Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT: Mönkijäraportti 2012; Seitsemän kuoli mönkijäonnettomuuksissa viime vuonna
Kuolinonnettomuuksien määrä on samaa suuruusluokka kuin kolmena aikaisempana vuonna. Viime vuoden kuolinonnettomuuksissa mukana olleista mönkijöistä kuusi oli maastoajoneuvoja ja yksi tieliikenteeseen tarkoitettu mönkijä, joka oli kuitenkin rekisteröimätön.
Yleensä kuolinonnettomuusmönkijä oli suoraan kaatunut tai kaatunut ojassa tieltä suistumisen seurauksena. Yhdessä tapauksessa kuljettaja hukkui ajauduttuaan veteen. Onnettomuuksista kolme tapahtui tiellä, kolme maastossa ja yksi pihalla.
Yksikään onnettomuudessa menehtyneistä kuljettajista ei käyttänyt suojakypärää. Tutkijalautakunnat arvioivat, että yhdessä onnettomuudessa suojakypärän käyttäminen olisi estänyt kuoleman ja kahdessa tapauksessa mahdollisesti estänyt kuoleman.
Kuolleista kuljettajista kaksi oli humalassa. Tärkein kuolinsyy kolmessa tapauksessa oli kallovamma, kahdessa tukehtuminen, yhdessä rintakehävamma ja yhdessä hukkuminen.
Lapin keskussairaalassa viime vuonna hoidetuista mönkijäonnettomuuksissa vammautuneista viidellä mönkijä oli kaatunut ja kolme törmännyt esteeseen. Siellä hoidetuista vammautuneista kuljettajista puolet oli käyttänyt suojakypärää ja humalassa oli ollut vain yksi.
Vuosina 2008-2011 on liikennevakuutuksista korvattu yhteensä 342 mönkijävahinkoa, joista 90 prosenttia on mönkijän aiheuttamia. Onnettomuuksissa on ko. vuosina vammautunut tai kuollut 200 henkeä.
Vakuuttamattomien mönkijöiden aiheuttamien vahinkojen määrä on ollut jo useita vuosia noususuunnassa. Liikennevakuutuskeskus korvasi niitä viime vuonna 40 vahinkoa. – Mönkijöillä on oltava voimassa ole liikennevakuutus, vaikka niillä ajettaisiinkin vain maastossa. Vakuutus kattaa myös kuljettajan vahingot.
Onnettomuuksien ja niiden seuraamusten ennaltaehkäisyyn tutkijalautakunnat esittävät pakollista käyttö- ja huoltokoulutusta sekä mönkijän rekisteröintipakkoa. Tällöin mekaanisiin ongelmiin sekä rengasvalintoihin tulisi selkeä ratkaisu. Matala turvakaari tai oikein sijoitettu kiinteä varustelaatikko istuimen takana loisivat kuljettajalle elintilaa mönkijän kaatuessa.
VALT-Mönkijäraportti 2012 kokonaisuudessaan www.lvk.fi
Lisätietoja
- maastoliikenteen erityisasiantuntija Reijo Köngäs, puh. 040 531 6763
- ortopedi Kari Koskinen 0400 218 429
- tiedotuspäällikkö Veikko T. Valkonen 0500 435 055
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Tieliikenteessä sallitut sähköpyörät eivät yleensä vaadi liikennevakuutusta22.5.2025 06:09:00 EEST | Tiedote
Valtaosa Suomessa myytävistä sähköpyöristä on tieliikenteeseen soveltuvia sähköavusteisia pyöriä, joita ei liikennevakuuteta. Viime kesän lakiuudistus toi vakuuttamisvelvollisuuden piiriin lähinnä tieliikenteeseen soveltumattomia sähköpyöriä.
Moottoripyörien liikennevahingoista aiheutuu erittäin kalliita henkilökorvauksia2.5.2025 06:23:00 EEST | Tiedote
Moottoripyöräonnettomuuksien keskimääräiset henkilökorvaukset ovat merkittävästi suuremmat kuin muissa ajoneuvoluokissa. Erilaisten moottoripyörätyyppien välillä on suuria eroja vahinkotiheydessä ja korvausten määrissä, ilmenee Liikennevakuutuskeskuksen riskitutkimuksesta.
Sähköpotkulaudalle voi napsahtaa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu9.4.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Viime kesäkuussa voimaan tullut liikennevakuutuslain uudistus toi osan sähköpotkulaudoista vakuuttamisvelvollisiksi. Vakuutusta ei kuitenkaan ole otettu kaikille niille laudoille, joilla se pitäisi olla, ja seurauksena voi olla jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu. Vakuuttamattomien lautojen aiheuttamista vahingoista on jo tullut Liikennevakuutuskeskukselle vahinkoilmoituksia.
KHO: Liikennevakuutuskeskuksen toimintatavat terveystietojen käsittelyssä ovat lainmukaisia28.3.2025 13:26:25 EET | Tiedote
Korkein hallinto-oikeus (KHO) on 26.3.2025 antanut ratkaisunsa Liikennevakuutuskeskuksen käsittelykäytännöistä terveystietojen osalta. KHO vahvisti yksiselitteisesti, että toiminta on ollut lainmukaista, ja piti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen, jolla Liikennevakuutuskeskukselle määrätty seuraamusmaksu kumottiin.
Vakuuttamattoman ajoneuvon kolaroidessa kuski jää ilman korvauksia – vakavassa vahingossa saamatta jää jopa satoja tuhansia26.3.2025 06:18:00 EET | Tiedote
Vuosittain tapahtuu useita satoja liikennevahinkoja, joissa aiheuttajalla ei ole lakisääteistä liikennevakuutusta. Liikennevakuutuskeskus korvaa syyttömille osapuolille aiheutuneet vahingot, mutta vakuutuksen laiminlyönyt kuljettaja jää kokonaan ilman korvauksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme