ABB Oy lahjoittaa yhteensä 1 000 000 euroa neljälle suomalaiselle yliopistolle

Suomen ABB:n miljoonan euron lahjoitus jakaantuu neljälle yliopistolle. Lahjoituksen saavat Aalto-yliopisto, LUT-yliopisto, Tampereen yliopisto ja Vaasan yliopisto. Lahjoituskokonaisuudella ABB osallistuu yliopistojen varainhankintakampanjaan, jonka perusteella valtio pääomittaa yliopistoja 67 miljoonalla eurolla.

Suomen ABB lahjoittaa yhteensä miljoona euroa neljälle suomalaiselle yliopistolle. Aalto-yliopisto saa 360 000 euroa, LUT-yliopisto 220 000 euroa, Tampereen yliopisto 270 000 euroa ja Vaasan yliopisto 150 000 euroa. Yliopistoissa lahjoitus kohdennetaan pääasiassa tekniikan koulutusaloille.

”Haluamme lahjoituksellamme olla tukemassa maailmanluokan tutkimusta ja tuotekehitystä sekä koulutuksen kehittämistä Suomessa”, ABB Drivesin teknologiajohtaja Matti Kauhanen sanoo.

”Yhteiskunnan digitalisaation edetessä yliopistojen tuottamia vahvoja osaajia tarvitaan monenlaisiin tehtäviin. ABB kehittää huipputeknologioita, joilla on laaja vaikutus tulevaisuuden älykkäisiin järjestelmiin. Etenkin laadukkaan ohjelmistokehityksen jatkumon varmistaminen on ABB:llä avainasemassa, samalla kun panostamme vihreään siirtymään ja rakennamme kestävämpää maailmaa”, Kauhanen toteaa.

Strateginen yhteistyö varmistaa kilpailukyvyn

ABB on Suomen suurimpia investoijia tutkimukseen ja tuotekehitykseen, ja se on tehnyt pitkään strategista yhteistyötä yliopistojen kanssa.

”Suomen ABB:llä on monien liiketoimintojen globaali kehitysvastuu yli sadassa maassa toimivassa ABB-konsernissa. Huipputeknologioidemme kehitys perustuu tiiviiseen yhteistyöhön yliopistojen ja eri oppilaitosten kanssa sekä jatkuvan oppimisen kulttuuriin”, Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen sanoo.

”Maailma on vahvassa murroksessa, ja on tärkeää huolehtia osaamisen kehittämisestä. Laadukas tutkimus ja tulevaisuuden huippuosaajat tukevat Suomen kilpailukykyä jatkossakin”, Tiitinen painottaa.

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra pääomittaa yliopistoja 100 miljoonalla eurolla, josta 67 miljoonaa euroa jaetaan yliopistojen vuosina 2020–2022 saamien lahjoitusten suhteessa. Suomalaisyliopistojen varainhankintakampanjassa jokainen lahjoitettu euro voi tuottaa vastinrahaa yliopistolle jopa 2,5 euroa. Varainkeruukampanja jatkuu kesäkuun loppuun saakka.

Viestintäjohtaja Satu Perälampi
satu.peralampi@fi.abb.com

010 22 11https://new.abb.com/fi

Uuden tutkimuksen mukaan teollisuuden investoinnit energiatehokkuuteen kasvavat kaikkialla maailmassa4.5.2022 15:31:36 EEST | Tiedote

ABB:n teettämä maailmanlaajuinen tutkimus tuo esiin yritysten nykyisiä ja tulevaisuuden suunnitelmia siitä, miten ne aikovat edetä kohti hiilineutraaliutta investoimalla energiatehokkuuteen. Yrityksistä 90 prosenttia aikoo lisätä panostuksiaan seuraavien viiden vuoden aikana ja 52 prosenttia suunnittelee saavuttavansa hiilineutraaliuden samassa ajassa. Koska energiakustannusten kasvu vaikuttaa yhä enemmän kannattavuuteen, se nostaa energiatehokkuuden merkitystä, mutta kustannukset ja seisokit ovat merkittäviä esteitä investoinneille.

ABB toimittaa laajan sähkönjakeluratkaisun ja robottiteknologiaa Wärtsilän uuteen Smart Technology Hubiin13.12.2021 08:27:41 EET | Tiedote

ABB toimittaa laajan sähkönjakeluratkaisun suojareleineen sekä robottiteknologiaa teknologiayhtiö Wärtsilän Vaasan Vaskiluotoon valmistumassa olevaan tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskus Smart Technology Hubiin. Wärtsilän teknologiapartnerina ABB on varmistamassa teknologiakeskuksen luotettavuutta, korkeaa energiatehokkuutta, kestäviä ratkaisuja sekä joustavia ja automatisoituja tuotantoprosesseja.