Teija Kättö
Ylihoitaja, HUS Naistentaudit ja synnytykset
teija.katto@hus.fi
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaPalvelu- ja henkilöstöviestintäpäällikkö
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiHelsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 9.6.9.6.2026 18:55:11 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta piti kokouksen tiistaina 9. kesäkuuta 2026. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 9.6. kokouksen ennakkotiedote5.6.2026 15:06:00 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontuu tiistaina 9. kesäkuuta klo 16.15. Kokouksessa käsitellään muun muassa Pohjois-Haagan seniorikeskuksen tarveselvitystä.
Nytt verksamhetsställe för test och behandling av hepatit C4.6.2026 10:21:47 EEST | Pressmeddelande
Tjänsterna för lågtröskeltest av hepatit C samt vård utvidgades i Helsingfors i början av juni 2026. Ett tillfälligt serviceställe har öppnats på adressen Alpgatan 2, där man betjänar personer som är svåra att nå samt hemlösa. I kvarteret verkar sedan tidigare bland annat Diakonissanstaltens sociala företag Rinnekotis enheter "Asunto ensin".
Uusi toimipiste C-hepatiitin testaukseen ja hoitoon4.6.2026 10:21:47 EEST | Tiedote
C-hepatiitin matalan kynnyksen testaukseen ja hoitoon liittyvät palvelut laajenevat Helsingissä kesäkuun 2026 alussa. Osoitteessa Alppikatu 2 on auennut väliaikainen toimipiste, joka palvelee erityisesti vaikeimmin tavoitettavia ja asunnottomia henkilöitä. Samassa korttelissa on esimerkiksi Diakonissalaitoksen omistaman Rinnekotien Asunto ensin -yksiköitä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 26.5.26.5.2026 20:34:22 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla oli kokous tiistaina 26. toukokuuta 2026. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme