Åbo musikfestspel flyttar gästspelet med Franco Fagioli och Basels kammarorkester till juli 2023

Åbo musikfestspel flyttar konserten med kontratenoren Franco Fagioli och Basels kammarorkester från januari 2022 till juli 2023. Orsaken är den osäkerhet det rådande coronavirusläget förorsakar. Den inplanerade konserten med norska Vertavo-stråkkvartetten i februari inhiberas. Konserterna som förverkligas med finländska krafter under slutet av 2021 förverkligas som sådana.

Konserten med Franco Fagioli och Basels kammarorkester den 15 januari flyttas till en annan tidpunkt. Nytt konsertdatum är torsdag 6 juli 2023 i Åbo Konserthus. Konserten med norska Vertavo-stråkkvartetten den 7 februari inhiberas också. Orsaken till att dessa internationella gästspel avbokas är den osäkerhet coronavirusläget förorsakar.

”Coronaviruspandemin tycks tyvärr pågå fortfarande och därför är det för tillfället inte lönsamt att ordna internationella gästspel i januari och februari. I samband med dylika gästspel är det speciellt viktigt att kunna ha framförhållning i biljettförsäljningen. Det är förståeligt att publiken fortfarande är avvaktande, följer med hur coronavirussituationen utvecklas och väntar in i det sista med att fatta beslut om att köpa biljetter, åtminstone vad gäller våra konserter. Å andra sidan löper försäljningen bra då det gäller biljetter till konserter som ligger längre fram i tiden, i maj och under sommaren. Av denna orsak siktar vi nu vad gäller internationella gästspel på de konserter som finns inplanerade i slutet av våren och sommaren 2022.

Till vår stora glädje kan vi ändå förverkliga Logomos 10-årsjubileum och konserten med Johanna Oras, Saimi Hoyer och Michael Monroe i november samt i december i Konserthuset den julkonsert med Karita Mattila och Iiro Rantala som redan i fjol var nästan slutsåld”, konstaterar Liisa Ketomäki, VD för Stiftelsen för Åbo musikfestspel.

Biljetter som köpt till de tidigare konserterna med Fagioli 2020 och 2021 gäller som sådana för den flyttade konserten. I fall det nya konsertdatumet 6.7.2023 inte passar får kunden pengarna tillbaka. Även biljetter till den inställda Vertavo-konserten ersätts. I fråga om redan inköpta biljetter ersätts biljettpriset (inte service- eller expeditionsavgifter). Biljetterna kan också bytas ut mot presentkort till Åbo musikfestspel. Ansök om ersättning senast 31.12.2021.

Presentkortet i fråga duger som betalningsmedel vid alla Lippupistes försäljningspunkter med full service (inte vid R-kiosker eller i webbutiken) och är i kraft till 31.12.2022. Alla försäljningspunkter med full service hittas via Lippupistes webbplats:https://www.lippu.fi/help/outlets/

I fråga om ersättningar kontaktar man Lippupiste via adressen   asiakaspalvelu@lippu.fi eller ringer numret 0600 900 900 (2e/min+lna). Av meddelandet bör framgå: postadress, biljettnummer eller annan identifikation för de ursprungliga biljetterna, t.ex. beställningsnummer.

Man kan också ansöka om ersättning via denna länk https://web.lippu.fi/palautus eller genom att returnera biljetterna per post med kontaktuppgifter och kontonummer till adressen:

Lippupiste Oy / ”Evenemangets namn” retur

Kansikatu 5

33100 Tammerfors

I fråga om redan inköpta biljetter ersätts biljettpriset (inte service- eller expeditionsavgifter). Dröjsmål förekommer för tillfället på grund av det stora antalet återbetalningar.

***

Konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel är dirigenten Klaus Mäkelä.

***

Biljetter till Åbo musikfestspel finns till salu via lippu.fi samt vid Lippupistes verksamhetspunkter med full service (i Åbo Stockmann, K-Citymarket Ravattula och Skansen samt Österås (Itäharju), Västra centrums och Tammerforsvägens Prisma), R-kiosker och Monitori vid Salutorget.

Lippupistes försäljningstjänst och köprådgivning:
MÅ–LÖ kl. 9–19
+358 (0)600 900 900 (från 2€/min+lsa/mta)

MONITORI VID SALUTORGET

MÅ-FRE kl. 9-18 och LÖ kl. 10–15
Auragatan 8 | KOP-triangeln, 20100 Åbo

Vid Monitoris turistservice är betalningssätten betalkort, kontant, presentkort och Tyky-armband. Andra betalningssätt såsom Smartum- och Virike-sedlar fungerar vid Lippupistes försäljningspunkter med full service.

***

Vid Åbo musikfestspels tillställningar används coronapass till 16.12.

Ytterligare information och intervjuförfrågningar

VD Liisa Ketomäki, tel: 040 740 6200, e-post liisa.ketomaki@tmj.fi

Följ Turun Musiikkijuhlat / Turun Musiikkijuhlasäätiö sr

Senaste pressmeddelandena från Turun Musiikkijuhlat / Turun Musiikkijuhlasäätiö sr

HOLLYWOOD STAR JOHN MALKOVICH’S TURKU VISIT POSTPONED TO 2022 - Next year we will see the return of The Infernal Comedy4.10.2021 10:00:00 EEST | Press release

We regret to announce the cancellation of Just call me God – A Dictator’s Final Speech with film star John Malkovich, scheduled for the Turku Music Festival on 21 November 2021. However, we are happy to have been able to reschedule his guest appearance for next year’s Festival in The Infernal Comedy: Confessions of a serial killer. The performance will take place on 6 August 2022 at 19.00, and despite the change of repertoire the tickets sold for this autumn’s performance will be honoured as is at the rescheduled event.

HOLLYWOODSTJÄRNAN JOHN MALKOVICHS ÅBOGÄSTSPEL SKJUTS UPP TILL 2022 - Nästa år visas ”The Infernal Comedy”, ett sceniskt verk av världsklass4.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Åbo musikfestspel planerade 21.11.2021 att presentera spektaklet ”Just call me God – A Dictator`s Final Speech” med skådespelaren John Malkovich, men årets gästspel måste inhiberas. Stjärngästspelet förverkligas däremot som en del av nästa års musikfestspel 6.8.2022 kl. 19 med verket ”The Infernal Comedy: Confessions of a serial killer”. Trots att föreställningens innehåll byts ut kan tidigare köpta och reserverade biljetter användas som sådana vid den nya tidpunkten.

HOLLYWOOD-TÄHTI JOHN MALKOVICHIN TURUN VIERAILU SIIRTYY VUOTEEN 2022 - Ensi vuonna nähdään maailmanluokan näyttämöteos ”The Infernal Comedy”4.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlien ohjelmistoon 21.11.2021 suunniteltu näyttelijä John Malkovichin tähdittämä spektaakkeli ”Just call me God – A Dictator`s Final Speech” joudutaan perumaan tältä vuodelta. Huippuvierailu saadaan kuitenkin toteutettua osana ensi vuoden musiikkijuhlia 6.8.2022 klo 19 teoksella ”The Infernal Comedy: Confessions of a serial killer”. Esityksen sisällön vaihtumisesta huolimatta, aiemmin ostetut ja varatut liput käyvät uuteen ajankohtaan sellaisenaan.