Lapsen oikeuksien rajaaminen tyrmistyttää lastentarhanopettajia
Suomalaiseen varhaiskasvatukseen käydään tutustumassa ulkomaita myöten. Eniten ihastusta herättää lasten tasa-arvoinen mahdollisuus osallistua varhaiskasvatukseen taustasta tai varallisuudesta riippumatta. Useilla mittareilla mitattunakin varhaiskasvatus on tärkein perusta elinikäiselle oppimiselle. Miksi tätä perustaa ollaan nyt romuttamassa?
Lapsen ensimmäiset ikävuodet ovat oppimisen kannalta kaikkein tärkeimmät. Varhaiskasvatuksella tuetaan lapsen persoonallisuuden, taitojen ja kykyjen tasapainoista kasvua ja kehitystä sekä luodaan pohja elinikäiselle oppimiselle. Varhaiskasvatus tukee sosiaalisten taitojen kehitystä ja sillä on elinikäisiä myönteisiä vaikutuksia.
Tukea tarvitsevat ja syrjäytymisvaarassa olevat lapset hyötyvät varhaiskasvatuksesta eniten. Mitä lapsen oikeuksien rajaaminen tarkoittaa vähävaraisille perheille? Missä todetaan tuen ja lastensuojelun tarpeet? Mitä tapahtuu lapsen sosiaaliselle kehitykselle, jos osa lapsista joutuu kasvamaan ilman toveripiiriä tai joutuu luopumaan ystävyyssuhteista vanhempien työttömyyden takia? Miten käy maahanmuuttajalasten integraatiolle, jos lapsi ei pääse oppimaan suomen kieltä?
Päivähoitoon pääsevät lapset valittiin taloudellisin ja sosiaalisin perustein 1990-luvun alkuun asti, jolloin kaikille alle kolmevuotiaille lapsille taattiin oikeus päivähoitoon tai kotihoidontukeen. Vuonna 1996 subjektiivinen päivähoito-oikeus laajeni koskemaan kaikkia alle kouluikäisiä lapsia.
Lapsen oikeuksien rajaajat väittävät, että subjektiivinen päivähoito-oikeus kannustaa vanhempia viemään lapset päivähoitoon silloinkin, kun he ovat itse kotona. Tilastot ja tutkimukset eivät tätä väitettä tue. Äitiyslomalla vauvaa hoitavista vanhemmista vain 2,9 prosenttia vei vanhemman sisaruksen päivähoitoon (STM 2004). Äitiysloman lisäksi kotona ollaan STM:n selvityksen mukaan opiskelun, pätkätyön, sairausloman tai eläkkeen vuoksi. Myös maahanmuuttajista useimmiten toinen vanhemmista on kotona. Kaikki perusteet yhteenlaskettuna kotona olevien vanhempien hoidossa olevia lapsia on 10 %. Rajaamalla tämä pieni joukko lapsia varhaiskasvatuspalvelujen ulkopuolelleko pelastaa Suomen valtion talouden?
Lähteet
Lasten päivähoito 2011, tilastoraportti THL
Selvitys kotona olevien vanhempien lasten päivähoidosta, Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistio 2004:16
Lisätietoa toimituksille
Anne Liimola, puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto, 050 344 3555
Klaus Rytöhonka, valtuuston puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto, 044 361 5204
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä varhaiskasvatuksen opettajien sekä lapsuuden arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry
Varhaiskasvatuspäivänä muistutetaan päiväkodin johtajien merkityksestä10.3.2025 12:10:42 EET | Tiedote
Torstaina 13.3. vietetään Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää. Varhaiskasvatuspäivällä on vuosikymmenten perinteet varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien työn näkyväksi tekemisessä. Tänä vuonna muistutetaan päiväkodin johtajien merkityksestä. Varhaiskasvatuspäivää juhlitaan teemalla Pedagogiikkaa johtamassa – päiväkodin johtaja on lasten ja varhaiskasvatuksen puolestapuhuja.
Varhaiskasvatuspäivänä edistetään lasten yhdenvertaisuutta11.3.2024 14:41:40 EET | Tiedote
Valtakunnallisella varhaiskasvatuspäivällä on pitkä - jopa yli 30-vuotinen perinne varhaiskasvatuksessa tehtävän työn näkyväksi tekemisessä. Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään torstaina 14. maaliskuuta 2024 teemalla ”Ilo olla mukana! Lasten yhdenvertaisuus varhaiskasvatuksessa”.
Tänään vietetään varhaiskasvatuspäivää ja nostetaan varhaiskasvatuksen opettajien osaamista16.3.2023 07:14:21 EET | Tiedote
Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään tänään torstaina 16. maaliskuuta. Tämän vuoden Varhaiskasvatuspäivä rakentuu teemalle ”Varhaiskasvatuksesta vahvat juuret tulevaisuuteen”. Vaikuttava varhaiskasvatus tarvitsee varhaiskasvatuksen opettajia. Käsillä olevan varhaiskasvatuksen opettajapulan taustat ulottuvat varhaiskasvatuslain muutosta kauemmaksi historiassa.
Varhaiskasvatuksen kriisi ei ratkea kelpoisuuksien väljentämisellä3.11.2022 17:13:17 EET | Tiedote
Varhaiskasvatuksen henkilöstövajetta ja siihen liittyviä ratkaisuehdotuksia käsiteltiin pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteisessä tiedotustilaisuudessa torstaina 3. marraskuuta Helsingissä. Esitykset varhaiskasvatuslain avaamisesta herättävät tyrmistystä. Varhaiskasvatuksen työvoimapulan ratkaisuksi on kautta aikojen tarjottu alan kelpoisuuksien väljentämistä. Alan arvostuksen ja lasten yhdenvertaisuuden näkökulmasta tämä on kestämätöntä.
Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton viesti kentältä ministereiden varhaiskasvatuksen kriisikokoukseen: Nyt tarvitaan työrauhaa päiväkoteihin, ei varhaiskasvatuslain avaamista!26.10.2022 14:24:06 EEST | Uutinen
Varhaiskasvatuksen opettajapula vaivaa tällä hetkellä lähes koko maata, mutta tilanne on vakavin pääkaupunkiseudulla. Varhaiskasvatuksen kriisin ratkaisun avaimet ovat yksinkertaiset: Vuosikymmeniä jatkunut pula opettajista on nyt ratkaistava kouluttamalla yliopistoissa varhaiskasvatuksen opettajia, ei väljentämällä kelpoisuuksia, jota on tarjottu aina varhaiskasvatuksen opettajapulan ratkaisuksi. Lisäksi päiväkotien työolosuhteet ja opettajien palkkaus on saatava kuntoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme