ABB Oy

ABB:n digitekniikkaa myös Länsimetron kakkosvaiheen metroasemien valvontaan

Jaa

ABB on solminut sopimuksen kiinteistönvalvontajärjestelmien toimittamisesta Länsimetro Matinkylä-Kivenlahti -hankkeen kaikille metroasemille ja uudelle metrovarikolle. ABB:llä Suomessa kehitetty ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuva järjestelmä huolehtii tämän urakan valmistumisen jälkeen kaikkien Länsimetron 13 metroaseman käytettävyydestä, luotettavuudesta ja turvallisuudesta.

ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuvan järjestelmän avulla valvotaan niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Kuva: ALA Architects
ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuvan järjestelmän avulla valvotaan niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Kuva: ALA Architects

Länsimetro Matinkylä- Kivenlahti -hankkeessa rakennetaan 7 kilometriä ratalinjaa, viisi asemaa, seitsemän kuilua, 32 yhdystunnelia ja Sammalvuoren maanalainen metrovarikko. ABB:n toimitus sisältää kiinteistönvalvontajärjestelmien toimittamisen kakkosvaiheen kaikille viidelle metroasemalle: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi ABB toimittaa vastaavan valvontajärjestelmän myös kakkosvaiheen metrolinjan maanalaiseen metrovarikkoon. 

Järjestelmän avulla valvotaan metro-operaattorin valvomoista reaaliajassa ja etänä niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Poikkeustilanteissa järjestelmä käynnistää automaattihälytykset sekä automaattiset toimenpiteet. Tässä urakassa toteutettu kakkosvaiheen valvontajärjestelmä liitetään osaksi koko Helsingin metroverkon kattavaa järjestelmää.

”ABB toteutti kiinteistövalvontajärjestelmän metron ensimmäisessä vaiheessa. Olemme tyytyväisiä, että sama urakoitsija on myös mukana tämän toisen vaiheen toteutuksessa, missä ABB on strategisesti tärkeimpien toimittajiemme joukossa“, toimitusjohtaja Ville Saksi Länsimetrosta sanoo.

Länsimetro on Suomen suurin infra-, talotekniikka- ja automaatiohanke, jossa rakennetaan uutta metrolinjaa kahdessa vaiheessa yhteensä lähes 21 kilometriä. Hankkeen ensimmäisen vaiheen liikenne välillä Ruoholahti-Matinkylä käynnistyi marraskuussa 2017. Nyt rakenteilla olevan kakkosvaiheen arvioitu valmistumisaika on vuonna 2023. Kaikkiaan metrolla tehdään pääkaupunkiseudulla päivittäin noin 300 000 matkaa. Yksi metrojuna kuljettaa jopa saman verran matkustajia kuin 700 henkilöautoa.

”Olemme iloisia siitä, että saamme teknologiaosaamisellamme olla mukana edistämässä pääkaupunkiseudun liikenteen ympäristömyönteisyyttä, kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja ilmanlaadun paranemista”, toimialajohtaja Juha Muhonen ABB:ltä sanoo.

Metroliikenne käynnistyi Helsingissä vuonna 1982, ja MicroSCADA-ohjelmisto on ollut käytössä Helsingin metrossa jo 1990-luvulta lähtien. Suomalaisen raideliikenteen lisäksi se ohjaa ja valvoo myös esimerkiksi Delhin metroa Intiassa, Bangkokin Skytrainia Thaimaassa, Hai Van Pass -tietunnelia Vietnamissa sekä Varsovan uutta metrolinjaa Puolassa.

ABB Ability™ MicroSCADA Pro on Suomen ABB:llä kehitetty ja edelleen kehitettävä ohjaus- ja valvontajärjestelmä. Suomessa ja globaalisti MicroSCADA Pro on käytössä muun muassa sähköverkkoyhtiöissä, teollisuudessa, sairaaloissa, tietokonekeskuksissa, rataverkoissa, lentokentillä ja monissa muissa kohteissa. Maailmanlaajuisesti toimituksia on yli 14 000.


Lisätietoja: Juha Muhonen, p. 334 3520, juha.muhonen@fi.abb.com

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi


Länsimetron tehtävänä on rakentaa metro Ruoholahdesta Kivenlahteen. Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuudelle rakentuu 7 km pitkä ratalinja ja 5 asemaa. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko. 2017 valmistui 14 kilometriä pitkä ratalinja Ruoholahdesta Matinkylään ja kahdeksan uutta asemaa. Länsimetro Oy omistaa osuuden asemat ja radan teknisine järjestelmineen. Osuus on luovutettu operaattorille lokakuussa 2017. www.lansimetro.fi, @metrorakentuu

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: Juha Muhonen, p. 334 3520, juha.muhonen@fi.abb.com

Kuvat

ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuvan järjestelmän avulla valvotaan niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Kuva: ALA Architects
ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuvan järjestelmän avulla valvotaan niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Kuva: ALA Architects
Lataa
Kuva: PES-Arkkitehdit Oy
Kuva: PES-Arkkitehdit Oy
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

ABB Oy
ABB Oy
Sähkömäki 4
65320 VAASA

010 22 11http://www.abb.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ABB Oy

ABB-yhtymän tulos 2018: Vakaata kasvua28.2.2019 13:03:05 EETTiedote

Vuoden 2018 pääkohdat - Tilausmäärä kasvoi 8 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 4 %, vahvaa kasvua Robotics and Motion -divisioonassa - Tilauskanta vuoden lopussa +6 %, saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill ratio)2 oli 1,03 - ABB Ability™ vauhdittaa kasvua kaikissa divisioonissa - Operatiivinen EBITA-marginaali 10,9 %2, johon hukkakustannuksilla, ydintoimintoihin kuulumattomiin vanhoihin hankkeisiin liittyvillä maksuilla ja GEIS-yritysostolla oli yhteensä 2,5 prosenttiyksikön vaikutus - Nettotuotto oli 2 173 miljoonaa dollaria, laskua 2 % - Liiketoiminnan kassavirta noin 3 miljardia dollaria - Uuden ABB:n julkaisu: • Power Grids -liiketoiminnan divestointi ja portfolion keskittäminen digitaaliseen teollisuuteen • Liiketoimintamallin ja -rakenteen selkeyttäminen • Neljä johtavaa, asiakasrajapinnassa työskentelevää liiketoimintaa - GEIS-yritysosto saatiin päätökseen 30.6.2018 - Ehdotettu osakekohtainen osinko 0,80 Sveitsin frangia Q4/20

ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle15.11.2018 07:00:00 EETTiedote

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme