ABC Pesukatu avattiin - Huippuekologinen autopesu nyt myös Espoon Nihtisiltaan

HOK-Elannon ABC-ketjun uusi ympäristöystävällinen pesukatu avattiin Espoon Nihtisiltaan Turunväylän tuntumaan torstaina 11. kesäkuuta. Pesukatu on samanlainen kuin vastikään toukokuussa Joutsenmerkin saanut ABC Kaaren pesukatu. Kolmas vastaava on rakenteilla Vantaan Porttipuistoon ja valmistuu vuonna 2021.

- Olemme jo käynnistäneet ympäristömerkin hakemisen Nihtisillan uudelle pesukadulle, eikä sen saamiselle ilmeisesti ole estettä. HOK-Elanto on vastuullinen toimija ja haluamme olla edelläkävijä myös ympäristöasioissa, ABC-ketjun johtaja Hannu Houni toteaa.

HOK-Elannon kahdella ABC Pesukadulla ja 12 perinteisessä autopesuhallissa käytetään vain biohajoavia ja ympäristömerkittyjä kemikaaleja. Sekä Kaaren että Nihtisillan pesukadut toimivat uusiutuvalla energialla.
Autopesun ympäristömerkki perustuu vedenkulutuksen ja kemikaalipäästöjen vähentämiseen.

Perinteinen autopesu käyttää jopa 500 litraa ”tuoretta” vettä yhtä autoa kohti. Joutsenmerkityssä autopesussa maksimi määrä on 90 litraa puhdasta vettä. Hyvä lopputulos vaatii kuitenkin enemmän vettä kuin 90 litraa, joten muu käytettävä vesi on kierrätysjärjestelmän puhdistamaa. 80-90 prosenttia ABC Nihtisillan käyttämästä vedestä kierrätetään ja puhdistetaan bioreaktorien avulla.
- Neljä 25-kuutiometrin kokoista bioreaktoria, joiden sisällä on tietty bakteerikanta, käyttää ravintonaan kemikaaleja ja epäpuhtauksia, pesukadun toimittaneen Prowash Oy:n projektijohtaja Jyrki Lasonen selvittää.

Pesussa autosta irtoavat raskasmetallit ja öljyt kerätään talteen ja ne päätyvät erottimien kautta asianmukaiseen käsittelyyn, joten ne eivät rasita viemäriverkosta. Viemäreihin päätyvä vesi on niin ikään puhdistettua.

Pesukadun 40-metrinen linjasto kuljettaa auton valitun pesuohjelman läpi noin 5 minuutissa. Pesukatu ottaa autoja vastaan minuutin välein, eli noin 60 autoa tunnissa, joten jonoja ei juurikaan muodostu. Jonotilanteen voi tarkistaa tilanteen ABC-mobiilisovelluksen jonokamerasta.

Lopputuloksen kannalta tärkeimmät vaiheet ovat esipesu ja viimeistelevä kuivaus. Pesun aikana auto voi valitusta pesuohjelmasta riippuen kokea muun muassa vaahtoputouksen, alustanpesun, vanteiden pesun sekä vahakaaren ja vahan harjakiillotuksen.

Pesukadun aukioloajat ovat aluksi arkisin klo 7-21, lauantaisin 8-20 ja sunnuntaisin 10-18, jolloin henkilökuntaa on paikalla. 24/7 aukiolo otetaan käyttöön toiminnan vakiintuessa. Pesun voi ostaa joko maksuautomaatista tai maksaa mobiilisovelluksella.

ABC Nihtisillan pesukatu:

- biologinen vedenkierrätysjärjestelmä
- ympäristömerkityt, biohajoavat kemikaalit
- raskasmetallien ja öljyjen talteenotto
- pelkästään uusiutuvaa energiaa

HOK-Elannon ABC-ketju:
ketjujohtaja Hannu Houni, p. 010 76 60676
hannu.houni@sok.fi

Prowash Oy:
projektijohtaja Jyrki Lasonen, p. +358 50 3883192
jyrki.lasonen@prowash.fi

HOK-Elannon vuosi 2023: ennätysmäärä maksettuja Bonuksia ja uusia asiakasomistajia, liikevaihto kasvoi yli 6 prosenttia 2,6 miljardiin euroon22.2.2024 10:05:00 EET | Tiedote

S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon vuosi 2023 oli menestyksekäs. Asiakasomistajien määrä kasvoi ennätyksellistä tahtia: uusia asiakasomistajia liittyi yli 37 000 ja asiakasomistajia oli vuoden lopussa yhteensä yli 680 000. HOK-Elannon asiakasomistajat hyötyivät jäsenyydestään ennätyksellisellä tavalla: heille maksettiin yli 90 miljoonaa euroa Bonusta ja maksutapaetua. HOK-Elanto-konsernin liikevaihto kasvoi vuonna 2023 edellisvuodesta 6,3 prosenttia 2 567 miljoonaan euroon.