ABB:n pikalatauspisteet täydentämään K-ryhmän valtakunnallista latausverkostoa

ABB toimittaa yhteistyössä Onnisen kanssa Terra 54 High Voltage -pikalatauspisteitä K-ryhmän valtakunnalliseen sähköautojen latausverkostoon syksyn 2019 aikana. Uudet pikalatauspisteet ovat valmiita uusien sähköautojen korkeisiin akkujännitteisiin. K-kauppojen yhteyteen tulevat 50 kW:n tehoiset pikalatauspisteet soveltuvat hyvin kaupassakäynnin aikana tapahtuvaan nopeaan lataukseen.

Uusien ABB Terra 54 -pikalatauspisteiden CCS-standardin maksimijännite on 920 volttia DC. Korkeampaa latausjännitettä tarvitaan tulevaisuudessa, sillä sähköajoneuvojen käyttämät akkujännitteet nousevat vuosi vuodelta. Ensimmäinen henkilöautomalli, joka hyötyy korkeasta latausjännitteestä, on Porschen ensimmäinen täyssähköautomalli Taycan.

“Korkeampi latausjännite on jo käytössä hyötyajoneuvoissa, kuten sähköbusseissa sekä kuorma- ja jakeluautoissa”, tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp ABB:ltä kertoo.

ABB on DC-pikalatauksessa globaali johtaja ja se on myynyt yli 11,000 pikalatauspistettä 76 maahan. K-Lataus valitsi High Voltage -version varautuakseen tulevaisuuden lataustarpeisiin.

“ABB:n tuote on erittäin laadukas ja markkinajohtaja Euroopassa. Hienoa, että pystymme yhteistyönä tarjoamaan uutta teknologiaa K-Latauksen latausinfrastruktuuriin”, Onnisen sähkön kategorioiden tuotelinjajohtaja Vesa-Pekka Vuopio sanoo.

Uudet laitteet tulevat osaksi K-Lataus-verkostoa ja niiden asentamisesta ja ylläpidosta vastaa K-Latauksen kumppani Plugit Finland Oy. Lisäksi laitteiden käyttövarmuutta pyritään parantamaan pitämällä ne kytköksissä myös ABB:n pilvipalveluun takuun ajan.

ABB Ability™ -palveluun liitetyt latausasemat mahdollistavat nopean ja globaalin palvelun sekä proaktiivisen ylläpidon. ABB:llä on vuosien kokemus infrastruktuurikohteiden asentamisesta ja ylläpidosta, sisältäen useita maankattavia latausverkostoja.

“Pilvipalvelun avulla voimme antaa tukea etänä, esimerkiksi ABB:n toimittamien latauspisteiden päivityksiä ja korjauksia”, Kapp kertoo.

Sekä sähköautojen että niiden latauspisteiden määrä on kasvussa ympäri maailmaa. Latauspisteitä listaavan Open Charge Mapin tietokannassa on tällä hetkellä 150 000 latauspistettä 75 000 eri sijainnissa ympäri maailman. Nopeiden DC-pikalatauspisteiden yleisin teholuokka on tällä hetkellä 50 kW. ABB:n mallistosta löytyy latauspisteitä aina 500 kW:n lataustehoihin saakka.

ABB:n sähkötekniset tuotteet ovat vahvasti edustettuina talotekniikan, yritysmyynnin, infrarakentamisen, urakoitsijoita sekä teollisuutta palvelevan teknisen tukkukaupan Onnisen valikoimissa.

“Sähköautojen latauspisteissä ABB on meille uusi kumppanuus”, Vuopio kertoo.

Pilottihankinta oman konsernin K-Lataus-verkostoon tuo ABB:n pikalatausasemat osaksi Onnisen tuotevalikoimaa. Koti-, puolijulkisten- ja julkisten latausasemien rakentajat löytävät Onniselta kaiken tarvittavan yhdestä osoitteesta.

“Meiltä löytyvät kaikki tarvikkeet latausaseman rakentamiseen, latauslaitteista aina kaapeleihin ja asennustarvikkeisiin sekä tarvittaessa myös energiavarastointiin”, Vuopio lupaa.

K-Lataus-verkosto on K-ryhmän valtakunnallinen sähköautojen latausverkosto, johon kuuluu vuoden loppuun mennessä lähes 400 latauspistettä yli 70 K-kaupan yhteydessä.
Tekninen tukkukauppa Onninen toimittaa tuotteita ja palvelukokonaisuuksia urakoitsijoille, teollisuudelle, infrarakentamiseen ja jälleenmyyntiasiakkaille. Onninen on ollut osa K-ryhmää vuodesta 2016.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) on teknologiajohtaja, joka edistää teollisuuden digitalisaatiota. Innovointimme on jatkunut yli 130 vuoden ajan. ABB:llä on neljä asiakaskeskeistä globaalisti johtavaa liiketoimintaa: Electrification, Industrial Automation, Motion ja Robotics & Discrete Automation, joita tukee yhteinen, digitaalinen ABB Ability™ -alusta. ABB:n Power Grids -liiketoiminta divestoidaan Hitachille vuonna 2020. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.com.

Uusi energia-alan edelläkävijäyhtiö ABB Power Grids Finland Oy käynnisti toimintansa Suomessa4.11.2019 13:00:00 EETTiedote

ABB julkaisi viime vuoden joulukuussa suunnitelman myydä Power Grids -liiketoiminta Hitachille. Osana globaalia liiketoiminnan eriyttämistä myös Suomeen on syntynyt marraskuun alussa uusi energia-alan teknologiajohtaja: ABB Power Grids Finland käynnisti toimintansa itsenäisenä osakeyhtiönä 1.11.2019. Kauppa saatetaan loppuun arviolta ensi vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Siihen saakka uusi yhtiö toimii edelleen 100-prosenttisesti ABB:n omistuksessa, mutta omana osakeyhtiönä.

ABB-yhtymän Q3/2019 tulos: Suunnanpitoa tiukentuneilla markkinoilla23.10.2019 10:39:16 EESTTiedote

Tilaukset -1%1, tilauskanta +3% Vakaa liikevaihto sekä saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill)2 Operatiivinen EBITA-marginaali2 11,7%, +20 peruspistettä, johon kertaluontoisilla kustannuksilla 70 peruspisteen laimentava vaikutus Jatkuvien toimintojen tulos ilman veroja 422 miljoonaa US dollaria, -1% Nettotulos 515 miljoonaa US dollaria, -15% Operatiivinen EPS2 0,33 US dollaria, -7%3 Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 670 miljoonaa US dollaria, +19%, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Björn Rosengren nimitetty toimitusjohtajaksi 1. maaliskuuta 2020 alkaen Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta: Q3 2019 results: Holding course in tougher markets.

ABB-yhtymän Q2/2019 tulos: Kasvu jatkui markkinoiden haasteista huolimatta, muutos etenee25.7.2019 08:40:22 EESTTiedote

• Tilaukset +1 %1, tilauskanta +7 % • Liikevaihto +2 %, saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill ratio) 2 1,03x • Operatiivinen EBITA-marginaali2 11,5 %, johon GEIS-yritysostolla 60 peruspisteen laimentava vaikutus sekä kertaluontoisilla kustannuksilla 90 peruspisteen laimentava vaikutus • Nettotulos 64 miljoonaa US dollaria, sisältäen 455 miljoonan dollarin erän liittyen suunniteltuun aurinkoinvertteriliiketoiminnasta luopumiseen • Operatiivinen EPS2 0,34 US dollaria, -10 %3 • Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta nolla, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa • Aurinkoinvertteriliiketoiminnasta luopuminen virtaviivaistaa portfoliota Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta: Q2 2019 results: Continued growth despite market headwinds; transformation progressing Lisätieoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11