EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

A diverse group of artists is taking part in an exhibition presenting ceramic art renewed

EMMA – Espoo Museum of Modern Art is carrying out a ceramic art exhibition together with Ornamo, an expert organisation for designers, between 14 April 2021 and 27 February 2022. The exhibition will highlight artists who have regenerated ceramics as a contemporary art material. The works address the themes of breaking and rebuilding through ceramic material – people’s relationship to the soil, environment and each other.

Nathalie Lautenbacher: Inevitable, 2018 Photo: Ruut Lahdenmäki

Artists of the exhibition were selected through an open portfolio call to Ornamo members carried out during 8 June to 5 July 2020. The artist selections were made by Laura Kokkonen, Curator at EMMA.

"The exhibition welcomes a highly diverse group of ceramic artists of different ages. Their portfolios conveyed a strong artistic view and delicate sensitivity towards social and environmental phenomena. The level of the portfolios was extremely high, and ceramics is clearly on the rise as a technique. The starting points for the exhibition – crack, break and ecological and social rebuilding – were strongly presented in some of the portfolios, whereas in others the theme became deeper and more specific. The work of the selected artists shares a love towards clay and even rebuilding its use,” explains Laura Kokkonen, curator of the exhibition, EMMA.

The artists were selected on the basis of their portfolios are Priska Falin & Helen Felcey, Veera Kulju, Nathalie Lautenbacher, Piia Lieste, Tiia Matikainen, Meri Oivo, Matteo Pennacchio, Maria Punkkinen, Outi Savolainen, Caroline Slotte, Irma Weckman and the Working with Soil working group (Özgü Gündeşlioğlu, Catharina Kajander, Riikka Latva-Somppi and Maarit Mäkelä).

Others invited to the exhibition outside of the open call include Katie Spragg, a British artist whose animations utilise ceramics and approach the relationship between nature-related fantasies and reality in a playful way. Another invited artist is Matias Liimatainen, Young Designer of the Year 2020, who combines natural materials with ceramics.

The exhibition opens to the public at EMMA on 14 April 2021 in the changing exhibitions space, which is surrounded by the Bryk & Wirkkala Visible Storage.

Keywords

Nathalie Lautenbacher: Inevitable, 2018 Photo: Ruut Lahdenmäki

About EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Subscribe to releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Subscribe to all the latest releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art

INBJUDAN till medierna: pressträff om utställningen Eeva-Leena Eklund :) tisdagen 27.10 kl. 1014.10.2020 16:20:14 EESTKutsu

Eeva-Leena Eklunds utställning är en fortsättning på det årliga samarbetet mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse, som går ut på att en intressant och aktuell nutidskonstnär får en beställning på ett verk till stiftelsens konstsamling. På samma gång premiärvisas också Saara Ekströms och Eero Tammis videoinstallation Biblion och Saastamoinens stiftelses samlingsutställning Beröring med två nya tillägg till samlingen: Människan och naturen samt Maria Wirkkalas Från och med detta.

KUTSU medialle: Eeva-Leena Eklundin näyttelyn tiedotustilaisuus ti 27.10. klo 1014.10.2020 16:15:00 EESTKutsu

Eeva-Leena Eklundin :) -näyttely jatkaa Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistyötä, jossa vuosittain tilataan kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilaisuudessa ensiesityksessä myös Saara Ekströmin ja Eero Tammen Biblion -videoinstallaatio ja esittelemme Saastamoisen säätiön kokoelmaa esittelevän Kosketus-näyttelyn uudistukset: Ihminen ja luonto -kokonaisuuden sekä Maaria Wirkkalan teoksen Tästä eteenpäin.

Press conference on Tue 27 Oct at 10 am: Eeva-Leena Eklund :)14.10.2020 16:15:00 EESTPress Invitation

Eeva-Leena Eklund’s exhibition is part of the collaboration between Saastamoinen Foundation and EMMA in which one new work is commissioned annually from a seminal and topical contemporary artist for the foundation’s art collection. This occasion also marks the premiere of Biblion, a video installation by Saara Ekström and Eero Tammi, as well as new additions to the Saastamoinen Foundation collection display Touch: The new section Humans and Nature and Maaria Wirkkala's work Beyond This Point.

Uudistuvaa keramiikkataidetta esittelevään näyttelyyn on valittu monipuolinen ryhmä taiteilijoita1.10.2020 14:45:00 EESTTiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo toteuttaa yhteistyössä muotoilun asiantuntijajärjestö Ornamon kanssa keramiikkataiteen näyttelyn 14.4.2021–27.2.2022. Näyttely nostaa esille taiteilijoita, jotka ovat uudistaneet keramiikkaa nykytaiteen materiaalina. Teoksissa käsitellään keraamisen materiaalin kautta murtumisen ja uudelleenrakentamisen teemoja – ihmisten suhdetta maaperään, ympäristöön ja toisiinsa.

En mångsidig grupp konstnärer har valts ut för utställningen som presenterar den föränderliga keramikkonsten1.10.2020 14:45:00 EESTTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum sätter upp en utställning över keramikkonst i samarbete med expertorganisationen för design Ornamo. Utställningen hålls 14.4.2021–27.2.2022 och den lyfter fram konstnärer som har förnyat keramiken som material för samtidskonsten. I verken behandlas teman kring brytning och återskapande – människans relation till marken, miljön och varandra.

EMMA muuntuu parkkihalliksi maailmankuulun Elmgreen & Dragsetin uudessa näyttelyssä24.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

EMMAn uusi näyttely ottaa museon linjakkaan betonisen näyttelytilan haltuunsa ennennäkemättömällä tavalla. Elmgreen & Dragset on muuttanut tilan unenomaiseksi pysäköintitaloksi, jossa nähdään uusia, tätä näyttelyä varten tehtyjä teoksia sekä ikonisia veistoksia kaksikon 25 yhteistyövuoden varrelta. Näyttelyn lisäksi taiteilijat ovat yhdessä suomalaisen rap-artistin Paperi T:n kanssa toteuttaneet videon, jossa Paperi T tulkitsee näyttelyn aiheita. Elmgreen & Dragset: 2020 on esillä EMMAssa 26.9.2020–17.1.2021.