A-Insinööreillä ennätyskasvun vuosi – liikevaihto kasvoi 35 prosenttia

A-Insinöörit-konsernin (AINS Group) liikevaihto kasvoi vuonna 2022 voimakkaasti kannattavuustason ollessa tyydyttävä. Teollisuus- ja talotekniikan suunnitteluun sekä arkkitehtisuunnitteluun laajentunut konsulttiyhtiö tarjoaa nyt kaikki rakennushankkeen suunnittelu- ja projektinjohtopalvelut yhdeltä luukulta.
A-Insinöörien (AINS Group) toimitusjohtaja Kari Kauniskangas. Kuva: A-Insinöörit

Rakennus- ja kiinteistöalan suomalainen suunnittelu- ja konsulttikonserni A-Insinöörit (AINS Group) jatkoi vuonna 2022 strategiansa mukaisella kasvutiellä. Yhtiön liikevaihto nousi 118 miljoonaan euroon, missä kasvua edelliseen vuoteen oli 35,3 prosenttia. Kasvusta 25,1 prosenttiyksikköä tuli yrityskaupoista ja 10,2 prosenttiyksikköä perustui orgaaniseen kasvuun.

– Yrityskauppojen rinnalla olemme onnistuneet myös orgaanisessa kasvussa, rekrytoinneissa ja asiakastyössä. Rakennusalan markkinatilanteen haasteista huolimatta tilauskantamme oli vuoden lopussa historiamme korkeimmalla tasolla. Tulemme jatkamaan uusien osaajien rekrytointeja asiakkaiden kysyntään vastaamiseksi, toimitusjohtaja Kari Kauniskangas sanoo.

Yhtiön kannattavuus oli tyydyttävä. Käyttökate (EBITDA) oli 9,4 miljoonaa euroa käyttökateprosentin ollessa 7,9 prosenttia.

– Peilaten kasvuvauhtiin sekä useiden integraatioiden vaatimaan aikaan ja kustannuksiin kannattavuuttamme voi luonnehtia torjuntavoitoksi. Kokonaisuutena ja asetettuihin tavoitteisiin nähden taso oli tyydyttävä, Kauniskangas sanoo.

Suomalaisen pääomasijoittaja Vaaka Partnersin tukemana konserni on toteuttanut vuodesta 2021 alkaen kunnianhimoista kasvustrategiaa, joka tähtää 200 miljoonan euron liikevaihtoon viiden vuoden kuluessa. A-Insinöörit-konserniin liittyi yritysostoilla vuonna 2022 viisi insinööritoimistoa: infra-alan suunnittelijat Plaana ja Ponvia sekä talotekniikkasuunnittelijat GHS Group, Airlon ja Silvea. Yritysostojen myötä A-Insinöörien organisaatio ja asema vahvistuivat erityisesti Pohjois-Suomessa.

Vuoden aikana keskeisimmät kehitysaskeleet konsernin toiminnassa olivat uusien teollisuus- ja talotekniikka sekä arkkitehtisuunnittelu-toimialojen muodostaminen ja edelleen kasvu-uralle saattaminen.

– Tavoitteenamme on olla kokonaisvaltainen, täyden palvelun suunnittelu- ja konsulttikumppani rakennushankkeissa. Mitä aikaisemmassa vaiheessa projektia olemme mukana eri osaamisilla, sitä enemmän lisäarvoa pystymme asiakkaalle tuottamaan. Vähentämällä eri toimijoiden välisiä rajapintoja vähennämme vaivaa ja ongelmia hankinnoissa ja kumppanien ohjaamisessa sekä mahdollistamme tuottavuusloikat, jotka syntyvät tilaajan, suunnittelijoiden ja toteuttajan tiiviistä, oikea-aikaisesta yhteistyöstä, Kauniskangas perustelee.

– Markkinat ovat kehittymässä suuntaan, missä yksittäisen suunnittelualan osaaja jää alihankkijan asemaan. Haluamme olla eturivin suunnittelija ja halutuin kumppani asiakkaidemme silmissä.

Tilikauden päättymisen jälkeen vuoden 2023 alussa A-Insinöörit-konsernissa aloitti kuudes, korjausrakentamisen suunnitteluun keskittyvä toimiala ja yhtiön toimitusjohtajaksi tuli Kari Kauniskangas. Edellinen toimitusjohtaja Jyrki Keinänen jatkaa johtajana vastuullaan yhtiön kansainvälistyminen.

Kasvu kotimaassa on jatkunut yritysostoin. Alkuvuonna konserniin ovat yrityskaupoilla liittyneet arkkitehtitoimisto Konkret, korjaussuunnittelija Frontago sekä rakennesuunnittelutoimisto J. Sund.

A-Insinöörien ympäristökädenjälki näkyväksi hankkeissa

A-Insinöörit julkaisi tänään myös vuotta 2022 koskevan vastuullisuusraportin. Yhtiön tavoitteena on ottaa asiakkaan hankkeissa keskeinen rooli kestävän kehityksen toteutumisesta.

– Ryhdymme mittaamaan ympäristökädenjälkemme kaikissa isommissa hankkeissa. Kädenjälkimittari tekee näkyväksi suunnittelijamme tai tiimimme panoksen ympäristövastuullisuudessa, mm. päästövähennyksissä ja luontoarvojen ylläpitämisessä, ja kirittää samalla meitä asiakkaan kestävän kehityksen asiantuntijoina, Kauniskangas toteaa.

A-Insinöörit-konserni (AINS Group) avainlukuja 2022:

• liikevaihto 118,0 milj. euroa (kasvua ed. vuoteen + 35,3 %)
  • käyttökate (EBITDA) 9,4 milj. euroa (7,9 %)
  • panostukset innovaatioihin ja tuotekehitykseen noin 6 milj. euroa (noin 5 % liikevaihdosta)
  • henkilöstöä vuoden lopussa 1 277 (FTE)
  • henkilöstön suositteluindeksi 59 (eNPS)

Kari Kauniskangas, toimitusjohtaja, A-Insinöörit (AINS Group)

Yhteydenotot viestinnän kautta
Silja Sarkamo, puh. 050 379 4767