Äänestysprosentti 58,6 % Vihreiden puheenjohtajavaalissa

Vihreiden jäsenäänestys puolueen puheenjohtajasta on päättynyt. 58,6 prosenttia äänioikeutetuista äänesti määräaikaan mennessä. Äänioikeutettuja ovat sellaiset jäsenet, jotka ovat maksaneet jäsenmaksun vuonna 2022 tai vuoden 2023 jäsenmaksun 14.5. mennessä.

Ääniä annettiin yhteensä 4731 kappaletta, kun äänioikeutettuja oli yhteensä 8 079.

– Jäsenvaali sujui hyvässä järjestyksessä ja äänestysprosentti nousi hyvään lukemaan. Molemmat puheenjohtajaehdokkaat ovat tehneet upeat kampanjat ja onnistuneet käymään Vihreiden tulevaisuudesta keskustelua, joka on vedonnut jäseniin. Kumpi tahansa puheenjohtajaksi valitaan, tulee tällä olemaan vahva valtakirja jäsenistöltä. Vihreillä on jo pitkä perinne jäsenistön suorasta osallistumisesta puheenjohtajavalintaan, kommentoi puoluesihteeri Veli Liikanen.

Jäsenäänestys puheenjohtajasta on muodollisesti neuvoa-antava. Jäsenäänestyksen tulosta pidetään kuitenkin puoluekokousta poliittisesti sitovana. Edellytys tälle on, että yli puolet äänioikeutetuista on käyttänyt ääntään. Tämä kynnys ylittyi jo tiistaina 6.6.

Jäsenäänestyksen tulos lasketaan puoluekokouksen alkamiseen mennessä. Tulos julkistetaan puoluekokouksessa Seinäjoella lauantaina 10.6. kello 12.40, jolloin puheenjohtaja virallisesti valitaan.

Veli LiikanenPuoluesihteeriVihreät De Gröna

Puh:041 549 3338

Vihreät: hallituksen luontopolitiikka vaarantaa Suomen ja Euroopan luonnon – välikysymys harkinnassa21.3.2024 18:15:07 EET | Tiedote

Ilmasto- ja ympäristöministeri Kai Mykkänen ilmoitti kyselytunnilla 21.3., että hallitus vastustaa EU:n ennallistamisasetusta. Suomen kanta voi olla ratkaiseva asetuksen hyväksymisen kannalta. Vihreät on tyrmistynyt hallituksen linjasta ja äärimmäisen pettynyt hallituksen luontopolitiikkaan. Siksi vihreät harkitsee välikysymyksen jättämistä luonnon monimuotoisuudesta.