Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Aavistushakkuut eivät ole metsänomistajan edun mukaisia

- Sana aavistushakkuu on valitettavasti palannut metsänomistajien huulille mukanaan muistot 90-luvun pakkosuojeluohjelmista ja Natura-pelot. Tämä on osoitus jälleen siitä mitä tapahtuu, jos luontoarvoja lähdetään edistämään sääntelyn kautta, totesi metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puheessaan MTK Satakunnan syyskokouksessa Porissa.

Metsänomistajien edun mukaisia aavistushakkuut eivät ole tässä markkinatilanteessa olleet. Sekä sahatavaran että sellun hinnat ovat olleet ennätyskorkealla. - Voimakas puun tarjonta on aiheuttanut sen, että puun hinnat seurasivat heikosti lopputuotemarkkinoita. EU-komission aggressiivisuus ja ympäristölobbyn ärhäkkyys ovat sataneetkin puunostajien taskuihin, Tiirola huomauttaa.

-Ympäristölobbyn ja EU-komission kannattaisi analysoida metsien käyttörajoitevaatimuksiaan syvällisemmin, etteivät heidän tavoittelemansa asiat yhtään enempää käänny itseään vastaan. Nyt uhkana on se, että menetämme metsänomistajien myönteisen suhtautumisen monimuotoisuuden turvaamiseen. Tämä olisi haitallista luonnollemme.

Suomessa valtaosa 600 000 metsänomistajasta on monitavoitteisia. Vuosi sitten tehty Metsänomistaja 2020 -tutkimus kertoo metsänomistajien halusta panostaa monimuotoisuuden turvaamiseen.

Tilausta on selvästi sekä luontoarvo-, virkistysarvo- että hiilimarkkinapalveluille. MTK on perustamassa Luontoarvot.fi markkinapaikkaa ja metsänhoitoyhdistysten Oma Metsä -palvelussa metsänomistajille tulee mahdollisuuksia puun lisäksi tarjota myös monia muita tuotteita ja palveluita. Vapaaehtoisen metsiensuojeluohjelma Metson kokemukset osoittavat, että metsänomistajat käyttävät näitä palveluita, kun se tehdään vapaehtoisten markkinamallien kautta.  -Pakon uhka on suomalaiselle metsänomistajalle huono konsultti, totesi Tiirola.

Luontopaneeli esitti vanhoihin metsiin painottuvaa maakunnittaista 10 prosentin tiukkaa suojelua. Lisäksi 20 % metsistä tulisi ohjata muuhun suojeluun.  -Toki on annettava tunnustusta, että he esittivät maanomistajille korvauksia. Heidän laskelmansa mukaisesti se maksaisi 6,8 mrd €. Kansantaloudelliset vaikutukset olisivat toki paljon suuremmat.

- Esimerkiksi Satakunnan osalta Luontopaneeli laskee, että kaikki yli 114-vuotiaat mäntymetsät, yli 104-vuotiaat kuusimetsät ja kaikki yli 78-vuotiaat lehtimetsät pitäisi suojella. Mitä tämä merkitsisi alueen merkittävälle mekaaniselle metsäteollisuudelle, kysyy Tiirola. Hänen mukaansa viisaampaa olisi keskittyä arvokkaimpien elinympäristöjen suojeluun ja tehdä tavoitteellista talousmetsien luonnonhoitoa. Monet uhanalaiset lajit elävät lehdoissa ja paahderinteillä, jotka kuusettuisivat ja kasvaisivat umpeen ilman aktiivista hoitoa. Sekapuustojen suosiminen, säästöpuut ja lahopuun lisääminen ovat sertifioiduissa suomalaismetsissä jo valitsevaa käytäntöä.

Suojelualueiden määrä kasvaa jatkossakin vapaaehtoisten keinojen avulla. MTK:n tuleva Luontoarvot.fi palvelu tuo metsänomistajille myös uusia monimuotoisuustyökaluja ja auttaa myös luomaan markkinoita luontoarvoille. - Tavoitteenamme on ohjata myös markkinarahoitus tärkeään monimuotoisuustyöhön.

- Yksityismetsänomistajat ovat hyvä yhteistyökumppani ilmastonmuutoksen ja luontokadon selättämiseen. Ehtona on vain se, että tavoitteisiin haetaan ratkaisuja metsänomistajan omaisuudensuojaa kunnioittaen ja markkinamalleja kehittäen, Tiirola muistuttaa.

-Aavistushakkuihin ei silti kannattaisi metsänomistajien rynnätä, sillä etujärjestö tekee päättäväisesti vaikuttamistyötä. Luotamme siihen, että kovista puheista huolimatta yksityismetsänomistajien toteuttama ylisukupolvinen kokonaiskestävyys perii vielä voiton sekä EU:ssa että kotimaassa, totesi Tiirola.

MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puh. 044 538 4280

Tervetuloa kuulemaan ruokakassivertailun tuloksia ja paneelikeskustelua  keskiviikkona 9.2. klo 9 - 10.30 verkossa27.1.2022 17:51:00 EET | Tiedote

MTK ja S-ryhmä julkaisevat yhteistyössä Envitecpolis Oy:n kanssa selvityksen neljän erilaisen ruokakassin ilmastovaikutuksista suhteessa ravitsemukseen. Selvityksessä on hyödynnetty S-ryhmän asiakasdataa, jonka pohjalta Envitecpolis otti tarkasteluun neljä erilaista ostoskassia kuvaamaan erilaisten ostajaprofiilien elintarvike- ja ruoka-ainevalintoja. Näitä kauppakassien sisältöjä vertailtiin ravitsemussuositusten mukaiseen ruokakassiin.

MTK:n johtokunta vaatii maatalouden kustannuskriisiin nopeita ratkaisuja 21.1.2022 15:14:27 EET | Tiedote

Viime kesästä lähtien on uutisoitu maatalouden tuotantokustannusten rajusta noususta ja tästä johtuvasta maatalouden kannattavuuden voimakkaasta heikkenemisestä, kun kustannusnousua ei ole saatu siirrettyä tuottajahintoihin. Tuotantopanosten hinnannousu jatkuu edelleen ja kustannustaso näyttää pysyvän ennätyksellisen korkealla, eikä ratkaisua maatalousyrittäjien ahdinkoon ole löydetty. * * * MTK:n johtokunta vaatii valtiota ryhtymään järeisiin toimiin ruokamarkkinoilla. Syksyn lupaukset on lunastettava. Lisäksi on välittömästi valmisteltava historiallisen mittavat rahoitusjärjestelyt, joilla helpotetaan maatalouden luottopulaa. Aika lasketaan viikoissa. Uhkana on suomalaisen ruokajärjestelmän romahtaminen.

Sipulia kauden ruokiin18.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Kokkauksessa vakioaineksiin kuuluva sipuli on ansainnut kaikki ne ylistyspuheet, joita siitä on kuultu. Sipuli on ratkaiseva tekijä ruokien maun kannalta. Se sopii mitä erilaisimpiin ruokiin ja sitä voi käyttää monin eri tavoin. Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulia voi pitää terveysruokana. Kaiken lisäksi sipuli on ekologista ja edullista ruokaa, joka tuotetaan lähellä. Sitä saa kautta vuoden kotimaisena.

Marttila jyrähtää komissiolle ja hallitukselle: mallioppilaan kurmuuttaminen saa nyt riittää - eläinpalkkiouudistus hyllytettävä5.1.2022 12:32:59 EET | Tiedote

MTK vaatii, että EU-komission vaatimasta eläinpalkkiouudistuksesta vuodelle 2022 luovutaan ja Suomen ja EU:n välisiin neuvotteluihin asian ratkaisemiseksi otetaan vuoden aikalisä. Suomi on koko EU-jäsenyyden ajan toiminut EU:n mallioppilaana, ja kiitoksena siitä komissio yrittää nyt rangaista suomalaisia eläintilallisia täysin teoreettisen epäkohdan ja epämääräisen juridisen tulkinnan perusteella. – Marinin hallituksen on uskallettava sanoa jyrkkä ei, kun EU:n kankea byrokratia vie asioita huonompaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK Maaseutunuoret toivottavat joulutulien myötä ruokarauhaa kaikille22.12.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Maaseutunuorten joulutulet ovat pitkäaikainen, 90-luvun alussa Pohjanmaalta alkanut yhteisöllinen perinne. Tänä vuonna joulutulet kantavat myös mukanaan maaseutunuorten ruokarauhan julistusta. Joulutulia on nähtävissä ympäri Suomen ja joulutulien sijainnit löytyvät MTK Maaseutunuorten kotisivuilta oheisesta linkistä. Maaseutunuorten ruokarauhan julistus nähtävissä maaseutunuorten instagram- ja facebook- tileillä 22.12. klo 12. @mtk.maaseutunuoret Maaseutunuorten ruokarauhan julistus Kansalaiset, medborgare. Ruoka on mahtavaa, ruoka on hyvää, ruoka on ravitsevaa ja siitä tulee hyvä mieli. Viime aikoina näin ei kuitenkaan ole ollut. Jokainen katsoo oikeudekseen puuttua tai esittää ajatuksia siitä, mitä sinun lautasellasi pitäisi tai ei pitäisi olla. Samalla on unohtunut kaksi keskeistä asiaa: 1. kuinka etuoikeutettuja olemme, että voimme edes käydä keskustelua siitä, mitä lautasella olisi kiva olla. 2. ruoka on ihana asia, jonka pitäisi tuoda iloa elämään, ystäviä lähemmäksi toisiaan ja

EU:n eläinpalkkiouudistukseen saatava vuoden aikalisä16.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Euroopan komissio vaatii Suomessa käytössä olevaan eläinpalkkiojärjestelmään muutoksia, järjestelmään kohdistetun tarkastuksen seurauksena. Käytännön toimeenpano uhkaa toteutua niin nopeasti, että viljelijöillä ei ole aikaa sopeutua tukien muutoksiin. Näin ollen MTK:n lihavaliokunta vaatii, että vuodelle 2022 suunnitellun eläinpalkkiouudistuksen toimeenpanossa otetaan vuoden aikalisä. MTK on tuonut selvästi esiin jo aiemmin aikalisän tarpeen. Lisäksi uudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa, jotta muutokset olisivat viljelijöiden kannalta järkeviä. Komission tarkastuksen myötä MTK:n esittämät näkökannat ovat unohtuneet. Lähtökohtaisesti nykyiseen rekisteriin perustuvaan palkkiojärjestelmään viljelijät ovat olleet tyytyväisiä. Komission vaatimilla muutoksilla on kohtalokkaita vaikutuksia eläinpalkkioihin muun muassa tammi-helmikuulle ajoittuvan hakuajan vuoksi, jolloin palkkioita ei kerry. Eri vuodenaikoina syntyneet eläimet ovat erilaisessa asemassa

Valtioneuvosto hyväksyi kansallisen CAP-strategian – seuraavaksi alkavat neuvottelut EU-komission kanssa16.12.2021 14:44:51 EET | Tiedote

Suomen hallitus on tänään hyväksynyt EU:n maatalouspolitiikan (CAP) kansallinen strategiaohjelman. MTK:n mukaan politiikkaohjelma varmistaa pitkälti nykyisten tukijärjestelmien jatkuvuutta ja nostaa samalla huomattavasti ilmasto- ja ympäristötavoitteiden kunnianhimon tasoa. Maatalouden talouskriisiin politiikkapäätös ei valitettavasti tuo ratkaisuja. Ne on löydettävä markkinoilta. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistaminen ja byrokratian karsiminen jäävät toteutumatta. Jatkoneuvotteluissa on etsittävä keinot, jotta järjestelmän muutokset eivät aja vaikeuksiin maatilayrityksiä, jotka ovat investoineet ja kehittäneet vahvasti tuotantoaan viime vuosien aikana. Nuorten mahdollisuuksia tilanpidon aloittamiseen on kyettävä parantamaan.