ABB-yhtymän tulos 2018: Vakaata kasvua

Vuoden 2018 pääkohdat

- Tilausmäärä kasvoi 8 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa

- Liikevaihto kasvoi 4 %, vahvaa kasvua Robotics and Motion -divisioonassa

- Tilauskanta vuoden lopussa +6 %, saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill ratio)2 oli 1,03

- ABB Ability™ vauhdittaa kasvua kaikissa divisioonissa

- Operatiivinen EBITA-marginaali 10,9 %2, johon hukkakustannuksilla, ydintoimintoihin kuulumattomiin vanhoihin hankkeisiin liittyvillä maksuilla ja GEIS-yritysostolla oli yhteensä 2,5 prosenttiyksikön vaikutus

- Nettotuotto oli 2 173 miljoonaa dollaria, laskua 2 %

- Liiketoiminnan kassavirta noin 3 miljardia dollaria

- Uuden ABB:n julkaisu:

• Power Grids -liiketoiminnan divestointi ja portfolion keskittäminen digitaaliseen teollisuuteen

• Liiketoimintamallin ja -rakenteen selkeyttäminen

• Neljä johtavaa, asiakasrajapinnassa työskentelevää liiketoimintaa

- GEIS-yritysosto saatiin päätökseen 30.6.2018

- Ehdotettu osakekohtainen osinko 0,80 Sveitsin frangia

Q4/2018 pääkohdat

- Tilausmäärä kasvoi 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa

- Liikevaihto kasvoi 5 %

- Operatiivinen EBITA-marginaali 7,9 %, johon hukkakustannuksilla, ydintoimintoihin kuulumattomiin vanhoihin hankkeisiin liittyvillä maksuilla ja GEIS-yritysostolla oli yhteensä 4,0 prosenttiyksikön vaikutus

- Liiketoiminnan kassavirta oli vakaa, noin 1,9 miljardia USA:n dollaria

- Sylvia Hill seuraa Jean-Christophe Deslarzesia henkilöstöjohtajana ja johtokunnan jäsenenä 1.6.2019 alkaen

”Käänsimme yhtiön suunnan takaisin kasvu-uralle vuonna 2018 ja saavutimme vakaata kasvua tilauksissa ja liikevaihdossa. Liikevaihdon kasvua vauhditti Robotics and Motion -divisioonamme johtava tarjonta, ja teollisuusautomaation liiketoiminnallamme ja digitaalisilla ABB Ability™ -ratkaisuillamme oli tärkeä rooli prosessiteollisuuden elpymisessä. Jatkamme toiminnan parantamista Electrification Products -divisioonassa ja koko yhtiössä”, sanoo ABB-yhtymän pääjohtaja Ulrich Spiesshofer.

”Vuoden 2018 lopussa otimme ABB:lle uuden suunnan digitaalisen teollisuuden uraauurtavana teknologiajohtajana. Ilmoitimme kolmesta muutoshankkeesta: keskitämme portfoliotamme, selkeytämme ja uudistamme perusteellisesti liiketoimintamalliamme ja vahvistamme yhtiömme johtavaa asemaa. Ehdotettu osinko nousi 0,80 Sveitsin frangiin. Ehdotuksen mukaisesti osinko kasvaisi kymmenentenä vuotena peräkkäin, mikä on osoitus luottamuksestamme ABB:n tulevaisuuteen.”

Lyhyen aikavälin näkymät
Merkit makrotalouden kehityksestä ovat ristiriitaisia Euroopassa ja positiivisia Yhdysvalloissa. Kasvun odotetaan jatkuvan Kiinassa. Maailmanmarkkinat kasvavat, mutta geopoliittinen epävarmuus lisääntyy eri puolilla maailmaa. Öljyhintojen ja valuuttakurssien odotetaan vaikuttavan edelleen yhtiön tulokseen.

Konsernin vuoden 2018 tulos
ABB:n saadut tilaukset ja liikevaihto kehittyivät vahvasti vuonna 2018. Yhtiö jatkoi digitaalisten ABB Ability™ -ratkaisujen johtavan markkina-aseman rakentamista. Tilausmäärä kasvoi 8 prosenttia (14 prosenttia Yhdysvaltain dollareissa). Kasvua vauhdittivat etenkin Robotics and Motion- ja Industrial Automation -divisioonien vahvat tulokset sekä Electrification Products -divisioonan vakaa tulos. Tilausmäärä kasvoi kaikilla maantieteellisillä alueilla. Perustilaukset (alle 15 miljoonan dollarin tilaukset) kasvoivat 6 prosenttia (14 prosenttia Yhdysvaltain dollareissa) vuonna 2018, ja kasvua tuli kaikissa divisioonissa ja regioonissa. Suuret tilaukset kasvoivat 45 prosenttia (20 prosenttia Yhdysvaltain dollareissa), ja niiden osuus kaikista tilauksista oli 7 prosenttia (6 prosenttia vuonna 2017). Service-tilaukset kasvoivat 7 prosenttia (12 prosenttia Yhdysvaltain dollareissa), ja niiden osuus kaikista tilauksista oli 19 prosenttia.

Liikevaihto kasvoi 4 prosenttia (10 prosenttia Yhdysvaltain dollareissa) ja oli 27 662 miljoonaa dollaria. Liikevaihto kasvoi kaikissa divisioonissa. Kehitys oli erityisen vahvaa Robotics and Motion -divisioonassa, ja merkittävää kehitystä tapahtui myös Electrification Products- ja Industrial Automation -divisioonissa. Service-liikevaihto kasvoi 7 prosenttia (11 prosenttia Yhdysvaltain dollareissa) ja oli 19 prosenttia konsernin liikevaihdosta. Saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill ratio) oli 1,03 (0,99 vuonna 2017).
ABB jatkoi toimintansa painopisteen siirtämistä, portfolioon liittyvien riskien pienentämistä ja orgaanisen kasvun mahdollisuuksien parantamista. EPC-toiminnasta (Engineering, Procurement and Construction) luopuminen eteni, kun ABB siirsi avaimet käteen -toimitettavien AC-sähköasemien liiketoiminnan SNC Lavalinin kanssa perustetulle Linxon-yhteisyritykselle. ABB jatkaa EPC-sopimusten purkamista, mikä vaikutti ydinliiketoimintaan kuulumattomien konsernitoimintojen ja muiden toimintojen tuloksiin raportointikaudella. ABB vahvisti Electrification Products -divisioonan kilpailukykyä GE Industrial Solutions (GEIS) -yritysostolla 30.6.2018. Toimintojen yhdistäminen etenee suunnitellusti. GEIS:n tulos vuoden 2018 jälkipuoliskolla vastasi johdon odotuksia.

ABB ilmoitti 17.12.2018 keskittävänsä ja selkiyttävänsä toimintaansa asemansa vahvistamiseksi digitaalisen teollisuuden edelläkävijänä. Tähän liittyen yhtiö divestoi Power Grids -divisioonan. Divestointi-ilmoituksen seurauksena Power Grids -divisioonan tulos esitetään lopetetuissa toiminnoissa, ja konserni on ottanut hukkakustannukset huomioon vuosien 2017 ja 2018 operatiivisessa EBITA-tuloksessa 17.12.2018 annetun ilmoituksen mukaisesti. Hukkakustannukset ovat konsernin Power Grids -divisioonalle tuottamia palveluja, joita ei voida raportoida lopetetuissa toiminnoissa. Niihin kuuluvat kiinteistö- ja IT-palvelut sekä muut yhteiset konsernipalvelut. Yhtiö odottaa, että valtaosa näistä kustannuksista joko siirretään Power Grids -divisioonalle tai eliminoidaan siihen mennessä, kun myynti saatetaan päätökseen, minkä odotetaan tapahtuvan vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla.
Yhtiön operatiivinen EBITA vuonna 2018 oli 3 005 miljoonaa dollaria. Liikevoitto kasvoi 7 prosenttia Yhdysvaltain dollareissa (5 prosenttia paikallisissa valuutoissa) ja sisälsi 297 miljoonaa dollaria hukkakustannuksia. Operatiivinen EBITA-marginaali oli 10,9 %, johon hukkakustannuksilla oli 1,1 prosenttiyksikön vaikutus, ydintoimintoihin kuulumattomiin vanhoihin hankkeisiin liittyvillä maksuilla 1,0 prosenttiyksikön vaikutus ja GEIS-yritysostolla 0,4 prosenttiyksikön vaikutus.

ABB:n nettotuotto laski 2 prosenttia vuodesta 2017 ja oli 2 173 miljoonaa dollaria. Osakekohtainen tulos laski 2 prosenttia ja oli 1,02 dollaria. Operatiivinen osakekohtainen tulos2 oli 1,33 dollaria, missä kasvua oli 8 prosenttia vertailukelpoisilla valuuttakursseilla2 laskettuna.

Liiketoiminnan kassavirta oli 2 924 miljoonaa dollaria, missä oli laskua 23 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Lasku johtui pääasiassa lopetetuista toiminnoista ja veromaksujen ajoituksesta. Nettokäyttöpääoma oli 2 584 miljoonaa dollaria eli 9 prosenttia liikevaihdosta vuonna 2018 lopussa (10 % vuoden 2017 lopussa). Konsernin pääomakustannukset olivat 772 miljoonaa dollaria vuonna 2018 eli vuoden 2017 tasolla.

Osinko
ABB-yhtymän hallitus ehdottaa 2.5.2019 pidettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että vuodelta 2018 maksetaan osinkoa 0,80 Sveitsin frangia osakkeelta. Ehdotus on ABB:n osinkopolitiikan mukainen: yhtiön tavoitteena on maksaa kasvavaa ja kestävää osinkoa. Osingon irtoamispäivän ja maksupäivän Sveitsissä odotetaan olevan toukokuussa 2019. Lisätietoja julkaistaan ABB:n verkkosivuilla.

Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen:

Solid growth

Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta.

Media Relations Phone: +41 43 317 71 11, media.relations@ch.abb.com

Investor Relations Phone: +41 43 317 71 11, investor.relations@ch.abb.com

1 Growth rates for orders, third-party base orders and revenues are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table.

2 For non-GAAP measures, see the “Supplemental Financial Information” attachment to the press release.

Media Relations Phone: +41 43 317 71 11, media.relations@ch.abb.com
Investor Relations Phone: +41 43 317 71 11, investor.relations@ch.abb.com