Museokortti

Aalto-yliopiston tutkijat: Museokortin omistaminen kasvattaa museokäyntien määrää 295%, hyödyt museoille yksiselitteisiä

Jaa

Ensimmäinen Museokortin vaikutuksista tehty akateeminen tutkimus osoittaa, että Museokortti hyödyttää museoita monilla tavoilla. Poikkeuksellisen laajan, 13 474 vastaajan tutkimuksen perusteella sekä museoiden kävijämäärät että yhteenlasketut tulot kasvavat Museokortti-järjestelmän ansiosta.

Museokortti 2019 -tutkimuksesta selviää, että yli puolet Museokortin käyttökerroista tapahtuu kahden tai useamman hengen seurueessa.  (Kuva: Ella Karttunen / Museokortti)
Museokortti 2019 -tutkimuksesta selviää, että yli puolet Museokortin käyttökerroista tapahtuu kahden tai useamman hengen seurueessa. (Kuva: Ella Karttunen / Museokortti)

Museokortin omistaminen muuttaa yksilön käyttäytymistä merkittävästi. Henkilöt, joilla ei vielä ole Museokorttia, arvioivat tutkimuksen mukaan käyvänsä museoissa vain 1,8 kertaa vuodessa.

– Jos Museokortin saa käyttöönsä, museokäynnit nousevat karkeasti kolminkertaiseksi eli tutkimusaineistomme perusteella noin seitsemään kertaan vuodessa. Museokortin omistaminen vaikuttaa museoiden käyttökulttuuriin, kertoo tutkijatohtori Juho-Petteri Huhtala.  

Museokortin nykyiset omistajat arvioivat käyvänsä museossa lähes 13 kertaa vuodessa. Ilman Museokorttia heidän käyntinsä tippuisivat alle kolmannekseen nykyisestä, ilmenee Museokortti 2019 -tutkimuksesta.

Aiemmin Museokortin omistaneet puolestaan arvioivat käyvänsä nykyään museoissa enää 3,4 kertaa vuodessa. Käyntimäärä lähes kolminkertaistuisi 10,5 kertaan vuodessa, jos heidän Museokorttinsa olisi jälleen voimassa.

– Huomionarvoista on, että Museokortin nykyiset omistajat eli museokortilliset arvioivat käyvänsä lähes viisi kertaa useammin museoissa verrattuna vastaajiin, joilla ei ole Museokorttia, kertoo Huhtala.

Museo saa jokaisesta Museokortilla maksetusta käynnistä korvauksen.

Museokauppaan ja -kahvilaan käytetään vuodessa lähes 117 euroa

Jokaisella museokäynnillä vastaajat arvioivat käyttävänsä vajaan 10 euroa oheispalveluihin, esimerkiksi museokauppa- ja -kahvilahankintoihin. Kerralla käytettävän rahamäärään suuruuteen Museokortin omistaminen ei juuri vaikuta.

Huomionarvoista sen sijaan on, että Museokortin omistajat käyttävät oheispalveluihin vuoden aikana yhteensä lähes 5 kertaa muita kävijöitä enemmän. Tämän selittää museokäyntien kasvanut määrä.

– Tutkimusaineiston perusteella näyttää siltä, että Museokortin omistaja käyttää keskimäärin lähes 117 euroa museoiden oheispalveluihin 12 kuukauden jaksolla. Vastaavasti museokortiton henkilö käytti samalla ajanjaksolla keskimäärin noin 23 euroa, kuvaa Huhtala.

Museokortin omistaja tuo mukanaan normaalihintaisen pääsylipun ostajia

Museoiden normaalihintaiset pääsyliput ovat selvästi kalliimpia kuin vastaajat arvioivat niiden olevan: tutkimuksen mukaan tämä on museokäyntejä selvästi vähentävä tekijä. Vastaajien mielestä pääsylippujen pitäisi olla noin 25–33 prosenttia nykyistä halvempia.

Enemmän kuin puolet Museokortin käyttökerroista tapahtuu kahden tai useamman hengen seurueessa. Seurueisiin kuuluu normaalihintaisen pääsylipun ostavia henkilöitä, joten Museokortti kasvattaa myös välillisesti kertalippujen ja oheispalvelujen myyntiä.

– Museokortti tuottaa museoille tutkimustulosten perusteella sekä välittömiä että välillisiä hyötyjä. Välittömät hyödyt näkyvät kävijämäärien, näkyvyyden ja pääsylipputulojen kasvuna. Välillisesti Museokortti kasvattaa merkittävästi potentiaalisten kulutuskertojen määrää oheistuotteisiin. Lisäksi Museokortin omistajan mukana museoissa käy usein myös museokortittomia kertalipun ostajia, kertoo Huhtala.

– Yksittäisen museon on helppo aliarvioida Museokortin vaikutusta, kun onnistumiset tuntuvat tietysti aina oman näyttelytoiminnan ansioilta, pohtii Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice Pekka Mattila. Hän tuntee museokenttää esimerkiksi Kansallisgallerian hallituksen jäsenenä.

– Museoiden olisi hyödyllistä nähdä Museokortti-järjestelmä voimavarana ja väylänä vahvistaa sekä vaikuttavuutta että oman talouden pohjaa, hän jatkaa.

Kaikkien aikojen kävijäennätykset rikottu jokaisena vuonna

Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi: 6,6 miljoonaa museokäyntiä 2016, 7 miljoonaa museokäyntiä vuonna 2017 ja 7,1 miljoonaa museokäyntiä 2018. Aiemmin 2000-luvulla museokäyntejä tehtiin keskimäärin 5,2 miljoonaa vuodessa.

– Voidaan hyvin perustein puhua Museokortti-ilmiöstä. Koska muut ovat innostuneet museoista, halutaan ilmiöön osallistua. Museot ovat nyt aallonharjalla, pohtii kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Museokortteja on markkinoilla noin 265 000, joista voimassa tällä hetkellä noin 185 000. Vertailukaudella 2014–2018 museoiden yhteenlasketut pääsymaksutulot, eli kertalippu- ja Museokortti-tulot yhteensä ovat kasvaneet 71 prosenttia. Museoiden kävijämäärät ovat kasvaneet 32 prosenttia.

– Pääsylipputulojen kävijämääriä voimakkaampaa prosentuaalista kasvua selittää se, että noin puolet tilastoiduista museokäynneistä on ilmaiskäyntejä. Museokortti kasvattaa nimenomaan maksullisten museokäyntien määrää, kertoo Honkanen.

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella. Osuus tuloista käytetään museoiden yhteismarkkinointiin sekä järjestelmän ylläpito- ja kehityskuluihin. Järjestelmän perustamiseen ei ole käytetty julkista rahoitusta.

13 474 vastaajan kyselytutkimus tehtiin kesä-lokakuussa

Museokortti 2019 -tutkimuksen on toteuttanut Aalto-yliopiston tutkijoista koostuva Nordic Institute of Business and Society -ajatushautomo. Suomen museoliitto ry:n omistama FMA Creations Oy on mahdollistanut tutkimuksen toteuttamisen.

Kesä-lokakuussa toteutetun, 13 474 vastaajan kyselytutkimuksen päätavoitteina oli selvittää kuluttajien näkemyksiä Suomessa toimivien museoiden toiminnan kehityksestä sekä Museokortti-palvelun vaikutuksia museoiden kävijämääriin ja museokävijöiden kulutustottumuksiin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juho-Petteri Huhtala
KTT, tutkijatohtori
Nordic Institute of Business ja Society
juho-petteri.huhtala@nibs.fi
050 -576 83 82

Seppo Honkanen
Kehitysjohtaja
Puh. 040 833 90 59
seppo.honkanen@museot.fi

Kuvat

Museokortti 2019 -tutkimuksesta selviää, että yli puolet Museokortin käyttökerroista tapahtuu kahden tai useamman hengen seurueessa.  (Kuva: Ella Karttunen / Museokortti)
Museokortti 2019 -tutkimuksesta selviää, että yli puolet Museokortin käyttökerroista tapahtuu kahden tai useamman hengen seurueessa. (Kuva: Ella Karttunen / Museokortti)
Lataa
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Museokortti
Museokortti
Fredrikinkatu 39 C 22
00120 HELSINKI

http://www.fmac.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Museokortti

Yli puoli miljoonaa suomalaista seurasi kesällä Museokortin seikkailijoita – ”Erilainen ja todella koukuttava kampanja”18.9.2019 06:54:00 EESTUutinen

350 hakemusta, 10 museoseikkailua, 13 300 kilometriä, 36 kaupunkia ja 100 museota. Museokortin kampanjassa seikkailijat kiersivät kotimaan museoita innostaen ihmisiä unelmiensa museokierroksille. Seikkailija-kampanja esitteli museoiden upeita sisältöjä uudella tavalla tavoittaen yli puoli miljoonaa suomalaista. Seikkailijoiden tuottamia videoita katsottiin lähes 7 500 tuntia.

Mikkeliläispariskunta pakkasi rinkat ja hyppäsi junaan: ”Yhtä museoiden herkkukattausta koko viikko!”28.8.2019 13:55:29 EESTUutinen

Mikkeliläiset Museokortti-seikkailijat Tuulevi ja Henrik Aschan lähtivät rinkat selässä kahdeksikon malliselle reitille. Matka suuntasi ensin Tampereelle Sara Hildénin taidemuseoon, Amurin työläismuseokortteliin ja Museo Milavidaan. Turussa pariskunta tutustui Luostarinmäen käsityöläismuseoon, Turun taidemuseoon ja Apteekkimuseoon ja Qwenselin taloon. Seikkailun viimeiset etapit olivat Porin taidemuseo sekä Friitalan Nahkamuseo Ulvilassa.

Vanhat rouvat kiersivät kesäisessä Helsingissä ratikkalinjojen reiteillä olevia museoita: ”Tiedämme parhaat levähdyspenkit, maukkaat kakut ja hienot näkymät kaupunkiin”8.8.2019 09:42:11 EESTUutinen

Pääkaupunkiseudulla asuvat eläkeläiset Pirjo Salo, Riitta Kankaanpää ja Hilkka Ropponen lähtivät Museokortin seikkailijoina kiertämään Helsingin museoita, jotka sijaitsevat ratikkalinjojen varsilla. Museoseikkailullaan ystävykset lähettivät kasan postikorttiterveisiä, katsastivat museoiden esteettömyyden sekä arvioivat museokahviloita ja -ravintoloita.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme