Kuitulisä tehoaa rasvamaksaan – vaikutus riippuu suolistomikrobiston lähtötasosta
12.6.2026 06:30:00 EEST | Jyväskylän yliopisto | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa tutkittiin ensimmäistä kertaa ihmisillä prebioottisen ksylo-oligosakkaridi-ravintokuidun vaikutusta rasvamaksaan. Tulokset osoittavat, että kuitulisä voi vähentää haitallisten aineenvaihduntatuotteiden määrää suolistossa ja siten parantaa maksan terveyttä. Suolistomikrobiston koostumus ennen ravintolisää vaikuttaa siitä saatavaan hyötyyn.

Metabolinen rasvamaksatauti (MASLD) on yleinen ylipainon liitännäissairaus, jota esiintyy noin 75 prosentilla ylipainoisista. Hoitamattomana tauti voi edetä maksakirroosiksi tai jopa maksasyöväksi. Elintapamuutokset ovat ensisijainen hoitokeino, mutta niiden noudattaminen on usein haastavaa. Siksi täydentäviä hoitomuotoja tarvitaan.
Kuitulisä vähensi haitallisia aineenvaihduntatuotteita suolistossa
Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa 42 ylipainoista aikuista käytti päivittäin 2,8 grammaa ksylo-oligosakkaridi- eli XOS-prebioottia neljän kuukauden ajan. Prebiootti on ravintokuitu, jota elimistön omat entsyymit eivät voi pilkkoa, vaan se kulkeutuu paksusuoleen edistämään suolistomikrobiston tasapainoa. Maksan rasvoittumisen aste mitattiin magneettikuvauksella ennen interventiota ja sen jälkeen.
Tutkimuksessa havaittiin, että kuitulisä vähensi suolistossa tiettyjä haitallisia aminohappojen hajoamistuotteita, jotka on aiemmin yhdistetty maksan rasvoittumiseen.
"Tulokset viittaavat siihen, että oikeassa kohderyhmässä kuitulisä voi korjata suoliston käymistasapainoa niin, että haitallisten aineenvaihduntatuotteiden tuotanto vähenee ja tämä hyödyttää myös maksan terveyttä", kertoo tutkimuksen vastaava kirjoittaja Jukka Hintikka.
Suolistomikrobiston koostumus lähtötasossa vaikutti kuitulisän tehoon
Tutkimuksessa prebiootti näytti vaikuttavan parhaiten henkilöillä, joiden suoliston bakteeritasapaino oli aluksi poikkeava. Heillä oli merkkejä siitä, että suolistossa hajotettiin enemmän proteiineja kuin hiilihydraatteja. Prebiootin käyttö tasapainotti bakteerikoostumusta. Näillä henkilöillä havaittiin lisäksi vähentymistä sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrässä.
Prebiootiin vaikutus jäi heikommaksi tai sitä ei havaittu lainkaan henkilöillä, joilla verinäytteiden tulokset viittasivat pidemmälle edenneeseen rasvamaksaan.
Tutkimus on ensimmäinen ihmisillä tehty kliininen tutkimus, jossa on selvitetty XOS-prebiootin vaikutuksia maksarasvaan. Tulokset myötäilevät aiempia eläinkokeita, joissa XOS vähensi rasvamaksaa rotilla.
"Tulevaisuudessa tuloksiamme voidaan hyödyntää rasvamaksataudin yksilöllisen hoidon kehittämisessä. Tarvitsemme kuitenkin vielä laajempia tarkennettuja tutkimuksia tulosten vahvistamiseksi", Hintikka tarkentaa.
Tutkimus julkaistiin npj Gut and Liver -lehdessä.
Alkuperäinen julkaisu:
Hintikka JE, Permi P, Lehtonen M, Lensu S, Driuchina A, Jormanainen M, Laukkanen J, Bayal N, Erawijantari PP, O'Connell TM, Lahti L & Pekkala S. 2026. Prebiotic xylo-oligosaccharides for alleviation of hepatic steatosis: results from a four-month dietary intervention and determinants of response. npj Gut and Liver 3, 15. https://doi.org/10.1038/s44355-026-00066-y
Tutkimusta rahoitettiin Satu Pekkalan Akatemiatutkijan hankkeesta.
Lisätietoja:
Jukka Hintikka, tutkijatohtori
Itä-Suomen yliopisto, terveystieteiden tiedekunta
jukka.hintikka@uef.fi
Satu Pekkala, yliopistolehtori
Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta
satu.p.pekkala@jyu.fi, +358453582898
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katri LehtovaaraViestinnän asiantuntija, Liikuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504750815katri.lehtovaara@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Suomen Akatemialta lähes 5 miljoonan euron rahoitus Jyväskylän yliopiston tutkijoille luonnontieteiden tutkimukseen11.6.2026 13:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta (LT) on myöntänyt Jyväskylän yliopistolle merkittävää tutkimusrahoitusta. Rahoituksen saivat neljä uutta akatemiatutkijaa ja neljä akatemiahanketta. Myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä on noin 4,8 miljoonaa euroa, ja se vahvistaa yliopiston korkeatasoista tutkimusta luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan aloilla.
Perhekeskukset tukevat vanhempien tiimityötä niin vauva-aikana kuin ero- ja ristiriitatilanteissa11.6.2026 08:28:25 EEST | Tiedote
Perhepalveluilla on keskeinen rooli vanhemmuuden tukemisessa tilanteessa, jossa syntyvyyden vahvistamista pohditaan myös taloudellisten kannustimien kautta. Perhekeskuksissa vanhempia autetaan toimimaan tiiminä aina vauva-ajasta mahdollisiin ero- ja riitatilanteisiin. Jyväskylän yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan perhekeskusten tarjoama tuki rakentuu kolmelle keskeiselle toimintatavalle, joita tulisi hyödyntää palveluissa nykyistä johdonmukaisemmin.
Finnish family centres provide support for coparenting from infancy to divorce and conflict situations11.6.2026 08:28:25 EEST | Press release
Family services play a key role in supporting parenthood, particularly in a context where efforts to increase birth rates are reinforced through financial incentives. Family centres assist parents in working collaboratively from the transition into parenthood, and they also provide support in situations involving conflict or divorce. According to a recent study by the University of Jyväskylä, the support provided by family centres is based on three key work practices that should be used more consistently in services.
Tutkijoiden kehittämä työkalu auttaa metsänomistajia tekemään ilmastoystävällisempiä päätöksiä11.6.2026 08:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa kehitetty päätöksenteon tukityökalu auttaa metsänomistajia arvioimaan metsänhoitopäätösten vaikutuksia talouteen, luontoon ja ilmastoon. Tutkimus osoittaa, että antamalla metsänomistajille lisää tietoa ja päätäntävaltaa, voidaan metsänomistajia kannustaa tekemään ilmastoystävällisempiä valintoja ja samalla vahvistaa suomalaisten metsien hiilensidontakykyä.
Jyväskylän korkeakoulujen ainutlaatuinen koulutuspolku: musiikkipedagogista suoraan maisteriksi11.6.2026 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) ja Jyväskylän yliopiston (JYU) korkeakoulukonserni tuo musiikin alan koulutustarjontaan uudenlaisen koulutuspolun, joka yhdistää musiikkipedagogin AMK-tutkinnon ja musiikkikasvatuksen maisteritutkinnon saumattomaksi kokonaisuudeksi. Koulutuspolun suorittaneella on kelpoisuus toimia sekä instrumentti- että musiikinopettajana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme