88% nuorista saa pelata rahapeliautomaateilla ilman valvontaa

Nuoret saavat pelata rahapeliautomaateilla hyvin vapaasti. Helsingissä 88 % nuorista pelaajista pääsi pelaamaan rahapeliautomaateilla ilman, että heiltä kysyttiin henkilöllisyystodistusta.

Helsingissä tehtiin alkoholin, rahapelien, sähkösavukkeiden nikotiininesteiden ja energianuuskan ostokokeita marras-joulukuussa 2017. Rahapelien ostokokeissa tulokset ovat yhä huonot. Vain 12 % myyjistä kysyi rahapeliautomaateilla pelanneilta koeostajilta henkilöllisyystodistuksen. Rahapeliautomaattien osalta tilanne ei ole juurikaan parantunut verrattuna syksyyn 2016, jolloin ikä tarkistettiin vain 10 % nuorista. Raha-arpaa ostettaessa ikä tarkastettiin nyt 19 % nuorista. Rahapeliostokokeissa mukana oli pelisaleja ja kauppojen yhteydessä olevia peliautomaatteja sekä kassoilta ostettavia raha-arpoja.

Varhain aloitettu rahapelaaminen altistaa rahapeliongelmille

Lain mukaan rahapelien ostoikäraja on 18 vuotta. Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeistuksen mukaan ikä tulisi tarkistaa kaikilta alle 23-vuotiailta vaikuttavilta henkilöiltä. Ikärajojen tarkoitus on suojata alaikäisiä rahapelaamisen haitoilta. Varhain aloitettu rahapelaaminen on tutkimuksissa todettu altistavan rahapeliongelmille.

”Kaikista ikärajavalvottavista tuotteista rahapelien valvonta toimii selvästi huonoiten. Se on ongelma, koska rahapeliautomaatit ovat korkean riskin pelejä ja juuri niitä nuoret pääsevät pelaamaan, kun lainsäädännön velvoittama valvonta ei toimi. Automaattien runsas sijoittelu nuorten arkisiin ympäristöihin lisää peliongelmien riskiä. Nuoret pelaavat usein tutussa porukassa esimerkiksi ruokakaupoissa ja huoltoasemilla”, kertoo kehittämispäällikkö Jaana Markkula Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Rahapelihaittojen viestintäverkosto haastaa taas Veikkauksen

Vuosi sitten Rahapelihaittojen viestintäverkosto haastoi Veikkauksen parantamaan toimillaan ostokokeiden tuloksia niin, että tänä vuonna ostokokeissa puolelta nuorista tarkistettaisiin ikä. Veikkaus vastasi haasteeseen lupaamalla tehostaa omilla keinoillaan ikärajojen omavalvontaa. Nämä keinot eivät ole ainakaan Helsingissä toimineet.

“Rahapelihaittojen ehkäisy on lain mukaan Suomen rahapelijärjestelmän perusta. Ikärajavalvonta on ehkäisyssä yksi keskeisimpiä. Siitä huolimatta ostokokeiden tulokset ovat olleet huonot. Nyt oli erityisen huolestuttavaa, että Veikkauksen pelisaleista vain yhdessä kahdeksasta tarkistettiin ikä. Pelisaleissa on kuitenkin aina ollut 18 vuoden ikäraja ja niissä on peliyhtiön oma työntekijä paikalla”, toteaa projektipäällikkö Tapio Jaakkola Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.

Ostokokeissa nuorelta näyttävät täysi-ikäiset koeostajat testasivat ikärajojen valvontaa yrittämällä ostaa tupakka-, alkoholi- ja pelituotteita ilman henkilöllisyystodistusta. Lain mukaan rahapelien ostoikäraja on 18 vuotta. Ikäraja koskee kaikkia rahapelejä kuten lottoa, arpoja ja rahapeliautomaatteja.

Ostokokeet perustuvat valtakunnalliseen Pakka-toimintamalliin, joka on THL:n kehittämä yhteisöllinen toimintamalli alkoholi-, tupakka- ja rahapelihaittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi paikallisella tasolla. Ostokokeiden tuloksia ja ikärajavalvonnan kehittämistä mietitään tarjontatyöryhmissä, joihin osallistuvat kaupunkien, poliisin, aluehallintoviraston sekä vähittäiskaupan ja ravintoloiden edustajat. Tässä tiedotteessa rahapelejä koskevat tulokset koskevat Helsingissä tehtyjä ostokokeita.

Jaana Markkula, kehittämispäällikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 029 524 8802

Tapio Jaakkola, projektipäällikkö, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, 050 463 8212

Rahapelihaittojen viestintäverkostoon kuuluvat Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Sovatek-säätiö, Kuopion kriisikeskus, Kehittämiskeskus Tyynelä, Sosped säätiö, Peluuri, A-klinikkasäätiö, Sininauhaliitto, Peliklinikka ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Verkosto toimii edistääkseen rahapelaamiseen ja rahapelihaittoihin liittyvää julkista keskustelua.

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.