ABB esittelee vallankumouksellisen propulsiokonseptin, joka parantaa laivan hyötysuhdetta merkittävästi

• ABB Dynafin™ on uudentyyppinen sähköinen propulsiokonsepti, joka tavoittelee ennennäkemätöntä hyötysuhdetta jäljittelemällä valaan pyrstön liikkeitä
  • Konsepti on suunniteltu tukemaan merenkulkualan tavoitetta leikata vuotuisia kasvihuonepäästöjä vähintään 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä
  • Riippumaton tutkimus vahvistaa, että uuden konseptin avulla voidaan vähentää propulsioenergian kulutusta jopa 22 prosenttia perinteisiin järjestelmiin verrattuna

ABB esitteli tänään ABB Dynafin™ -propulsiokonseptin, joka avaa meriteollisuudelle ennennäkemättömiä mahdollisuuksia. Innovatiivinen konsepti on saanut inspiraationsa valaan pyrstön liikkeistä, ja se on syntynyt yli vuosikymmenen kestäneiden tutkimus- ja tuotekehitystyön sekä testauksen tuloksena. Konsepti perustuu ABB:n kattavaan kokemukseen ja asiantuntemukseen meriteollisuudesta sekä vahvaan innovaatiokulttuuriin. ABB:n arvion mukaan konseptin ensimmäinen prototyyppi valmistuu vuonna 2025.

”ABB Dynafin™ osoittaa, mikä on mahdollista, kun merenkulkualan asiantuntijat lähtevät tavoittelemaan radikaalia innovointia ja kehitystä evoluution ja teknologian inspiroimana”, sanoi Juha Koskela, ABB Marine & Ports -divisioonan johtaja. ”Konseptissa keskeistä on korkea hyötysuhde ja päästöjen vähentäminen, ja siinä hyödynnetään meri- ja propulsiotekniikan parhaita ratkaisuja. Haluan kiittää koko propulsiolaitteiden parissa työskentelevää henkilöstöämme peräänantamattomuudesta, sinnikkyydestä, innovatiivisuudesta ja vuosien uurastuksesta.”

Uudessa propulsiokonseptissa sähkömoottori pyörittää suurta pyörää, jonka kierrosnopeus on alhainen 30–80 kierrosta minuutissa. Pyörään on kiinnitetty pystysuuntaisia lapoja, joista jokaisella on erillinen sähkömoottori ja joita säädetään yksilöllisesti laitteen ohjausjärjestelmän avulla. Pyörän ja lapojen liikkeen yhdessä tuottama työntövoima ja ohjailtavuus mahdollistavat ennennäkemättömän hyötysuhteen ja operatiivisen tarkkuuden. Konsepti noudattaa ABB:n pitkäaikaista suunnittelufilosofiaa, vaihteetonta sähköistä voimansiirtoa.

OSK-ShipTech A/S -yhtiön tekemässä tutkimuksessa selvitettiin ABB Dynafin™ -konseptin toimintaa eri propulsiojärjestelmillä varustetussa aluksessa. Tutkimus osoitti, että ABB:n ratkaisu säästi propulsioenergiaa jopa 22 prosenttia verrattuna perinteiseen järjestelmään. Tämä voi auttaa merkittävästi vähentämään polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Konsepti on osa sähköistä propulsiojärjestelmää, joten se on myös täysin yhteensopiva nollapäästöisten akku- ja polttokennoteknologioiden kanssa.

Alkuvaiheessa uuden propulsiokonseptin teho on 1–4 MW per yksikkö. Parhaiten konsepti soveltuu keskikokoisille ja pienille aluksille kuten matkustaja- ja autolautoille, tuulipuistoissa toimiville offshore-tukialuksille, risteilijöille sekä jahdeille. Järjestelmä vähentää tärinää ja melutasoja ja siten myös lisää matkustajien ja miehistön mukavuutta. Lisäksi konsepti mahdollistaa ensiluokkaisen ohjattavuuden sekä halutun sijainnin ja kurssin pitämisen.

Uusi konsepti on viimeisin lisäys ABB:n sähkö-, automaatio- ja digitaalisten tuotteiden valikoimaan. ABB on markkinoiden johtava sähkö- ja hybridipropulsion asiantuntija ja teknologinen edelläkävijä. Azipod®-ruoripotkuriteknologian yli 30-vuotisen historian aikana yhtiö on vienyt propulsiojärjestelmien tehokkuuden, suorituskyvyn ja vastuullisuuden uusille tasoille. ABB Dynafin™ konsepti tulee täydentämään ABB:n nykyistä propulsioportfoliota.

Merenkulkuala tuottaa lähes kolme prosenttia vuotuisista globaaleista kasvihuonepäästöistä. Jos se olisi valtio, se olisi kuudenneksi suurin päästöntuottaja. Noin 90 prosenttia globaalista kaupasta kuljetetaan meriteitse, joten ala on välttämätön tavaran liikkuvuuden kannalta. Ilman toimenpiteitä merenkulun osuus globaaleista päästöistä saattaa nousta jopa 13 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä. Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n tavoitteena on leikata vuosittaisia kasvihuonepäästöjä vähintään 50 prosenttia vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Alalla ollaan yksimielisiä siitä, että mikään yksittäinen teknologia ei tarjoa ratkaisua, mutta vähäpäästöisillä polttoaineilla, vaihtoehtoisilla energianlähteillä, data-analytiikalla ja energiaa säästävillä laitteilla on kaikilla tärkeä rooli, ja uusien innovaatioiden panos voi olla merkittävä.

Puhelin: +41 43 317 71 11
Sähköposti: media.relations@ch.abb.com

ABB Marine & Ports
Heli Harri